Volgens mij begrijpen we je allemaal maar je kan er zo weinig aan doen, ja er wat van zeggen maar het is aan haar wat ze ermee doet en dat is ook zo als ze de baby er is...
Waarschijnlijk gaat het je ook niet alleen om het roken opzich, maar om dat bijna schijnheilige "alles voor ons kindje" etcetera wat je beschrijft. Dat ze rookt kun je niets aan doen. Echt helemaal niets. Haar zaak, hoe lastig ook. Maar dat gedrag alsof ze de beste moeder van de wereld is dat lijkt me ook vreselijk irritant. Ze kan ook gewoon "nee dankje" zeggen tegen zo'n toastje zonder daarbij uit te leggen dat ze dat niet doet om de lieve kleine baby, want dat snapt iedereen zelf ook wel lijkt me, waarom ze dat toastje niet neemt.
Ik heb zelf ook door gerookt tijdens mijn zwangerschap. Gewoon te laf om te stoppen. Ze is voldragen en volledig gezond maar woog toch maar 2370 gram. Zelfs mijn verloskundige schrok er van want zo licht hadden ze haar niet verwacht Als ik nu foto's terug kijk van de kraamweek waarin ze voor de eerste keer in badje ging schrik ik me nog steeds de rambam. En heb ik een enorme spijt van het door roken! Ze komt er vanzelf achter. Ik zal bij een volgende zwangerschap geen sigaret meer aanraken
Ik persoonlijk zou er op dat moment een super dikke opmerking over maken. Zal ik wel slecht zijn om haar zo voor het blok te zetten, maar kom op hoor.. roken, maar wel schijnheilig vitamines eten en geen zalm.. en zeker als het mn zus zou zijn!
Ik snap je ook heel goed, dezelfde ervaring ("Ik gebruik geen deo spray, want dat is slecht voor het milieu" ). Heb zelf ook jaren gerookt, dus ik snap dat het moeilijk is om te stoppen, maar toch.. Maar ja, je kunt er inderdaad niks aan doen. Ze zal het vast heel goed weten...laten we dat hopen..
Vind ik ook wel raar maar wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat je na een half jaar proberen weer begint met roken of drinken omdat je in de tussentijd tot het lukt toch ook wil leven. Maar dat je je daar zo druk om maakt kan ik me niet voorstellen. Het is jouw kindje niet, je weet nooit precies wat haar beweegt en misschien doet zij in het opvoeden wel een heleboel andere dingen goed.
Ik vind het ook verschrikkelijk, heb nog nooit gerookt, maar in mijn familie anderen wel. Ook doorgerookt tijdens de zwangerschappen. Kinderen zijn gelukkig allemaal gezond geboren, maar mijn zoontje heeft zijn eerste 1,5 jaar zware exceem en onverklaarbare allergische reacties gehad. Daarbij ook tegen een longontsteking aangezeten. Nou, schiet mij maar lek. Ik heb het er wel over gehad, maar de verloskundige zou schijnbaar gezegd hebben dat ze maar beter kon doorroken ipv stoppen ivm de stress. Nou, schiet me nog maar een keer lek. Die opmerking over de zalm en dat niet te eten voor het babietje zou bij mij verkeerd vallen en ik zou daar dus wat van gezegd hebben.
Tja, ze is helaas volwassen, dus ze moet het zelf maar weten. Ze kent de risico's duidelijk genoeg. Als ze al moeilijk doet over wat zalm weet ze het donders goed. En als ze persƩ wil blijven roken dat ze in 's hemelsnaam al minder gaat roken. Er is namelijk nog altijd een verschil tussen 1 pakje per dag en 5 sigaretten per dag roken. Een nichtje van mij rookte ook door tijdens de zwangerschap. Maar verminderde wel drastisch van 1.5 pakje naar 3 sigaretten per dag. En sinds de geboorte rookt ze buiten. Het is overigens ook zo dat we merkten dat ze zwanger was ... Ze stopte ineens na 1 glas cava met Kerst en rookte dus ineens een pak minder dan we gewend waren ... Zij wou het eigenlijk nog een maand verzwijgen voor de familie, maar ik had het dus hƩƩl snel door .
Heel moeilijk! Ik heb 9 jaar gerookt (1-1,5 pakje per dag) maar altijd geroepen als ik een kind krijg stop ik meteen als ik zwanger ben of wil worden. Gelukkig ben ik 2,5 jaar geleden al uit mezelf gestopt. Was er zo klaar mee! Wijntjes drink ik wel, tot ik een positieve test heb, dan geen druppel meer. Merk wel dat ik bewuster drink nu (wil ik er wel echt nog een?). En helemaal tussen eisprong en nod heb ik vorige maand (eerste ronde) echt bewust ook wat wijntjes laten staan. Ik zou ook echt kwaad worden als ik een zwangere zou zien roken. En stress met stoppen, ik vind t maar een smoesje.. Ja het is lastig maar ik had zelfs zonder stok achter de deur (ik 'hoefde' niet te stoppen) genoeg motivatie (mn eigen gezondheid en portemonnee!) om door te zetten en heb echt wel moeilijke momenten gehad maar stress? Nee.. Na een weekje of wat begon ik t zelfs als een wedstrijdje met mezelf te zien en toen werd t bijna leuk
Roken doe je weinig aan. Als ze nog drinkt zou ik de hint eens geven aan der dat ze eens moet kijken op Google bij Het foetaal alcohol syndroom. Misschien leert ze dat dan wel af
Ik vind dat dit soort mensen geen kinderen horen te krijgen. Roken en drank is bewezen slecht voor en kindje en het dan toch doen. Al snap ik de mensen met kinderen die roken ook niet. Is je verslaving dan groter dan de liefde voor je kind? Als mijn zusje rookt tijdens de zwangerschap zou ik er zeker wat van zeggen!
Hier net zo, op de twee kinderen na dan. Ik rook buiten, was mn handen als ik binnen kom, neem kauwgom. Zie niet in waarom ik dan niet van Eva zou houden... Ben benieuwd wat je bedoelt met die opmerking edelhertje? Edit: en al zou ik me niet opfrissen als ik binnen kom, zou ik net zoveel van haar houden, maar ik vind het simpelweg smerig om niet te doen. Maar houden van heeft daar mi helemaal niets mee te maken.
Ik denk dat ze vooral roken tijdens de zwangerschap bedoelt en die snap ik op zich wel. Je kunt altijd stoppen..als je maar wil. En als je verslaving dan groter is dan wat je voor je kindje over hebt.....de gezondheid van je kind zou toch belangrijker moeten zijn dan duizend sigaretten??
Maar zo staat het er niet. Er staat dat ze mensen met kinderen die roken ook niet snapt. Als ze alleen de zwangerschap bedoeld snap ik dat nog..
dan zet je toch gewoon een reactie neer; van jammer dat je dat gerook dan niet kan laten dat is belangrijker dan vitaminepillen, is meteen de zaak duidelijk voor iedereen haha
Ik rook ook af en toe een sigaret maar tijdens de zwangerschappen en bij het zwanger willen worden altijd gestopt! Maar dit heeft natuurlijk niks met liefde voor je kind te maken.
Dat dit 'soort' mensen geen kinderen mogen krijgen is erg kort door de bocht. Er zijn ook ouders die niet roken of drinken maar wel hun kind mishandelen of verwaarlozen dus wat is erger. Ik praat het roken en drinken niet goed maar jouw reactie is wel iets te.