Dus de vrouwen die jaaaaaren in de MMM zitten moeten maar geen wijntje drinken of iets meer op een feestje? Wat een onzin zeg! Overigens is er nog nooit een gyn/vlk geweest die zegt zodra je zwanger wilt worden moet je geen druppel meer drinken want..
Als ik de argumenten van de rokers hier lees krijg ik echt de kriebels... Mijn moeder heeft tijdens de zwangerschap van mij en mijn zus gerookt. We waren allebei te klein (nog kleiner dan normaal bij een tweeling, die meestal wat kleiner zijn) en hadden allerlei medische problemen, waardoor we weken in het ziekenhuis hebben gelegen. Kwam dat door het roken? Is nooit bevestigd. Heeft mijn moeder zich schuldig gevoeld? Jazeker. Nu zijn we 33 jaar en ontelbare pakjes sigaretten verder. Mijn moeder is 5 jaar geleden overleden aan longkanker en het lijkt erop dat mijn vader dit jaar hetzelfde jaar hetzelfde lot gaat delen. Dan ben ik dus voor mijn 35e wees en heeft mijn dochter geen opa en oma meer. Maar oh, wat hebben ze genoten van die peuken! Ik spreek het dit uit als dochter van rokende ouders. Het klinkt hard, maar ik neem hen allebei kwalijk dat zij zelf voor hun veel te vroege dood en de rotziekte en vreselijke periode, waar we nu in zitten, hebben gezorgd. Ik had ze graag langer en gezonder in mijn leven gehad. Ik wou dat mensen meer nadenken over wat hun gedrag en de gevolgen daarvan doen met hun kinderen. En ik weet dat rokers het niet met me eens zullen zijn en wat hoor je dan: niet elke roker krijgt longkanker (klopt gelukkig) en hoeveel mensen zijn er niet, die kerngezond stokoud worden en toch roken als ketters, dus zo erg kan het niet zijn. En als ik kanker krijg is dat maar zo, dan maar een paar jaar eerder dood, maar genoten van het leven. Kom je niet tegenaan, nutteloze discussie dus, maar het moest me toch van het hart. Nu ga ik me terugtrekken uit deze discussie, het doet me te veel als dochter zijnde.
hier vind ik dit: Maar niks over Fas dus. Spermacellen Alcohol kan het sperma op verschillende manieren beïnvloeden. Het aantal zaadcellen en de beweeglijkheid nemen af. Ook veranderen zaadcellen van grootte waardoor de zaad-ei versmelting geremd wordt. Verder kunnen er veranderingen optreden in het erfelijkheidsmateriaal. Eicellen Alcohol kan de eicel beschadigen. Net zoals bij de zaadcel kunnen er veranderingen optreden in het erfelijkheidsmateriaal.
Goh.. Wat een typische reactie. Welk "soort mensen" mogen dan wel kinderen krijgen volgens jou? En nee, mijn verslaving is niet groter dan de liefde voor mijn kind. Ik zie ook niet zo in waarom ik roken belangrijker zou vinden dan mijn kinderen? Dus misschien dat jij mij dat even uit kan leggen?
ooh wat snap ik je gevoel mijn moeder is pas op haar 55e overleden aan slokdarmkanker (wat vaak voorkomt bij rokers en drinkers en liet ze nou net allebei doen) je mag het vaak niet hardop zeggen (zeker niet bij mn zus of vader) maar ik neem dat haar vaak kwalijk, ik had zo graag haar nog bij me... het is geen garantie maar nu heeft ze het er wel erg naar gemaakt helaas.. Ik heb zelf als tiener zijnde ook gerookt zodra ik bij mn verstand kwam en volwassen genoeg was ben ik gestopt...
Dat deed mijn schoonzus ook.Geen kattenbak meer verschonen en ieder stukje vlees ontleden om te zien of er niet een roze stukje tussenzat maar onderwijl de ene peuk na de andere peuk opsteken. Wij noemden het maar dommigheid en ergens gewoon hilarisch. Zou er een mooi satirisch programma van kunnen maken. Ik ben tijdens alle 3 mijn zwangerschappen enorm voorzichtig geweest met alles.Misschien weleens tot in het extreme maar ik had altijd zoiets van mocht mijn kindje iets hebben dan zou ik nooit hoeven denken van had ik maar dit of dat.Ik zou me daar levenslang schuldig over voelen dat ik met opzet mijn kind ziek zou hebben gemaakt en dat ik dat had kunnen voorkomen.
