Hoi ik heb precies hetzelfde gehad, werd er op den duur wanhopig van! Doordat ik zo vaak uit m'n slaap was gehaald en ook een beetje oververmoeid was kon ik niet meer inslapen. Toen m'n kleine tot een uur of 6 ging slapen heb ik twee nachten achter elkaar een slaappilletje genomen en sindsdien is m'n ritme weer hersteld. Ik snap wel dat je geen pillen wil nemen, misschien kun je een of twee nachtjes ergens anders slapen zodat je weer "leert" doorslapen/inslapen? En idd geen koffie meer s avonds! Sterkte!
Ik wordt dan ook wakker en geef al jaren geen nachtvoedingen meer. Volgens mij zijn het de vogeltjes of andere geluiden in de buurt die mij onbewust wakker maken. Mocht je na 4 uur echt nog meerdere uren willen slapen, dan zou je melatonine kunnen overwegen.
Ik herken me wel in jouw verhaal... Ik lig ook altijd te luisteren naar een geluidje.. Op een gegeven moment ben ik ff na haar flesje wat gaan eten... Gewoon een klein koekje ... Op de een of andere manier helpt dan nog steeds Misschien onbewust wat hongerig terwijl ik geen hongergevoel heb... Naja klinkt misschien gek maar misschien kan je t proberen...
Ik heb nu nachtdienst en ben verplicht wakker. Maar ik neem vaak Nachtrust Extra van Kruitvat met Melatonine en bepaalde kruiden en dan voor het slapen dan zit het al in je systeem want die moet je 2 uur voor het slapen innemen. Maar als je zwanger wilt worden, zwanger bent of borstvoeding geeft mag je het niet innemen.
Ontspanningsoefeningen werken écht als je de tijd neemt om ze onder de knie te krijgen. Ik ben zelf fan van de podcasts van Meditation Oasis, gratis te vinden op iTunes (wel in het engels, er zijn ook betaalapps voor je iPhone). Of CD's met Mindfullness meditaties. Wat bij mij ook goed werkt is de 'liftoefening' voor de bekkenbodem. Daarbij span in je 6 tellen je bekkenbodem aan en daarna laat je in 6 tellen de bekkenbodem weer los. Als ik dat liggend in bed doe en me goed concentreer werkt het bij mij als een soort meditatie. Twee vliegen in één klap Kost een kwartiertje tot 20 minuten in bed, maar dat is beter dan helemaal niet slapen.