Ik kan hier zo moeilijk mee omgaan..

Discussie in 'De lounge' gestart door bloempjeroos, 14 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik rookte nog op het moment dat ik dacht van: hee, hoor ik niet al een tijdje ongesteld te worden? Toen deed ik de test en bleek ik al 8 weken (ofzo) zwanger te zijn terwijl medici mij hadden voorgehouden onvruchtbaar te zijn. Ik heb geprobeerd in 1x te stoppen met roken, maar dit lukte niet. Uiteindelijk ben ik elke week gaan minderen met roken en ben ik voor de 13e week permanent gestopt met roken. Soms is het té lastig om rigoureus te stoppen. Misschien kun je aanbieden het in etappes te doen met haar? Als het haar lukt gaan jullie *insert-wat-leuks-doen* ? Mijn partner stopte en deed mee voor ons kindje; dat was ook een goede motivatie!

Ook kan ze ervoor kiezen om te blijven roken en de 'schade' toch proberen te beperken door het niet eten van zalm of het nuttigen van alcohol. Want ja, je kan het toastje dan wel door haar strot duwen, maar stel dat het nét dat ene toastje was dat de druppel zou worden voor gezond of ongezond. Ik zeg niet dat ik achter die gedachte sta, maar ik kan hem zeer zeker wel begrijpen.

Soms kunnen mensen niet anders/beter. Dat maakt het niet goed, maar wel het beste naar eigen kunnen. Snap je? :)

2. Bambino15

Bambino15 Fanatiek lid

10 aug 2013
    1.803
    0
    0
    NULL
    Noord Brabant
    Discutabel onderwerp.

Zelf ben ik gestopt met roken maar begrijp mensen die het niet kunnen ook heel goed. Het is nu eenmaal een verslaving en die zijn moeilijk te overwinnen.
    Als ex-roker vind ik dat mensen het zelf moeten kiezen. En daar verwachten ze waarschijnlijk in deze tijd ook wel een opmerking over. Maar het is hun lijf en hun kindje.

Betreft het drinken terwijl je zwanger wilt worden vind ik ieder zijn eigen keus. De eerste 5 weken krijgt de kleine nog niks binnen van wat moeders eet of drinkt. Ik heb ook gewoon gedronken en met een feestje meer hoor. Niet meer toen ik zwanger was en het wist ;)

3. Jenny1980

Jenny1980 Niet meer actief

Ik snap je irritatie heel goed, kan er ook zo boos om worden!!!
    Iedere keer dat ze een sigaret opsteekt, zeg je er iets van. Is die sigaret ook een stuk minder lekker voor haar. Tenzij ze daar ook niets van aantrekt... Wat zegt haar man er van en jouw ouders, haar vriendinnen?
    Ziet er ook niet uit een zwangere die rookt!

4. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ik begrijp je volkomen. Ik kan me daar ook altijd erg over opwinden. Waar ben je dan mee bezig, denk ik dan. Hopelijk gaat ze het zelf ook eens inzien.

Ik zou denk ik toch je irritaties uitspreken tegenover haar. Het is je bloedeigen zus.

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Nou ben ik gestopt met roke tijdens de zwangerschappen.. Maarrrr iemand die het elke x tegen mij zou zeggen daar zou ik niet warm of koud van worden.

6. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Los laten.. Je hebt het aangegeven, dus ze weet dat het slecht is.

Maar je er constant tegen aan bemoeien is ook rete irritant, en kan ook erg averechts werken. Leg je er dus bij neer dat dit haar keuzes zijn, hoe vervelend jij dit ook vindt.

Mocht het zo zijn dat ze wel graag WIL stoppen, maar het lukt niet, steun haar dan en probeer te helpen ipv constant verwijten te maken.

7. rums

rums Niet meer actief

Loslaten en maar hopen dat het kindje niet met FAS of astma o.i.d. wordt geboren. Zo te lezen heb je ze al aantal keren aangesproken. Meer kun je niet doen.

Op fb gaat nu een 'mooi' stuk rond over FAS. Als je de link wil pb me dan maar. Kun je delen op je fb desnoods misschien valt het kwartje dan want er staan twee kindjes op die FAS hebben.

8. vivvv

vivvv Actief lid

14 jun 2013
    162
    0
    16
    NULL
    NULL
    In je OP zeg je eigenlijk maar 1 ding wat er toe doet "het zijn mijn zaken niet"

Nou inderdaad, niet mee bemoeien dus.
    Komt alleen maar ruzie van.

9. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Met beide kinderen door gerookt en nee praat het niet goed.

En nu al bijna twee weken gestopt met roken met uitzondering van die een a twee sigaretten per dag. Ik rook nu via de E sigaret.
    Maar dat komt omdat ik er nu achter sta.

Begrijp je gedachten maar toen ik zwanger was en andere vertelde het tegen mij rookte ik van irritatie uit alleen nog maar meer.

En ik wilde met de tweede ook in elk geval drastische minder roken tot ik de combinatie test moest onder gaan weg was mijn motivatie. Je verschillende excuses in het leven neem maar van mij aan dat je zus het waarschijnlijk ook niet wilt maar ze staat er niet achter. Wat de omging er ook van zegt.