Een goede kennis van ons werkte in het sophia kinderziekenhuis. Er is de afgelopen jaren heel veel onderzoek geweest naar roken en drinken tijdens de zwangerschap. Natuurlijk kun je achteraf nooit bewijzen dat Het dit het drinken of roken is gekomen maar als er met zekerheid gezegd kan worden dat jouw kindje vroeg of laat hinder zal ondervinden aan het feit dat je gedronken of gerookt hebt lijkt het me vrij duidelijk dat je moet proberen er vanaf te blijven.
En hoe bedoel je je zegt niet "eigen schuld"? Ben heel blij dat jij mijn zus niet bent! Oh en overigens....ik rook niet!
Op het internet is er heel veel over te vinden. In het ziekenhuis heb ik er laats een hele voorlichtingsfolder over gelezen toen ik zat te wachten.
Dit dus. Een vriendin van mij heeft pasgeleden haar studie kindergeneeskunde afgerond en wat zij mij kon vertellen was zeer schokkend. Erger dan wat ik eerder had kunnen vermoeden maar dat durf ik hier niet allemaal neer te zetten want is gewoon te treurig.
Ik bedoel daar mee te zeggen dat je niet voor je zelf kunt uitsluiten dat je het misschien zelf veroorzaakt hebt. Niet iedere handicap kun je zelf wat aan doen. Maar waarom slikken vrouwen foliumzuur, is het beter bepaalde producten niet te eten en drinken. Geen kattenbak verschonen etc etc. Dat is omdat je dan een risico op bepaalde complicaties loopt bij het groeiproces van je kind. Als ik zou drinken, roken of what ever en mijn kindje zou geboren worden met een handicap, dan zou ik mezelf altijd blijven afvragen of ik het niet zelf veroorzaakt heb. Dat mijn zus zo overmatig drank heeft gebruik in de eerste weken van haar zwangerschap vind ik onverstandig! En als haar babytje wat zou hebben, dan weet ik zeker dat je je als moeder zijnde daar schuldig over gaat voelen.
ik zou het haar heel erg kwalijk nemen , als ze dit al niet kan laten voor haar kindje krijgt ze het nog erg moeilijk later denk ik.
Hier wel ik toch week even op reageren. Dat drinken en roken slecht is tijdens de zwangerschap zijn we het denk ik wel over eens maar ik vind persoonlijk dat je wel erg ver gaat in je berichtjes. Ik heb nooit gerookt, dronk vroeger nooit, nu af en toe een wijntje (en dan heb ik het over een speciale dag zoals kerst en dan hooguit 2 glaasjes), heb altijd gezond gegeten, netjes foliumzuur geslikt, mijn rust genomen heb filet, geen zalm en geen kattenbak... Maar... Onze zijn heeft wel een putje in zijn onderrug, volgens de kinderarts en overblijfsel aan een openruggetje. De kinderarts heeft het na de geboorte naar gekeken en bevestigd dat het van buiten gesloten wad. Er konden dit verder laten onderzoeken omdat ze niet wisten hoe het er van binnen uitzag. Weer hebben dit even gelaten en bedacht dat wanneer er twijfels zouden krijgen het altijd nog kon. Gelukkig ging hij vrij vlot lopen.
Ook hier de kriebels. Was ook harstikke jong (19 jaar) toen ik beide ouders verloor aan die rotziekte. Is het 100% zeker dat het door het roken is gekomen? Nee, maar volgens de artsen wèl zeer zeer waaarschijnlijk. Mijn moeder heeft overigens nooit gerookt toen ze zwanger wilde worden en tijdens de zwangerschap, zo slim en gedisciplineerd was ze wel. Het klinkt verschrikkelijk hard, maar ik begrijp helaas dus wel de opmerking dat je de liefde voor je peuk boven je kind stelt. Ook als je rookt terwijl je kinderen al geboren zijn. Het is mijn persoonlijke opvatting dag als je kinderen op de wereld zet je 100% verantwoordelijk bent voor hun geestelijk en lichamelijk welzijn. Dat houdt dus in dat je als vader en moeder zo gezond mogelijk moet leven om de risico's te beperken dat je de pijp uit gaat terwijl je kinderen je nog zó hard nodig hebben!!! Dat betekent natuurlijk niet dat je als een veganistische kluizenaar hoeft te leven, maar om nou bewust zulke enorme risico's op te zoeken zoals kanker, hartfalen, beroertes en noem maar op vind ik onbegrijpelijk. Mijn hele jeugd is naar de klote gegaan omdat ik ook als klein kind het hele ziekteproces meekreeg van ouders die langzaam maar zeker aan het kreperen waren door kanker. Ik hoop vanuit de bodem van mijn hart dat mijn kinderen dat nooit (!!!!) hoeven mee te maken dus we leven gezond. Zowel vóór het zwanger worden, tijdens de zwangerschappen en erna. Dat doen we met liefde voor onze kinderen, ik wil ze zien opgroeien en het liefst mijn kleinkinderen ook nog. Ik kan de frustraties van TS heel goed begrijpen, het gaat tenslotte wel om haar ongeboren neefje/nichtje die blootgesteld wordt aan allerlei risico's.
