Ranitidine tegen maagzuur?

Discussion in 'Gezondheid' started by Maart2013, Jan 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maart2013

Maart2013 Actief lid

Aug 25, 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben gisteren bij de huisarts geweest in verband met maagzuur wat steeds heviger begint op te spelen. Huismiddeltjes helpen niet en rennies helpen niet of maar heel even. Nu heb ik ranitidine tabletten gekregen, ik moest er in de ochtend en avond 1 nemen.
    Ik heb inderdaad geen last meer gehad van maagzuur maar ik werd wel duizelig en slaperig na het innemen van het tablet in de ochtend.
    (ik weet niet zeker of het daardoor kwam maar vond het wel vreemd)

Dus ik pakte de bijsluiter erbij ik las dat er onvoldoende onderzoek is gedaan naar de effecten van ranitidine tijdens de zwangerschap en dat het alleen na overleg met een arts gebruikt mag worden. Oke, het is in overleg met de arts maar de effecten op een zwangerschap zijn dus gewoon niet bekend? Ook vond ik het lijstje bijwerkingen behoorlijk heftig. Duizeligheid stond er ook bij. Zouden jullie dit toch innemen? Of beter proberen vol te houden met rennies?

2. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Ik ken het middel niet maar ik slik vanaf een week of 16 omeprazol tegen het maagzuur. In eerste instantie in overleg met Vk maar later ook met de ha omdat ik het dan niet in de winkel hoef te kopen.

3. xaar

xaar Actief lid

Jul 31, 2008
    398
    0
    0
    ik gebruikte ranitidine maar dit is officieel niet als veilig gemarkeerd tijdens de zwangerschap. Dit komt vrnml neer op onvoldoende onderzoek dan dat het daadwerkelijk kwaad kan. Mijn huisarts en mijn MDL arts denken beide niet dat het kwaad kan maarrrr er is een alternatief waar wel genoeg resultaten over zijn.
    Omeprazol kan je veilig gebruiken tijdens de zwangerschap.
    Ik mag 40mg gebruiken (2x20mg) had ik het meeste baat bij maar ik heb sinds ik zwanger ben veel minder last van het zuur (nog wel) en volsta nu met 1x20mg per dag.
    Je kan omeprazol in de winkel halen maar het is behoorlijk prijzig. Bij chronisch gebruik krijg je het vergoed (vanaf de 2ex geloof ik) maar dan valt het nog wel onder je eigen risico. Maar dan nog is het heel goedkoop. Geloof dat ik iets van 12 euro voor 120 stuks betaal. Dat is het waard!! Ik heb trouwens wel ervaren dat ik bij sommige omeprazol beter resultaat had dan de andere. Omeprazol van PCH werkte niet goed genoeg. Van Actavis juist wel. Dus als het niet meteen goed werkt overleg of je een ander merk mag gebruiken.
    Om terug te komen op de bijwerkingen van ranitidine, daar had ik ook heel erg last van. Het werkte verder wel goed maar ik had veel last van bijwerkingen.

4. xaar

xaar Actief lid

Jul 31, 2008
    398
    0
    0
    oh en voor heel acuut zuur kan ik je Antagel of Regla-ph aanbevelen. Beide veilig tijdens een zwangerschap en prettige lapmiddeltjes al je ineens hevig zuur hebt.
    verder oppassen met melkproducten (en vet/koffie/etc..je kent t riedeltje wel) maar met name melk voelt even prettig maar wekt meer zuur op.

5. Maart2013

Maart2013 Actief lid

Aug 25, 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt, hier heb ik wat aan!
    Het vreemde is dat ook omeprazol voorstelde (op aanraden van een vriendin) maar de huisarts vond dit middel 'te sterk' en ze wilde het eerst met iets milders proberen. Volgens haar was ranitidine te vergelijken met een hele sterke rennies? Ik ga denk ik even overleggen met de apotheek en huisarts.

