Dag dames, Wat is gunstiger: met boete extra aflossen op hypotheek ( boetevrije gedeelte hebben we al afgelost) of het geld sparen tegen rente van 0,4%. Onze hypotheekrente is 3,95% en we kunnen nog aftrekken van de belasting.. Ik kom er niet uit, iemand verstand hiervan?
Het ligt een beetje aan hoe hoog de boete is en hoe veel spaargeld je hebt. Kun je niet met een (hypotheek/financieel) adviseur praten?
Stel je wilt 10.000 extra aflossen De hypotheek rente per jaar 3,95% = 395 Stel je krijgt 50% terug dan betaal je dus 198 per jaar aan rente Als je die 10.000 op de spaarrekening zet krijg je 40 euro rente Ik weet niet hoe veel geld je hebt natuurlijk, maar laat ik er even vanuitgaan dat je "genoeg" hebt Dan moet je daar vermogensbelasting over betalen van 1,2% dus 120 euro In totaal betaal je per jaar voor die 10.00 euro hypotheek: 198 - 40 + 120 = 278 Ik weet niet wat de boete is maar stel die is 800 euro, dan heb je er dat na 3 jaar uit. En dan zou je nog moeten kijken naar je eigenwoningforfet (hoe schrijf je dat?) Als je hypotheek schuld erg laag is hoef je die niet meer te betalen en dat scheelt ook een slok op een borrel.
Je moet het forfait wel betalen. Dit is een percentage van de woz. Alleen kan je hem vervolgens weer aftrekker maar dat is alleen bij een heeeeele lage schuld hoor. Vermogensbelasting heb je pas vanaf 24000 nog wat als alleenstaande en 48000 nog wat als gezin.
Heb je een spaarhypotheek? Dus een gekoppelde kapitaalverzekering of bankspaarrekening aan je hypotheek? Of heb je een Aflossingsvrije hypotheek? Als je een spaarhypotheek hebt, dan is het soms gunstiger om daarin te storten (als dit nog kan).
Je zou eerst moeten kijken wat je boete is... Verstandig is het om een advies gesprek aan te gaan met diegene waar je jou hypotheek hebt lopen
Boete is 70 euro per 1000 aflossen. We hebben een annuïteitenhypotheek icm lineair dus niet aflossingsvrij. Rentemiddeling komen we op hypotheek met 3,50 ofzo, dus heeft weinig zin met de boete daarvoor. Ik ga inderdaad maar eens een afspraak maken met de bank.