Hallo, Ik ben zelf inmiddels niet meer zwanger, maar geniet van ons wondertje Tom. Mijn schoonzusje is wel zwanger, en over haar zwangerschap wil ik graag een vraag stellen. Ze is nl. 30 weken zwanger (19okt uitgerekend) en gisteren op controle geweest. Hier bleek dat haar kindje inmiddels was ingedaald. (dit is haar 2e zwangerschap, haar eerste is met 37,2 weken zwangerschap geboren) Volgens de verloskundige was het kindje aan de kleine kant, ongeveer 100 gram te licht?! Nu denkt mijn schoonzusje dat haar kindje te vroeg geboren gaat worden. En dat er misschien iets mis is. Moet ze zich echt zorgen gaan maken? Het lijkt me dat de vk zonder echo niet echt kan inschatten hoe zwaar een kindje zal zijn, tenminste niet op 100 gram. En een kindje van 30 weken dat is ingedaald kan er toch net zo makkelijk weer uitschieten. ( mijn zoontje Tom was met 30 weken ook ingedaald, maar met 34 weken er weer uit en is tot de bevalling begon (40,3weken) niet ingedaald geweest. Kan je ons (mijn schoonzusje, oma en ik) geruststellen? Groetjes, Jolanda
Hoi Jolanda, ja hoor, stel iedereen maar gerust. Wat je zegt klopt helemaal. Dat het kindje nu al even zat ingedaald wil niets zeggen over wanneer het kindje komt en het kan er idd ook weer makkelijk uitfloepen. En ook op 100 gram kan ik een gewicht niet schatten hoor. Het zal misschien nu geen dikkerd zijn, maar gemiddeld is ook maar gemiddeld en wellicht zit het vlg keer weer precies op schema. Dus niet te veel zorgen maken, als de vk er verder geen actie op heeft ondernomen, valt alles nog binnen het normale. Groetjes Brigitte