6. xaar

xaar Actief lid

Jul 31, 2008
    398
    0
    0
    Heel goed dat je gaat overleggen.
    Denk niet dat je je zorgen hoeft te maken dat de ranitidine kwaad kan, maar ik heb zelf ook toch voor de omeprazol gekozen.
    Ik vind het zelf geen 'zwaar' middel en er zijn veel doseringen mogelijk. Hoop dat jullie een passende oplossing vinden. Maagzuur is zooo naar

7. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

Feb 13, 2008
    1,089
    1
    38
    Nederland
    Ik slik ook Ranitidine tegen brandend maagzuur, ik vind het supergoed werken :D ! Ik heb geen last van bijwerkingen en neem alleen een pilletje als ik dus last heb (niet uit voorzorg). In het doosje Ranitidine zat een verouderde bijsluiter, daarop staat inderdaad dat de effecten tijdens de zwangerschap niet duidelijk zijn en dat het daarom wordt afgeraden.

De apotheker heeft het speciaal voor mij nog nagekeken in een heel recent naslagwerk voor medicijnen en daarin staat inderdaad dat het niet schadelijk is tijdens de zwangerschap (ik wilde het perse zelf lezen, want ook overbezorgd). Ik slik het dus wel gewoon! Als je bezorgd bent, kun je het best contact opnemen met de apotheker, hij/zij weet het meest over medicijnen en de eventuele gevolgen!

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,304
    2,586
    113
    ik heb in beide zwangerschappen ranatidine geslikt op het laatst.
    Was een hele opluchting. Bij mij werkte het best goed. Heel af en toe nog een extra rennie nodig

9. Maart2013

Maart2013 Actief lid

Aug 25, 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag de apotheek gesproken en ze hebben het ook opgezocht en voor me voorgelezen. Er stond dat er onvoldoende onderzoek is gedaan naar de veiligheid tijdens zwangerschap, maar bij dierproeven zijn geen schadelijke gevolgen waargenomen. k heb het vandaag nog niet geslikt dus ik kijk even hoe het gaat. Ik denk dat ik het dan alleen neem als het echt niet te houden is of om te kunnen slapen ipv standaard 2 pillen per dag zoals de huisarts aanraadde.

10. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Bij bijna alle medicijnen staat dat er onvoldoende bekend is over de werking tijdens de zwangerschap, gewoonweg omdat er praktisch geen onderzoek naar wordt/kan worden gedaan. Je gaat nou eenmaal niet op zwangere vrouwen experimenteren... Vanuit de praktijk en vanwege lang gebruik is wel bekend dat bepaalde medicatie geen probleem vormen bij zwangere vrouwen. ranitidine is er daar blijkbaar 1 van, anders had je huisarts het echt niet voorgeschreven hoor.
    Ik zou het nemen zoals de huisarts het heeft voorgeschreven, dan werkt het waarschijnlijk het beste...

11. natasha86

natasha86 Fanatiek lid

May 31, 2012
    1,848
    0
    0
    ik kreeg vorige week zakjes Riopan voorgeschreven van mijn gyne tegen het maagzuur

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,304
    2,586
    113
    je moet het gewoon standaard nemen hoor. Het helpt niet accuut zoals rennies. Het remt de aanmaak van maagzuur ( rennie, gaviscon ed blussen vooral) en als je het standaard neemt blijft het maagzuur op een acceptabel peil

13. Marianne78

Marianne78 Actief lid

Feb 10, 2012
    210
    0
    0
    Secretaresse
    Zaanstad
    Ik gebruikte omeprazol, op voorschrift van de HA. Rennies en ranitidine deden bij niet zoveel...
    Geen last van bijwerkingen en een schitterende, gezonde dochter op de wereld gezet! :)

14. Maart2013

Maart2013 Actief lid

Aug 25, 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik het nu alleen als ik merk dat het echt hevig begint te worden en dat werkt goed voor mij! Dat is ongeveer om de dag 1 tablet op het moment.

Share This Page