Maar hoe zo ga ik ver ik mijn reactie dan? Ik geef aan dat ik voor mezelf alles er aan gedaan heb om mijn kindje een goede start gegeven. Precies wat jij hebt gedaan. Daar zijn we het dus over eens. Ook is mijn kindje met een handicap geboren. Een waterhoofd maar ik weet dat ik daar niets aan kan doen, dikke pech. Had ik nu gerookt, gedronken en gen foliumzuur geslikt, etcetc. Dan zou ik toch twijfelen aan mezelf.. Had ik het dan niet meer voor moeten doen. Daar ga ik volgens mij niet te ver in hoor
Jeetje meid wat heftig voor je! En fijn dat je mijn frustratie begrijpt Mijn vader en moeder rookten beide (hart en vaatziekten in ernstige mate erfelijk in de familie) Vader had een gezwel bij zn hart, geopereerd en alla minuut gestopt met roken. (vind ik echt goed van hem) hij heeft hartfalen een defibrillator, slechte longen. Maar hij rookt al jaren niet meer, en probeert nu gezond te leven. Moeder, heeft al vele nieuwe aderen gekregen (alles slibt steeds dicht) Nu is ze weer geopereerd. Hoofdslagaders vd benen zaten dicht, bijna beide benen kwijt Doktoren hebben gezegd dat ze niet bezig kunnen blijven met dit soort operaties als ze maar door blijft roken. Dit klinkt heel hard, maar mijn moeder rookt meer dan een pakje per dag, heeft er gewoon SCHIJT aan. Ze probeerd niet te stoppen, ook niet met de aangeboden hulp vanuit het ziekenhuis. Als ze mijn moeder haar benen af zouden moeten zetten, of erger..ze overlijdt. Dan heeft ze dat aan haar zelf te danken. Als zij geen benen meer heeft, kan ik niet verdrietig voor haar zijn, hoe erg het ook is, zij KAN het veranderen maar doet het niet. Dat vind ik ONBEGRIJPELIJK
Ik begrijp wel wat je zegt.. Mijn moeder kampt ook al jaren met kanker, en wordt ook niet meer beter. Dus ik weet, in bepaalde mate, hoe erg het is om je ouder(s) zo te zien lijden en wat het met jezelf doet. En ja, ik loop inderdaad een bewust risico door te roken. Ik ga hier geen excuses voor verzinnen waarom ik dat doe en waarom ik er niet mee stop, want ik hoef niet recht te lullen wat, misschien, krom is. Feit blijft dat het ongezond is. De enige reden waarom ik rook is omdat ik het echt lekker vind. Het eerste sigaretje na de geboorte van mijn kind(eren) vond ik echt oprecht lekker.. Dát is simpelweg de reden dat ik rook en dat het ongezond is, dat weet ik maar dat is dan maar zo.
Begrijp je helemaal. Het ergste is gewoon diegenen die je het meest dierbaar zijn te zien lijden en (langzaam) sterven terwijl ze het zelf ogenschijnlijk niks doet! Dat is zoooo frustrerend en pijnlijk ook omdat je zelfs als volwassen 'kind' diep van binnen hoopt (verwacht?) dat je ouders genoeg van je houden om potverdrie gewoon te stoppen zichzelf in de vernieling te helpen. Je hebt ze gewoon nog zo nodig en je wilt ook nog dat je kinderen van hun opa en oma kunnen genieten. Helaas weten mijn kinderen niet eens wat een opa en oma is!