Hallo! Sinds 3 maanden ben ik trotse moeder van een hele mooie dochter. Ik heb nooit een hele goede band met mijn moeder gehad, we pratte bijna nooit, ik was een lastige puber, ouders gescheiden, ik ging uit huis toen ik 16 was nouja alles zat wel tegen ongeveer. Jullie voelen het vast al aankomen, hoe kan ik dit voorkomen?! Natuurlijk bedenk je zelf wat er toen mis is gegaan en dus anders aanpakt maar ik kan me van mijn babytijd niks meer herinneren en om mijn moeder nou te vragen wat er mis is gegaan is ook zo wat.. We hebben een nieuwsgierig meisje dus knuffelen zit er ook niet echt in wat me ook onzeker maakt net als het huilen en ik haar niet kan troosten. Volgens mij heb ik gewoon even een soort peptalk nodig en een heleboel tips
Ik moeder van 2 dochters. Ze is nu nog jong dus je bent al veel met haar 1op 1 bezig. Ga daar altijd mee door. Als er bv meer broertjes of zusjes komen dat bij ieder kindje er in houden. Wat ik hier ook doe is een mama(naam dochter) dag. Gewoon een leuke dag waar je alleen maar aandacht hebt voor je kindje. Daar is Ze nu natuurlijk nog te klein voor. Maar later wel. En praten.... Als ze wat ouder is, als mijn kinderen op bed gaan heb ik met ze alle 3 nog 1 op 1 een gesprekje. Dan liggen zij op bed. En even de dag doorlopen...kijken of ze een leuke dag hebben gehad of er nog wat verdrietigs is gebeurt...enz En laten merken en zeggen dat je trots bent op haar en dat je gek op haar bent. Ik heb dat natuurlijk precies zo met mijn zoontje.
Je moet jezelf niet opdringen om de 'perfecte' moeder te zijn. Ik heb wel een hechte band met mijn moeder en ik had ook een bepaald idee over 'moederschap'. Uiteindelijk heb ik mij erbij neergelegd dat iedere moeder anders is. Je dochter is nog erg jong dus jullie moeten nog aan elkaar wennen. Vooral de eerste paar maanden zijn erg zwaar. Mijn tips om een band te krijgen met je dochter 1. Huid op huid contact. Voornamelijk dicht bij je borst/hart. 2. Luister na haar ademhaling wanneer ze slaapt. Gaf mij heel veel rust. 3. Kijk vooral lang na haar. Prent haar in je gedachtes. Klinkt heel gek, maar ik kan me nog steeds iedere dag herrineren 4. Wees niet streng voor jezelf Succes!
Dat (probeer) ik ook niet te doen, ik ben alleen heel bang dat het het zelfde als bij mij en mijn moeder wordt dus wil er alles aan doen om dat te voorkomen! Tip 1 ging de eerste weken goed maar nu wilt ze alles zien en horen dus lekker rustig bij me liggen zit er alleen in als ze heel moe is helaas. Bedankt voor de tips, vooral 3 is een goede! Je weet het maar moet er toch soms door de drukte even op gewezen worden
Ze is 3 maanden toch? Dan kan ze toch nog nergens heen? Lekker op schoot nemen en samen dingen bekijken als ze zo nieuwsgierig is. Knuffelen kun je ook doen terwijl je samen ergens naar kijkt of mee speelt. Laat haar bv een mooi boekje zien of een rammelaartje, of waar haar interesse ook naar uitgaat. lekker bij je op schoot nemen en samen kijken, jij praat erover, legt haar dingen uit. Ook al is ze nog maar 3 maanden, ik praatte honderduit tegen mijn kinderen. je kunt gekke grapjes maken met poppen, leuke korte filmpjes kijken op je telefoon en dan bij iets grappigs samen lachen en extra knuffelen omdat dit iets is wat jullie samen leuk vinden. En natuurlijk heel veel huid op huid contact, ik droeg mijn kinderen eindeloos in de draagdoek, maar al doe je het elke dag al een uurtje, dan is dat al heel fijn voor de hechting. Zet nu in op een goede hechting, een veilig, geborgen gevoel bij mama. Hoeveel problemen ik ook heb gehad tijdens mijn puberteit met mijn ouders, ik ben duidelijk heel goed gehecht, de basis was goed zeg maar. Mijn moeder liet ons nooit huilen, we zaten toen al in de draagzak, sliepen bij haar in bed, ze nam ons altijd serieus en we deden veel leuke dingen. De vroege jeugd zorgt voor een stevige basis, ook voor haar eigen zelfvertrouwen. En het moet vooral ook leuk zijn voor jou! Niet geforceerd met dingen spelen of dingen doen terwijl jij er echt niks aan vind. Zoek dingen die jullie allebei leuk vinden. geniet ervan, maak je niet te veel zorgen, wees lief voor jezelf. Jij bent haar mama, jij bent van schade en schande wijzer geworden en je bent nu al heel bewust bezig om een goede band te creeren. Top!
Samen gek doen en lachen, helpt hier enorm. Daar is jouw dochter nu nog te klein voor. Ik moet echt een knop omzetten, maar dan lekker losgaan. Samen gekke dansjes doen, samen spelletjes (kiekeboe kan je straks wel doen) Mijn dochter is gek op ' koffiedrinken' , dus dat doen we dan ook regelmatig. Dus iets doen wat zij leuk vindt. Mijn moeder zat altijd te zeuren wanneer ik met vieze kleding thuiskwam na het spelen. Ik heb mij voorgenomen om dat niet te doen. Dus als ze zich vies maakt, dan zeg ik dat wassen we wel weer uit. Reden voor mij om veel leuke kleertjes voor haar te shoppen.
Ik denk ook echt dat t per karakter verschilt! Oudste was al heel snel onafhankelijk en driftig. Geen knuffelkont en arrogant haha Tja die zal ik snel verliezen in de grote wereld denk ik Jongste is sociaal en aanhankelijk Kan ik ze allebei tzelfde meegeven maar ze doen er allebei wat anders mee Eerlijkheid is voor ons erg belangrijk in de opvoeding