Hallo, Nee, ik geloof dit niet, maar wil ff een goed argument dus kunnen jullie mij misschien ff helpen.. Nou beweert mijn hippie schoonvader weer (van de anti-vaccinatiebeweging) dat, omdat ik gevaccineerd ben als kind er geen antistoffen in mijn borstvoeding zitten.. Zijn woorden (die mij echt beledigen, want hij is er al gigantisch fantiek op tegen dat ik wel Rosalie laat inenten, heb dus al genoeg commentaar gehad, doet ie dan wel niet rechtstreeks, zoals hij zegt, tja.. ik kan er ook niks aan doen dat jij je aangesproken voelt) Maar nu kraakt hij ook nog de borstvoeding af:x en gaat hij te ver!: Quote: "Moeders geven alleen anti-stoffen mee als ze die zelf hebben. Met de vaccinatie zijn de (eventuele) antistoffen allang weg tegen de tijd dat een vrouw kinderen krijgt. Ergo: geen anti-stoffen in de borstvoeding." of: "Doordat de huidige moeders allemaal (althans 92% volgens het RIVM) gevaccineerd zijn, geven ze GEEN anti-stoffen meer door en daardoor zijn baby's opeens bijzonder kwetsbaar geworden." Goed, ben het dus spuugzat, en nou weet ik dat er een lijst is met de ingrediënten van borst- versus flesvoeding volgens mij?? Of andere dingen die kunnen helpen voor argumenten, voor de googelaars? BEDANKT!! Gr. Carlien
Door je vacinatie heb je anti stoffen opgebouwd, en die geef je door aan je kindje. Als klopte wat je schoonvader zegt, dan zou een niet gevaccineerd iemand dus eerst alle ziektes moeten hebben gehad om antistoffen aan te maken....want zonder aanraking met ziekteverwekkers komen er geen anti stoffen. Als gevaccineerde ben je wel in aanraking gekomen met die ziekteverwekkers, waardoor je antistoffen hebt opgebouwd. laat die schoonvader van je maar praten, die pleit alleen voor zijn eigen zaak
Haha, wat een lulkoek! Ik geef dit kwartaal toevallig een vak immunologie aan onze studenten en weet toch wel heel zeker dat er heel veel antistoffen in je melk zitten! En niet alleen tegen de ziekten waartegen je ingeënt bent (dat is maar een heel klein deel), maar tegen alles wat je ooit bent tegen gekomen! En je hebt je kindje trouwens in de baarmoeder ook al heel wat antistoffen meegegeven via de placenta. Er staat heel goede informatie op de website van la Leche league Borstvoedingorganisatie LLL - Borstvoeding, zo beschermt het Hij mag wel een keer college komen volgen bij mij
Inderdaad. En het zou wel heel erg zijn als je difterie; kinkhoest; tetanus; polio (kinderverlamming); Hib-ziekten; hepatitis B: pneumokokken; bof; mazelen; rodehond; meningokokken C; Allemaal gehad zou hebben Alsof vaccinaties voor bepaald GEVAARLIJKE ziektes ervoor zorgen dat iemand geen antistoffen meer heeft... Je schoonvader moet minder uit zijn nek lullen en meer onderzoek doen...
Hoi, Bedankt voor de reactie's.. Ik ga het toch nog maar een keer proberen, maar je wordt er gewoon gek van. Want bij alles wat je als tegenargument gebruikt, wordt het (volgens hem) gesponsord door BIG Pharma (kan dat woord niet meer horen).. Gr. Carlien
@ MOPJE, misschien kan hij zo'n les wel goed gebruiken!! bedankt voor de link, maar gok dat hij ook dit weer niet genoeg vindt..
Laat dan gaaaaaan!! Je gaat dit niet 'winnen', al heb je gelijk. Als ik je berichtjes zo lees, luistert hij totaal niet naar je. (En, maar nu raad ik een beetje, leunt hij tijdens zo'n gesprek tevreden achterover dat hij schoondochter weer op de kast heeft.) Echt waar: als je het negeert ben je er veel eerder vanaf dan wanneer je steeds opnieuw de discussie aangaat en steeds weer nieuwe argumenten erbij gaat halen.
ik kan daar dus echt niet tegen, en wordt dan gewoon boos.. hij beledigd je gewoon compleet, maar goed.. je moet er dan ook nog netjes tegen blijven.. is toch behoorlijk ziek dat ie daar van geniet eigenlijk (maar ik zie hem helaas al achterover leunen).. Echt waar! Die hele anti vaccinatiebeweging is gehersenspoeld hoor.. Niet tegen in te lulle!! Na deze reactie laat ik het maar.. (bijv. ik lees gewoon het rtlnieuws over kinkhoest was dat een stuk, zie je die reacties eronder, en ja hoor.. staat ie weer..)
