Hoi allemaal, ik krijg 7 april een HSG. Heeft iemand hier ervaring mee en dit zelf ook ondergaan?? Graag jullie reacties, volgens gynacoloog is het geen fijn onderzoek.......
Hai Druufke, Ik heb 2 keer een HSG gehad. Wat er gebeurt is dat er een 'foto' wordt gemaakt van je baarmoeder/eileiders. Ze spuiten hiervoor wat contrastvloeistof via je vagina in je baarmoeder en maken dan een foto. Dit inspuiten van de vloeistof kan wat pijnlijk zijn, vooral als er een verstopping zit in een eileider bijvoorbeeld. Al met al duurt het niet langer dan een paar minuten en zijn de ervaringen verschillend, soms krijg je vooraf een pijnstillend pilletje om in te nemen. Ik vond het zelf ook niet erg fijn, best wel even au, au, au, maar goed ik bleef maar denken dat bevallen vast ook geen pijnloze ervaring zal zijn, dan valt het reuze mee. Sterkte ermee.
Ja ik heb inderdaad alvast een pilletje gekregen, die moet ik de avond van te voren innemen. En hebben ze iets bij jou ondekt met dat onderzoek?
Ook zonder verstopping van een eileider kan het flink pijn doen hoor. Tenminste, ik had geen verstopping, maar wel pijn. Mijn ervaring is niet zo positief (sorry). Ik kreeg ook geen pijnstiller van de gynaecoloog, maar had vantevoren een paracetamol ingenomen. De gynaecoloog had gezegd dat het inspuiten van de vloeistof kon voelen als zware menstruatiekrampen. Nu heb ik eigenlijk vrij weinig last van mijn menstruaties...dus was de pijn mij wellicht ook onbekend. Maar ik vloog zowat tegen het plafond toen het spul mijn eileiders binnenliep! Maar op het hoogtepunt van de pijn was het gelukkig ook klaar. Dit was voor mij eens, maar nooit weer. Mijn eileiders en baarmoeder zagen trouwens prima uit. Niet schrikken van mijn ervaring hoor; er zijn namelijk ook genoeg vrouwen die zo'n HSG ontzettend mee vonden vallen. Sterkte!
nou, bij mij viel het dus heel erg mee! Ik vind een uitstrijkje pijnlijker.. Mij was geadviseerd om een half uur vantevoren een Aleve te nemen en iets te eten. Het aanbrengen van het slangetje was een beetje gevoelig bij mij maar het doorspuiten voelde ik amper en het was binnen 1 minuutje gepiept.. Maar bij mij waren dus ook beide eileiders open. Belangrijkste tip: ONTSPAN Suc6 in ieder geval en je niet te druk maken hoor!
Ik moet waarschijnlijk ook een HSG krijgen... Word niet echt vrolijk van de berichtjes hier. Ik weet dat ik een afwijking heb aan mijn baarmoeder, daar kwamen ze tijdens de keizersnede achter. Ik heb inmiddels een 3D echo gehad, maar daar konden ze niks op zien. Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt en dat ze geen gekke dingen tegenkomen!
Zware menstruatiekramp is misschien wel de beste beschrijving inderdaad, en ook als er geen verstoppingen zijn kan het pijnlijk zijn, zoals ik ook vond. Maarrrr...het duurt niet lang, blijven ademen en tot 10 tellen, hopelijk valt het bij jullie mee, pijngrenzen zijn ook zo verschillend van mens tot mens.
Ik heb het ook gehad, en vond het ook niet prettig. Het vloeistof inspuiten voelt inderdaad niet fijn. Alleen moet ik erbij zeggen dat het onderzoek eigenlijk zo voorbij is. Op het moment dat ik dacht: NU stoppen, was het ook al klaar. Daarna had ik wat bloedverlies en krampen die je ook hebt als je ongesteld moet worden. Succes meid, misschien valt het allemaal mee. Iedereen ervaart het anders. Denk maar zo: het is maar een heel kort onderzoek..