Hallo, Is las ergens dat je bepaalde vis soorten ook niet mag eten. Maar het leek mij juist wel gezond om wat vaker vis te gaan eten. Weet iemand of dit ook voor Koolvis geld? bijv die van Iglo met krokant korstje erop? Alvast bedankt, Tinkerbel
Die kun je gerust eten hoor! Let op met vacuumverpakte vis (bijv. gerookte zalm of paling), vers van de visboer kan geen kwaad! Groetjes, Anakin.
Hier een link van het voedingscentrum met alle etenswaren waar je mee moet oppassen: http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... assen+met/
Oeps.. ik heb wel vis gegeten die verpakt was en die je in de vrieser kan zetten.. ik heb het in olie gebakken zou ik maar zeggen.. kan dat kwaad? xxx Tamara
ik heb van me visboer ook begrepen dat schaaldieren zoals garnalen en kreeft enz later in de zwangerschap ook niet goed is? vette vis is dan weer wel ok word er gek van dat mag wel dat mag niet hahhaah gelukkkig is het maar voor 9 maanden
-------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Veilig eten en drinken Hieronder vind je de producten die je niet mag eten en die helemaal veilig zijn. -------------------------------------------------------------------------------- Niet eten of drinken! Alcohol: nieuw onderzoek heeft aangetoond dat het echt niet kan, zelfs geen glaasje per dag. Alcohol vertraagt en verstoord de groei van de foetus. Bovendien verhoogt drank zelfs in kleine hoeveelheden de kans op een miskraam. Rauwmelkse kazen: alleen gepasteuriseerde kazen zijn veilig tijdens de zwangerschap. Let vooral bij Franse kazen (brie camembert, roquefort), maar bijvoorbeeld ook bij feta goed op of er geen rauwe melk (lait cru) voor gebruikt is. Rauwe melk kan namelijk de listeria-bacterie bevatten, waar het ongeboren kind erg ziek van kan worden. Over het algemeen zijn de meeste kazen uit de supermarkt gepasteuriseerd, dus diekan je zonder risico eten. Check altijd het etiket, of vraag de kaasboer of de kok van het restaurant. Vis en schaaldieren: Eet geen rauwe vis en schaaldieren (risico op listeria-bacterie) en vermijd grote vissen waar veel kwik in kan zitten, zoals zwaardvis, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Kwik kan schadelijke effecten hebben op de neurologische ontwikkeling van de foetus. Rauwe voedingsmiddelen: rauw of halfdoorbakken vlees (filet americain, rode biefstuk, rosbief etc.) kan de gevaarlijke listeria-bacterie bevatten. Ook loop je het risico toxoplasmose op te lopen. Besmetting kan ernstige gevolgen hebben voor je baby. Ook in rauwe groenten en sla kan de toxoplasma-parasiet voorkomen: was ze altijd voor gebruik. Sigaretten zijn natuurlijk uit den boze Lever en leverproducten zoals paté: de bevatten grote hoeveelheid vitamine A, wat schadelijk kan zijn voor de baby Matig met Kofiie: drink weinig koffie, opwekkende stoffen kunnen de hartslag van je baby opvoeren, dit geldt ook voor thee en cola. Als je je houdt aan het maximum van drie koppen koffie en één kop thee per dag (of andersom), is er niets aan de hand.. Drop: eet niet te veel drop, dat verhoogt uw bloeddruk. A. Als je je houdt aan de maximum hoeveelheid van 50 tot 150 gram per dag, kan het echt geen kwaad. Zout: gebruik niet te veel zout, dat verhoogt uw bloeddruk en je houdt door teveel zout extra vocht vast. Ook belangrijk Zorg voor extra hygiëne. Reinig de koelkast regelmatig, werk op een schoon aanrecht, let extra goed op houdbaarheidsdata en ontdooi vlees vlees zo snel mogelijk (in de magnetron). Laat een eventuele kattenbak indien mogelijk door iemand anders verschonen. Dit alles om het risico op bacteriële ziektes als listeria en toxoplasmose te minimaliseren. -------------------------------------------------------------------------------- Helemaal veilig Vette vis: gekookte of gebakken zalm, makreel, harin en andere vette vis mag je gewoon eten, en zijn zelfs aan te raden. Zwangere vrouwen die veel vette vis eten, krijgen namelijk kinderen die motorisch beter ontwikkeld zijn. Pas alleen op: gerookte of gemarineerde zalm is rauw: die moet je dus vermijden. Franse kazen van gepasteuriseerde melk: verpakte kazen waarop vermeld staat dat alleen gepasteuriseerde melk gebruikt is, kan je zonder risico eten. Eieren: gekookte of gebakken eieren kan je eten tijdens de zwangerschap, maar beperk je tot maximaal twee per week. Let alleen op dat ze wel echt goed doorbakken of hardgekookt zijn. Anders riskeer je een salmonella-besmetting. Ook is mayonaise uit een potje vielig. Kunstmatige zoetstoffen: kunstmatige zoetstoffen die in zoetjes en lightproducten zitten, kan je gewoon blijven nuttigen