Weet even niet in welke categorie ik dit onderwerp moet plaatsen dus doe ik het even hier. Als het niet goed is hoor ik het graag. Ik heb een vraag voor de lezende mensen onder ons. Ik ben op zoek naar een goed boek over opvoeding van een kind ik zie er zoveel staan. ( ik lees graag over allerlei onderwerpen) en wil me er meer in gaan verdiepen en zo een methode vinden die bij ons gezin persoonlijk past kwa opvoeding. Maar zou graag willen weten welk(e) boek(en) er nou echt uitspringt kwa dit onderwerp?? Dus laat het me weten welk boek je gelezen heb en enorm goed vondt en waar je ook iets aan gehad heb. Groetjes een nog onervaren mama PS: aub geen reacties boeken zijn onzin (daar heb ik niets aan)want ik ben een enorme boekenwurm en heb al zoveel lezend geleerd over bepaalde onderwerpen. Dus voor mij werkt het
herken het hoor, hier ook een boekenwurm, moet over alles wat me bezig houd een boek hebben om te leren. heb zelf in de babycatagorie: dr miriam stoppard-complete baby & childcare. heb deze gekocht in groot-brittannie, weet niet of hij ook in het nederlands vertaald is. vind m persoonlijk erg fijn, is een grote encyclopedie van 0 tot 4 jaar. en erg verassend: oei, ik groei, al ben ik hier geen fan van omdat mijn dochter prematuur is en dus de tijdlijn voor geen meter klopt bij haar.
Opvoeden met liefde en logica. (moet je even googlen). Wel een heel ander soort opvoedboek, dan de meeste denk ik. Ik heb lang in een tehuis gewerkt en ik maakte gebruik van deze principes. Komt erop neer hoe je kinderen (van jongs af aan) al kleine stukjes verantwoordelijkheid kan geven en leren beslissingen te maken, waardoor ze hier op latere leeftijd ook beter toe instaat zijn. Het hielp ook erg goed om discussies en boosheidsgevoelens met die pubers uit de weg te gaan. Bijvoorbeeld kinderen die steeds moeilijk doen met hun jas. Trek je jas aan of draag je hem? (wel natuurlijk een keuze geven die jij allebei goed vindt) doordat ze een keuze krijgen, moeten ze nadenken, waardoor ze vaak "vergeten" een discussie met je aan te gaan. Het is wel door Amerikanen geschreven, dus door sommige dingen moet een beetje heen kijken. Maar de principes zijn best goed.
Family first van Phil McGraw? (Dr Phil). Niet zelf gelezen, maar ik herken wel veel van zijn aanpak uit z'n shows, dus denk dat het boek mij ook wel aanspreekt Verder zou ik -als je echt zo zoekt naar een eigen stijl- juist oom algemenere boeken lezen over hoe kinderen zich ontwikkelen enzo. Ben de titel even kwijt, maar tijdens mijn studie heb ik voor pedagogiek eea moeten lezen van Kohnstamm: vooraanstaande pedagoog in Nederland. Die kan ik je dus ook wel aanraden.
O, en voor als je ook openstaat voor wat zelfreflectie: de Liefdesladder van Else-Marie van den Eerenbeemt: die haalt een heel scala aan thema's naar boven die binnen gezinnen kunnen spelen, vanuit hoe gezinssystemen werken (zij werkt binnen de contextuele visie van Nagy (spreek uit: Nodzsj)). Geeft veel inzicht in waar voor jezelf nog onverwerkte pijn zit (ik vond het erg verrassend om nog dingen tegen te komen, terwijl ik dacht dat ik wel aardig uigereflecteerd was al). Die pijn een plekje geven, helpt erg om het met je eigen kind anders te gaan doen, (een vrije keuze te hebben in hoe je het wilt doen, en niet overgeleverd te zijn aan hoe het in jouw familie altijd gegaan is).
Het boek dat ik op mijn verlanglijstje heb staan...: "en als we nou weer eens gewoon gingen opvoeden" Weet nog niet helemaal zeker of het echt zo goed is als ik denk, maar alleen om de titel al...!
Ik heb zelf het boek ''zo krijgen leuke ouders leuke kinderen'' ik heb daar wel aardig wat tips uitgehaald.
Het einde vd opvoeding- Jan geurtz Het fluisterkind het fluisterkind gaat uit van het principe dat je kind je aangeeft wat jij zou kunnen veranderen. Dat het kind de spiegel is van jouw zijn.