Niet helemaal off-topic. Ik was niet specifiek genoeg en een beetje heftig misschien, maar dingen als BV en de plaats van bevalling en wie er bij zijn, hebben niets met de opvoeding en/of verantwoorde verzorging van het kindje te maken, maar met jouw eigen lichaam. Een man mag absoluut wel zeggen wat hij vindt en hoe hij zich erbij voelt, maar hij mag niet voor jou beslissen. Jij bent immers degene die de bevalling moet doen en wiens borsten het zijn. En als hij ook wil voeden, dan ga je kolven. Is niet om de man zijn mond te snoeren of hem buiten te sluiten. Integendeel, alle resprect voor papa. Hij mag overal bij. Maar als hij jou gaat opleggen waar en hoe je moet bevallen en of je wel of niet borstvoeding mag geven, dan is dat wederzijdse respect ver te zoeken (van zijn kant dus...). Groetjes, lara
Tja iedereen vind nu eenmaal dat borstvoeding het beste is.. en dat is natuurlijk ook zo. Ik heb een aantal weken tergu ook de keus gemaakt geen borstvoeding te geven. Ik heb lang zitten twijfelen, gewoon omdat er van je verwacht wordt als a.s mama om borstvoeding te geven. Ik heb allemaal informatie opgezocht, en een cursus gedaan.. en toch voelde ik me er niet goed bij. Ik ben blij dat ik voor mezelf gekozen heb, en niet voor 'wat iederen van je verwacht' Laat ze maar praten, als jij je er goed bij voelt.. prima toch! Groetjes Kalush
Ik heb bij mijn eerste kindje niet echt de keus gehad: zij is 8 weken te vroeg geboren en was dus nog te klein om uit de borst te kunnen drinken. Ik heb toen de eerste 4 weken afgekolfd om haar toch mijn borstvoeding te kunnen geven. Toen ze uiteindelijk sterk genoeg was om op eigen kracht te kunnen drinken, wilde ze mijn tepel niet! Dit was een ontzettende domper. Toen ook nog het bericht van het ziekenhuis kwam dat ze pas mee naar huis mocht wanneer ze goed dronk was de keus voor mij snel gemaakt: voeden met de fles. Ik ben toen ook overgestapt op flesvoeding, omdat ik toen zo'n beetje 24 uur met voeden bezig was (eerst kolven en dan geven). Dit alles heeft op mij zo'n indruk achtergelaten dat ik bij mijn 2e kindje besloten heb om geen borstvoeding te gaan geven. Ik kon het niet verdragen om nog een keer door de "afwijzing" heen te gaan. Wel heb ik de eerste 3 weken weer afgekolfd en dat in de fles gegeven, zodat ik toch het gevoel had dat ze mijn voeding binnen kreeg. De kraamverzorgster die wij toen hadden was sterk voor borstvoeding, maar ik heb haar meteen duidelijk gemaakt dat ze bij mij niet moest gaan pushen, want ik had al ver van de voren mijn keus gemaakt. Gelukkig begreep ze de hint en heeft mijn keus gerespecteerd. Nu ben ik (zeer onverwachts) zwanger van de 3e en zit ik er aan te denken om nu wel borstvoeding te proberen, maar ik heb wel in mijn achterhoofd dat wanneer het niet wil, ik er mee stop en op flesvoeding over ga. Mijn 2 andere meiden zijn hiermee ook groot geworden. Mijn mening is: laat iedereen, wat haar keuze ook is, in zijn waarde. Als je namelijk zelf niet achter borstvoeding geven staat, lukt het in de meeste gevallen ook niet. gr. Natasja
Het valt mij ook op dat er vaak negatief op FV gereageerd wordt. Ik heb de eerste 4 weken BV gegeven, ging ook heel goed, maar ik heb zelf bepaalde medicijnen nodig die ik niet mag hebben met BV. Ik dus stug doorgaan, maar ik werd steeds beroerder, en toen heb ik met veel schuldgevoel een keus gemaakt voor FV. Ik naar het CB gebeld dat ik deze keuze gemaakt had en uitgelegd waarom, met de vraag hoe ik het beste kon afbouwen.... kreeg ik een of ander mens aan de telefoon die me vertelde dat het niet handig was dat ik ging stoppen en of ik wel wist dat FV veel minder goed is voor je kindje.... ja DUH, dat wist ik ook wel, en ik voelde me er al zo rot over. Ik snap wel dat ze uitlegt dat BV de beste keus is, maar als ze mijn verhaal dan weet dan hoeft ze toch niet zo afkeurend te reageren, en het nog 2 keer zeggen? Later heb ik nog eens gebeld om wat meer info te krijgen over FV. Nou dat krijg je amper. En over BV krijg je 80 folders...