Ik zou denk ik gewoon zeggen: Beste schoonvader, jij hebt je kans gehad bij je eigen kinderen. Nu is het mijn beurt en ik doe het zoals ik dat wil. Einde discussie. en het verder compleet negeren als ie er weer eens over begint, of weglopen.
Het is gigantische onzin die hij verkondigt, maar daar hoef je inderdaad niet eens inhoudelijk op in te gaan. Lieve schoonvader, ik heb je gehoord, en vind het heel fijn dat je zo bezorgd bent om onze kinderen. Maar wij beslissen zelf wat wij het beste voor ze vinden. Over vaccineren gaan jij en ik het nooit eens worden, dus laat dat onderwerp alsjeblieft liggen. Ik heb niet zo'n zin om er keer op keer over te moeten discussiëren.
Wat betreft dat in borstvoeding geen antistoffen worden doorgegeven is gewoon domweg onzin!! Waar haal je dit weg? Het kan idd een reden zijn dat baby's zo kwetsbaar zijn omdat ze geen borstvoeding krijgen, en niet anders... Volgens jouw theorie zou een niet gevaccineerde moeder eerst alle kinderziektes door moeten maken (van de onschuldige polio, tetanus, tot de pseudokroep/kinkhoest) en dan pas is haar borstvoeding goed, om de antistoffen door te kunnen geven aan haar pasgeboren baby/ of dreumes (wat zeer wss eerder zal gebeuren, is dat haar oudere kinderen, ook ongevaccineerd natuurlijk, een kinderziekte mee naar huis nemen, de zwangere moeder/ de pasgeboren baby en de kraamvrouw aansteken, nou ja dan kun je het wel raden?) Bovenstaande in tegenstelling tot de wel gevaccineerde vrouwen die in aanraking zijn geweest met alle ernstige kinderziektes door vaccinatie en daardoor wel antistoffen door kunnen geven, ook overigens met ziektes die je gewoon in de loop van je leven tegen komt worden doorgegeven, dit heeft verder niks met vaccinaties te maken.. Om je in te lezen hieronder nog een site.. http://www.lalecheleague.nl/Dossier-Invloed-borstvoeding/Borstvoeding-zo-beschermt-het.html Gr. Carlien Mijn reactie die ik heb gegeven staat dus hierboven. Daarnaast zal ik even uitleggen waardoor deze discussie is ontstaan. Mijn schoonvader heeft eerst 3 zonen gekregen bij de moeder van mijn man. Inmiddels heeft hij een nieuwe vriendin van mijn man's leeftijd en daarbij heeft hij 2 dochters.. Verder kan ik heel goed met ze opschieten, maar wat betreft vaccineren, wat zijn 2 dochters dus niet zijn en onze dochter wel is, is het elke keer trammelant, daarbij loopt hij dus continu je weer uit te lokken door te schrijven dat mensen die vaccineren idioten zijn en weet ik het..
Nou zijn reactie die weer eens lekker neerbuigend is.. @Carlien: Ten aanzien van je opmerkingen over borstvoeding. Laat ik het simpel voor je houden Je zult het met me eens zijn, dat wat je niet hebt, je ook niet door kunt geven. Zoals je geen geld uit kunt geven als je portemonnee leeg is. Als je het daar al niet mee eens bent, hoef je helemaal niet verder te lezen. Nu kijken we even naar jouw eerste reactie in deze reeks: Dat de spuit minder lang werkt, klopt! (dit ging om kinkhoest en hij verdraait mijn woorden weer eens vrolijk en zegt nu dat dit voor alles geld) Dat betekent dat ze net als bij tetanus de spuit moeten herhalen, volgens mij na ongeveer 10 jaar Als een vaccinatie niet meer werkt (gesteld dat hij überhaupt werkt) dan is dus volgens jou (en deskundigen) na 10 jaar geen werking meer beschikbaar. DAT betekend, dat je na 10 jaar GEEN anti-stoffen meer in je lichaam hebt want DAT is wat de werking moet geven. Ik neem aan, dat je dat nog kunt volgen. Op 4 jarige leeftijd krijg je je laatste vaccinatie tegen kinkhoest. Dat kun je niet tegenspreken want dat geeft het RVP aan. Nu een simpel rekensommetje dat je waarschijnlijk wel kunt volgen: na je 4e jaar heb je nog (maximaal, het is eerder veel minder) 10 jaar anti-stoffen, dan ben je dus 14 jaar. Als je dus op 20 jarige leeftijd een kind krijgt, beschik je al 6 jaar niet meer over anti-stoffen. ERGO: wat je niet