rhesus factor:negatief

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door pluto, 10 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluto

pluto Lid

19 dec 2006
    5
    0
    0
    docent muziek
    rotterdam
    Hoi allemaal,

Ik hoorde vandaag dat mijn bloedgroep o-negatief was. Wie van jullie is nog meer negatief, en weet er iets meer van dan ik?

groetjes van Anne

2. Niet meer actief

ik heb het ook
    en dan heb je dus kans op een resus baby
    wat dat psies inhoud volgens mij is dat je baby dan een positief bloedgroep heeft deze kan antistoffen aan gaan maken en dat is dus gevaarlijk voor eventuele volgende zwangerschappen ja misschien leg ik het niet goed uit hoor
    maar in elk geval zul je rond de 32 weken een anti spuit krijgen wat je kindje gaat beschermen hiertegen deze krijg je in je been en hoeft waarschijnlijk daarna niet meer mits je na een eventuele zwangerschap geen kinderen meer wil dan
    ik twijfel of ik zo'n spuit wil nu omdat dit mijn 2e en 3e kindje is of eiegnlijk 3e en 4e als ik mijn stiefdochter mee tel
    ik heb er zat zo dacht ik hihihihi
    kan zijnd at het niet psies klopt hoor wat ik zeg dat medische gedoe is voor mij zoiezo hocus pocus
    dus voor de duidelijk zou ik het ook nog effe aan de vk vragen

3. Je kan dan inderdaad een kindje krijgen dat positief is. Als het bloed van je kindje dan in contact komt met het jouwe gaat jouw lichaam antistoffen aanmaken. Dit is gevaarlijk voor een volgende zwangerschap.

Het is gevaarlijk doordat je dan, als je weer zwanger bent van een positief kindje, je in je bloed antilichamen tegen je ongeboren kindje hebt. Hierdoor wordt het toekomstige kindje in je buik als het ware aangevallen door je eigen lichaam. Hierdoor kunnen er afwijkingen ontstaan en kan zelfs resulteren in een miskraam.

Daarom is het belangrijk om die anti spuit te krijgen. Je beschermt dus met die spuiten een toekomstige zwangerschap.

4. elfje

elfje Fanatiek lid

11 mrt 2006
    1.964
    0
    0
    hoi pluto!
    ik heb net die spuit gehad, en dat is allemaal heel standaard...gewoon bij de verloskundige..., valt dus hartstikke mee!

ze hebben ook nog een keer een bloedonderzoek gedaan, om te kijken of ik al antistoffen in mijn bloed had...

succes ermee!
    liefs elfje

5. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

20 jun 2006
    2.046
    0
    0
    Flevoland
    Idem bij mij..

Heb B-negatief.

Bij 30 weken hebben ze bloed afgenomen om te kijken of er anti stoffen in mijn bloed zitten. Dat zou idd betekenen dat mijn bloed in aanraking is gekomen met het positieve bloed van mijn kindje.
    Dit hoeft dus niet zo te zijn.

Toch geven ze voor de zekerheid een spuitje met antistoffen. Ook bij de geboorte controleren ze het bloed in de navelstreng en geven ze weer een prikje...

Britt

6. MissFrodo

MissFrodo VIP lid

30 apr 2007
    7.185
    0
    0
    IJmuiden
    Ik zat net met dezelfde vraag.
    Ik heb o negatief, maar nu weet ik hoe het zit.
    Is dus bij je eerste niet gevaarlijk maar alleen voor eventuele latere zwangerschappen.

7. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

20 jun 2006
    2.046
    0
    0
    Flevoland
    Ja idd. voor de volgende zwangerschap(pen).

Britt

8. Winter

Winter Actief lid

5 dec 2006
    307
    0
    0
    Psychologie, Filmmuziek, Rusland
    Ik heb O negatief van bloed de gyn weet dit dus op voorhand krijg ik dan een spuitje denk ik.

Liefs Winter ***

9. Winter

Winter Actief lid

5 dec 2006
    307
    0
    0
    Psychologie, Filmmuziek, Rusland

even opgezocht:

Preventie
    Bij rhesusnegatieve vrouwen die zwanger zijn van een rhesuspositieve baby, maar niet blootgesteld zijn geweest aan het D-antigeen (de indirecte Coombs-test valt dan negatief uit), kan de aanmaak van de betreffende antistoffen worden voorkomen. Zulke vrouwen krijgen tussen week 28 en week 32 en nogmaals bij de bevalling een injectie met anti-D-globuline. Deze injectie vernietigt alle eventuele D-antigenen op de rode bloedcellen van de baby, antigenen die anders in het bloed van de moeder terecht zouden kunnen komen bij de bevalling. Na zo'n injectie vormen zich bij de moeder geen antistoffen tegen het D-antigeen.

Groetjes Winter

10. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb dat inderdaad ook. Valt gelukkig allemaal reuze mee (en ik ben echt GEEN held met naalden)

Rond de 32-33ste week wordt er bloed bij je afgenomen ter controle op anti-stoffen en je krijgt alvast een 'eerste' injectie.

Je baby wordt na geboorte gelijk gecontroleerd (ze nemen bloed af uit de navelstreng) op de rhesusfactor en dan krijg je afhankelijk van de uitslag een 2de injectie.

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Volgens mij is het zo dat als de papa ook resus negatief is er niets aan de hand is (dan is het kindje namelijk ook negatief).

12. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als de papa ook negatief is kan het inderdaad geen positief kind opleveren. Alleen de medische wereld gaat er niet klakkeloos van uit dat de man die jij meesleept ook daadwerkelijk de papa is.

Mijn partner is ook negatief en er werd gewoon gezegd: "toch testen we". Eerst voelde ik me er erg ongemakkelijk over. Maar als je de statistieken hoort dan denk je dat het inderdaad slim is dat er gewoon getest wordt. (vanuit de VK en gyna gezien dan he) Ik ben iig gerustgesteld voor mezelf. Ze testen maar aan.

13. MamaDenise

MamaDenise Fanatiek lid

21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Ik heb in mijn zwangerschap ook zo'n spuit gehad.
    Komt heel veel voor zeiden ze al.
    Niks ergs hoor,ze weten tegewoordig bijna overal wel wat op!;)

14. Suus75

Suus75 Actief lid

9 sep 2006
    167
    0
    0
    Hoi,

Ik ben A-negatief en heb ik de dertigste week een spuit gehad (viel best mee, beetje pijnlijke bil :confused: ). Mijn zoontje bleek A-positief te zijn dus kreeg ik dezelfde dag van de bevalling nog een spuit (niets van gemerkt).

Nu moet ik over drie weken weer bloed laten prikken om te kijken of ik al weer antistoffen heb. Anders weer een spuit.

Mooi toch dat het kan? Voorkomt een hoop ellende!

Doeg!
    Suus

Deel Deze Pagina