Welke keuze je ook maakt, je krijgt toch wel commentaar. Mijn oudste heeft (na 3 weken bv) fv gehad, kreeg ik van iedereen te horen dat ik veel te snel afgehaakt was met de bv. Mijn tweede heeft ruim een jaar bv gehad, kreeg ik te horen dat ik alleen voor mijn eigen plezier zolang bv gaf. Mensen hebben toch snel hun woordje klaar. Wel vraag ik me af waarom iemand bewust voor fv kiest, ben soms wel bang dat er veel te weinig info gegeven wordt over bv en meestal hoor je ook alleen maar de spookverhalen over bv en nooit de positieve (bij mijn tweede heb ik nergens last van gehad, geen kloven, ontstekingen e.d.) Maar wat de meesten hier al gezegd hebben, je moet doen waar jij je goed bij voelt, beter met veel liefde de fles dan met tegenzin de borst!! Groetjes Marian
Het is in Nederland bij de wet bepaald dat er geen folders ed over fv mogen worden gemaakt voor baby's onder de 6 maanden. Voor de zuigelingenvoeding voor na 6 maanden mag reclame gemaakt worden, wel moet er altijd bij vermeld worden dat bv de beste voeding is voor baby's. Vanuit de overheid wordt bv dus erg gestimuleerd! Groetjes Marian
ik vind dat mannen net zo goed wat moegen zeggen erover dan vrouwen het zijnhun kinderen toch ook? mischien vinden ze het wel geen fijn idee dat iedereen kan kijken naar hoe zijn vrouw of vriendin borstvoeding geeft! ik ga zelf borstvoeding geven maar ik ga van je lang zal ze leven echt niet overal met mijn borst bloot hoor!!! heeft een ander nix mee te maken als ik een dag wegga kolf ik het gewoon af!
tja idd iedereen vind, maar het is en blijft een feit dat jij moet vinden wat je wilt het is jouw lichaam en jouw kindje. en ik denk dat als je niet achter bv staat em het maar doet voor derest, loopt het uit opm iets dat niet prettig is voor moeder en kind en dan is het dus niet beter, een kindje heeft recht op voeding dat in alle rust en ontspannenheid en warmte gegeven wordt, en of dat nu uit de fles is of uit de borst, gewoon dat waar mama zich het fijnste bij voelt. ik riep ook geen borstvoeding , totdat iker over droomde en het nu tocgh wiol gaan proberen, als het niet gaat kan ik altijd nog fv gecven
Maar daar heeft ie toch niks fijn of niet fijn aan te vinden!? Dat is toch de natuur en de gezondheid van je kindje en daar heb je dan toch gewoon geen mening over als man? Waarom zou hij het niet fijn vinden? Omdat het niet netjes is in het openbaar? nou, dan doe je het niet in het openbaar, maar prive. Ik snap echt oprecht, heel eerlijk, zonder schelden en neerkijken op mannen, niet waarom zij het niet fijn zouden vinden en waarom je het dus van een man niet zou mogen en/of hij er iets over te zeggen heeft. Over al die andere dingen wel, maar dit en de wijze van bevallen, niet. Maar ik ga er nu over ophouden, want niet iedereen hoeft het met mij eens te zijn natuurlijk Liefs!!! Lara
Ik vind dat je dit helemaal zelf moet weten. Ik heb ook gezegd IK DOE HET NIET !!! Maar ben nu de laatste weken toch een beetje aan het twijfelen, maar ik luister naar wat ik zelf wil en niet naar wat een ander wilt. Ik ben ook groot geworden zonder borstvoeding en miljoenen anderen mensen ook, dus ik vind niet dat je je als een crimineel hoeft te voelen.
