Hierbij zou ik heel graag een advies willen van de ervaren mama's onder ons! Onze zoon is nu ruim 14 weken. Hij is tot nu toe altijd een hele hongerige baby geweest. drie uur tussen een voeding was echt het maximum wat ik met hem kon rekken. Hij krijgt kruidvat Forte. Ik geef hem 6 flessen van 150 + 5. Doordat ik niet naar 5 flessen kan met hem geef ik deze (maximum) hoeveelheid. Echter sinds een paar dagen drinkt hij ineens zijn flessen niet meer leeg. Hij zit ook een beetje op de speen van de fles te kauwen. Alsof hij de fles niets meer aan vindt en liever op eten kauwt?! Ik weet het even niet zo goed hij is ook heel huilerig. Betekent dit dat hij al hapjes wilt? Of wil hij 5 flessen? Hij is ook super onrustig onder het drinken. Hij overstrekt zich en kijkt en draait alle kanten op en ik moet elke keer opnieuw de fles in zijn mond stoppen.. Ben benieuwd wat jullie advies is alvast bedankt!
ohja even een aanvulling onze zoon is een beste beer. Hij is geboren met 4035 gram en woog met precies drie maanden 6865 gram en 62 cm
Is hij een beetje verkouden misschien? Ik vind 14 weken echt veel te jong voor vast voedsel, ken je dit artikel? Bijvoeding bij Flesvoeding Dat legt uit waarom je beter nog een tijdje kunt wachten. Misschien kun je meer op verzoek voeden? 6x wat kleinere flessen bijvoorbeeld?
bedankt voor jullie reacties. ik snap alleen de reactie niet helemaal met dat je denkt dat hij ziek gaat worden. heb vandaag nog zijn temperatuur gemeten en die was oké en hij doet dit al n paar dagen. vaste voeding was ik ook nog niet van plan te geven maar ik dacht dat dit vanaf 4 maanden al wel mag toch?
Babys hebben een leuke bijwerking dat, als je eenmaal een werkend ritme gevonden hebt, zij deze ineens totaal omgooien. Dus het kan gewoon zijn dat je baby nu een heel andere behoefte heeft. Ik zou even datgene wat je gewend was (qua ritme en aantal flessen) helemaal loslaten en even een paar dagen hem volledig volgen. Als hij stopt met drinken, stop dan (en stop de fles niet in zijn mond, dat is onnatuurlijk!), als hij weer om eten vraagt, bied je opniew aan enz. Zo zul je het beste uitvinden waar hij nu behoefte aan heeft. Het kan best zijn dat die grote forte flessen nu weer teveel zijn, en dat hij kleinere flessen wil (en wellicht vaker drinken). Overigens zit hij nu in de leeftijd dat zijn speekselklieren zich gaan ontwikkelen. Dit betekent dat zijn kaken een beetje jeuken en hij op ALLES zal gaan knagen en kauwen (handjes, fles, alles wat ie tegenkomt). Daarnaast zal ie ook gaan kwijlen. Dit alles betekent overigens niet dat hij 'toe is aan vaste voeding', maar hoort gewoon bij de ontwikkeling van de speeksel en kaken.
Als hij zijn fles niet leeg drinkt betekent dat denk ik dat hij genoeg heeft. Kan zijn dat hij nu gewoon minder nodig heeft. Je zou in de flessen 1 of 2 schepjes forte kunnen vervangen door standaard, je kunt ook kijken hoe het gaat met een fles standaard. Het is trouwens geen goed idee om de speen in zijn mond te stoppen, dan dwing jevte eten. Beter is om ket de speen tegen de lipjes of wangen te tikken en je kind zelf de peen te laten pakken.
Pixel, ik heb het idee dat hij misschien naar 5 voedingen toe wil. Kun je niet proberen om een fles van 180+6 te maken en dan te kijken wanneer hij zichzelf weer meldt? Ik heb dit toen bij ons mannetje gedaan en de eerste fles dronk hij toen niet helemaal leeg, maar vrij snel zat hij op 5 flessen en pakte hij dit ritme op. Als hij naar 5 voedingen wil komt er vanzelf meer tijd tussen de voedingen. Gewoon iets meer aanbieden zou ik doen. Heeft hij verder geen last van zijn buikje? Goede ontlasting? Ons mannetje strekt namelijk ook af en toe flink tijdens de fles, maar dat komt dan meer omdat hij last van zn darmpjes heeft (zijn ontlasting zat nog wel eens vast).
Bedankt voor jullie adviezen! Vandaag inderdaad 5 flessen geprobeerd ipv 6 en ging al een stuk beter hij liet maar iets van 20 elke x staan. Wat betreft de speen in zn mond stoppen drukte ik mij misschien een beetje ongelukkig uit maar ik dwing hem heus niet om te drinken hoor. Ik bedoelde alleen dat hij elke x stopte met drinken en erg afgeleid was. Ik denk dat hij gewoon inderdaad toe was aan een nieuw ritme van minder flessen. Pff wel een gedoe hoor die flesvoeding!
Pixel, is inderdaad even wennen met die omslagen. Wij hebben nu ook dat ons mannetje soms prima al op 4 kan, maar hij doet het beter met 5, ook wat betreft groei. Hij heeft de 5 flessen nog wel nodig. Enneh, die 20 ml komt straks waarschijnlijk ook wel op, is gewoon even wennen. Succes!