hebt kun je niet doorgeven: je kunt dus geen anti-stoffen tegen kinkhoest doorgeven via borstvoeding. Voor bv mazalen is de werkzame termijn volgens het RVP maar 7 jaar (in de praktijk veel lager) en krijg je je laatste vaccinatie op 14 manden (ruim 1 jaar dus). Met een werking van maximaal 7 jaar, heb je vanaf je ruim 8e jaar al geen anti-stoffen meer. Hoe wil je die dan doorgeven als je op 20 jarige leeftijd een kind krijgt? Zo kun je dat simpele rekensommetje voor elke kinderziekte maken. Je komt dan met een site die bekend is en veel informatie geeft. Grappig genoeg is het langdurig geven van borstvoeding vooral (doorgaans, er zijn natuurlijke goede uitzonderingen) wat moeders doen die niet kiezen voor vaccinatie. Veelal zijn die moeders zelf ook niet gevaccineerd. Ergo: als zij de ziekte mee hebben gemaakt, dragen ze levenslang de anti-stoffen bij zich en geven ze die inderdaad door via de borstvoeding. Daarnaast wordt op deze site helemaal niet aangegeven op welk (wetenschappelijk) onderzoek zij zich baseren en kan dus niet bekeken worden in welke mate het onderzoek heeft plaats gevonden bij wel of niet gevaccineerde moeders. Dat het systeem correct is, bestrijd ik niet, dat de informatie onvolledig is (mar ja, daar vraagt zelden iemand naar) dat is wel zeker en dat de informatie niet up-to-date is is absoluut zeker. Underline en Vet heb ik gedaan:x
Sorry maar ik zou wel eens willen weten welke schoondochter, als die in mijn situatie zou zitten, nog het bloed onder de nagels zou hebben?? En dan gooit ie in een andere reactie helemaal de boel om: 'het zou netjes zijn als jij onze mening kunt respecteren zoals wij die van jou respecteren.'
Om heel eerlijk te zijn: ik had al het contact met hem per direct (tijdelijk in elk geval) verbroken. Niemand, maar dan ook niemand hoeft op zo'n neerbuigende toon tegen mij te praten, over welk onderwerp dan ook en of ik nu gelijk heb of niet. Pff... respectloos.
Afgezien van het feit dat hij duidelijk niet weet waar hij over praat (pijnlijk om te lezen om heel eerlijk te zijn), ik zou dus niet tolereren dat mijn schoonvader zo tegen mij praat.
Het probleem is dat hij (en trouwens wel meer mensen) de dingen door elkaar halen. De antistoffen in moedermelk beschermen onze baby's niet tegen tetanus of kinkhoest, of de griep van vorig jaar ( wat daar heb je ook antistoffen tegen). De antistoffen zijn bedoeld om een laagje in de darmpjes van de baby aan te leggen tegen indringers die via het maag- darmstelsel binnenkomen. Dit zijn de zogenaamde IgA antistoffen. Onze darmen maken die zelf aan (5 gram per dag!) en onze borsten dus ook. Baby's kunnen dat nog niet goed en dus komt die bescherming van de moeder. Een andere groep antistoffen, die in je bloed zit, IgG, krijgt de baby via de placenta en daar teert de baby een paar maanden op, totdat zijn eigen immuunsysteem gaat werken. Dus de hele discussie over vaccinatie en moedermelk is niet relevant, de fractie IgA die tegen bijvoorbeeld tetanus is, is totaal te verwaarlozen, en je kan je kindje niet tegen tetanus beschermen met moedermelk, omdat de IgA antistoffen waarschijnlijk weinig tegen tetanus kunnen doen, daarvoor moet je baby zelf antistoffen kunnen maken. Maar tegen heel veel andere "gewone" bacteriën wordt je baby wel beschermd. Dus het is zeker niet voor niks!
Ik heb totaal geen verstand van zake, dus ik weet niet in hoeverre hij een punt heeft, maaaar... even praktisch bekeken: is zijn nieuwe vrouw als kind gevaccineerd? Als hij in zijn eigen theorie gelooft, en zij dus ook geen antistoffen tegen allerlei enge kinderziektes bij zich draagt, stelt hij zijn dochters nu dus bloot aan gevaarlijke ziektes. Leuk hoor, dat je je best gaat doen voor je eventuele kleinkinderen, maar als hun moeder als 1-jarige bezweken is aan de mazelen (ok, niet zo'n hele grote kans, maar toch) komen die niet eens ter wereld!