tsja... ik zou 3 maanden de borst willen geven en daarna overgaan op de fles(als dat kan) in verband met werken.maar dan krijgt ie in ieder geval de belangrijke borstvoedingsstoffen binnen,toch groetjes iris
hoi hoi, nouook ik heb maar 3 weken bij elk kind borstvoeding kuunen geven en daarna had ik niet voldoende voeding meer dus ben ik overgestapt op flesvoeding ook ik heb verschillende keren vervelende opmerkingen gekregen terwijl ik er gewoon echt niets aan kon doen het gaat om het simpelen feit dat je kleintje eet en hoe dat is jou keuze en niemand anders keuze ik zou zeggen lekker doen waar jij je goed bij voelt en als jij je goed voelt voelt je kleintje zich ook goed en daar gaat het om groetjes Nathalie
Hoi, Hier nog zo'n "boze" a.s. moeder. Al dat gepredik (want zo voelt het) over BV. Ik word er ook niet goed van. Bij mijn eerste heb ik het geprobeerd maar het lukte niet. Nu heb ik er gewoon geen zin in. Ik voel er ook niets bij. Dat geleuter over dat het zo'n intiem moment is, bla bla bla. Het ergste vind ik nog dat je je moet verantwoorden waarom je het niet wilt. De VK kijkt je echt zo raar aan. Ik ben ermee opgehouden. Doe wat ik wil. Hier staan de flesjes en voeding al klaar. Voor mij een relaxte gedachte. Groetjes Martine
Ook ik ken het probleem ik ga FV geven. en de oom van mijn partner is het daar niet mee eens. ik zou hem af en toe zijn nek omdraaien en die van zijn tante erbij. Ik beslis zelf wel wat ik wil of niet. Dus moet ik maar BV geven ondanks dat ik me daar helemaal niet fijn onder voel? geloof niet dat het goed is voor de band met je kind of wel soms. Nee iedereen moet het voor zichzelf weten en niet zo zeiken tegen mensen die het in hun ogen anders doen
zelf ben ik (nog) niet zwanger (denk ik toch ...) en ik weet ook nog niet 100% zeker wat ik zou doen: flesvoeding of borstvoeding ... Ik zal wel even een objectieve weergave geven van de realiteit in mijn familie: 2 Schoonzussen, allebei 2 kinderen (1 jongen, 1 meisje) Schoonzus X: Geen borstvoeding gegeven, kinderen kerngezond, nog nooit in ZH gelegen, nooit noemenswaardige problemen gehad (buiten de normale kinderziektjes) Schoonzus Y: Kinderen liggen constant in het ziekenhuis (dit jaar bv al 5 opnames geweest) , ze hebben steeds wel iets (allebei, zowel de jongen als het meisje) Echt probleemkinderen: longontstekingen, constant verkoudheden, zeer grote kans op wiegedood enz.. Het kan toeval zijn hoor, dat zeg ik niet, maar het doet mij toch wel een beetje twijfelen over 'de goede stoffen die je kind meekrijgt bij BV' Zelf ben ik groot geworden (zowel als mijn broer) met flesvoeding en steeds kerngezond geweest! Geen idee wat ik zou doen, gewoon doen wat je het liefste doet en het haalbaarste vind denk ik! Natuurlijk wel lekker handig BV geven!
dan moeten ze zelf maar kinderen maken en hen BV geven ... je kiest zelf wat je wil , of dat nu FV of BV is ...
Allereerst vind ik inderdaad dat iedereen zelf moet doen wat hij/zij het beste vind. Leven en laten leven. Wie ben ik om voor een ander te zeggen dat zij bv moet geven. Het zou te gek zijn. Ik ben ook pro bv, maar zeker niet anti FV. Ik heb mijn dochter 1 jaar bv gegeven en dat ging hartstikke goed. Ik had niet gedacht dat ik het zo lang zou volhouden. Maar eeh.. met mijn borsten bloot in de Hema, hoeft echt niet hoor. Ik had bij deze site http://prettymum.nl/ van die heerlijke voedingsshirts gekocht. Lekker discreet en geen blote rug en zijkant. Het is niet goedkoop, maar dat is flesvoeding ook niet, dus compenseert weer. Ik heb ten tijde van de eerste zwangerschap op een andere site geschreven en daar werd op FV gereageert alsof het accuzuur was , was echt te debiel voor woorden. Doe wat je hartje vind dat je moet doen. Sluit je oren voor commentaar van anderen. Je doet het toch niet goed in de ogen van een ander. Trek je eigen plan en je krijgt rust!
Oja, en op een gegeven moment gaf ik mijn dochter alleen nog 's morgens en 's avonds voeding. Komt de halve familie van mijn lief over mij heen:" Geef je nou nog steeds bv? " OP zo'n zeurderige bemoeizuchtige commentaarzuchtige toon . Het is nooit goed.