En ze weet het echt wel hoor tegenwoordig weten we het wel.

Maar dan de redenatie dat je niet van je kind houd is gewoon onzin.

Trouwens op zich zijn mijn kinderen kern gezond en twee zwangerschappen over de datum plus twee kinderen die wel wat klein waren maar niet te klein 6 pond alle bij. zoon 3010 gram dochter 3002 gram.

Het is natuurlijk beter om te stoppen. Denk wel als je wat begrip toont ze misschien meer open staat om in elk geval een poging te wagen om te stoppen met roken of drastisch te minderen in haar zwangerschap.

Drinken nooit gedaan tijdens de zwangerschap.

10. Metire

Metire Niet meer actief

ohh ja ik ken het, mijn zus rookte en blowde ook door tijdens haar zwangerschappen.. zelfs tot op het punt dat de coffeeshop niks meer meegaf omdat je aan haar buik zag dat ze zwanger was ;) (en dan liet ze iemand anders het halen) en dan inderdaad geen sushi of rauw vlees hoor, want dat is slecht! ;) ik heb 1 keer gezegd wat ik ervan vond en daarna heb ik het laten gaan..

11. bloempjeroos

bloempjeroos Actief lid

29 okt 2012
    277
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik snap dat het moeilijk is om te stoppen, al heb ik zelf nooit gerookt. En ik wou dat toastje niet door haar strot duwen, maar haar pakje sigaretten;)

12. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Weet je zij rookt maar ik moet zeggen wil jou ergens door heen duwen.

Je oordeelt en veroordeeld je eigen zus. In plaats dat je haar probeert te begrijpen leg je alleen maar de link naar het roken van je zus. Denk je dat je zus dat niet weet dat jij zo over haar denkt?

En ik lees door de regels door dat het roken en of het drinken niet alleen het probleem is en dat je meer met je zus over hoop ligt dan je hier verder verteld.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Aan mij heb je niks denk...ik snap je gevoel helemaal en zou daar ook niet tegen kunnen...wie het ook is. En mocht het mijn eigen zusje betreffen..zou ik door blijven gaan met opmerkingen maken, niet omdat dat slim is, maar gewoon omdat ik mijzelf ken..zou daar niet mee kunnen stoppen, dat flapt er gewoon uit.
    Ik sluit ook niet uit dat ik dat pakje sigaretten echt een keer door dr strot zou proberen te duwen:D

14. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Proberen te laten gaan.. Lastig, maar dat is voor de vriendschap beter.
    Maarr, ik snap je gevoel helemaal! Deels is het je machteloosheid, en dat je een andere kijk op dingen hebt.

Ik heb ruzie gehad met een vriendin, ik heb haar eerlijk gezegd dat ik het dom vind en dat ze er misschien hinder van kan ondervinden..
    En dan krijg je:
    "jij hebt nooit gerookt, je weet niet waar je het over hebt."
    Ik heb 10 jaar gerookt en ruim voordat we actief bezig waren ben ik in een half jaar gestopt!

Het zijn discussie's die je niet wint omdat elks er een andere mening over heeft.
    Lastig dus, maar probeer het los te laten.

15. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Dit dus...

En wat betreft roken en zwangerschap in het algemeen.. Ik vind "niet kunnen stoppen" en "stress is ook slecht voor het kindje" zulke non-argumenten.. Als je wilt stoppen, kun je stoppen. Ik rook vanaf mijn 12de, maar ben bij beide zwangerschappen direct gestopt dus ik weet best hoe het is..

16. bloempjeroos

bloempjeroos Actief lid

29 okt 2012
    277
    0
    0
    NULL
    NULL
    #36 bloempjeroos, 14 jan 2014
    Laatst bewerkt: 14 jan 2014
    Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op!! Wat weet jij in godsnaam van mijn relatie met mijn zus?? Ik heb alles behalve problemen met haar hoor.
    Ik ben ook zeker niet de enige die het tegen haar heeft gezegd. Iedereen vind het niet verstandig van haar, zelfs haar man. Maar ze doet er gewoon niets voor, nog niet eens een poging! Ze zijn 2 jaar bezig geweest om zwanger te raken, ze heeft er niets voor geprobeerd, en als je haar goede raad geeft dan wuift zij dat weg.
    Ik heb ook al aangegeven met haar mee naar de dokter te gaan, maar ze vind het onzin te stoppen. Zegt dat het allemaal wel meevalt voor je kindje.
    Ik wil jou ergens door heen duwen, doe normaal joh, zeg dan niets.

Maar ik snap jou wel, JIJ hebt lekker doorgepaft tijdens je zwangerschap toch, dus jullie begrijpen elkaar prima

17. bloempjeroos

bloempjeroos Actief lid

29 okt 2012
    277
    0
    0
    NULL
    NULL

18. bloempjeroos

bloempjeroos Actief lid

29 okt 2012
    277
    0
    0
    NULL
    NULL

Helemaal met je eens, en super goed van je dat je gestopt bent waar een wil is is een weg zeg ik altijd!! en dat blijkt maar:D

19. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Op welke manieren heb je geprobeerd haar dit aan het verstand te peuteren?

20. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Precies...

;)

Deel Deze Pagina