Per komende 1 november ben ik mijn baan kwijt. Ik ben aan het zoeken naar iets anders maar zoals bij zoveel mensen in Nederland wil dit gewoon niet lukken. Nu wil ik mij vast voorbereiden op het moment dat ik zonder zit maar ik kom er niet uit. Kunt u mij misschien een aantal antwoorden geven? 1. Mogen mijn dochters straks gewoon naar de creche/opvang blijven gaan en blijf ik dan belastingteruggave krijgen? Mijn man werkt dan nog wel, ik dus niet. 2. Heb ik recht op meer teruggave voor ons huis oid? 3. Zijn er dingen waar ik vooraf over na moet denken behalve bovenstaande of waar heb ik recht op heb nu? Alvast heel erg bedankt! En voor de dames die nu meelezen maar niet kunnen beantwoorden (kan natuurlijk alleen de UWV): tips krijg ik ook graag!
Beste Takhen, Je geeft aan dat je per 1 november werkloos wordt. 1 + 2. Voor je vragen over belastingteruggave voor kinderopvang en eventuele recht op meer teruggave voor het huis verwijs ik je naar de Belastingdienst. Hoe je in contact kunt komen met de Belastingdienst vind je hier. 3. Het kan zijn dat je recht hebt op een WW-uitkering. Je kunt deze met behulp van de DigiD-code aanvragen via werk.nl. Dit kun je doen 1 maand voordat je werkloos wordt. Je kunt je hier inschrijven als werkzoekende en de WW-uitkering aanvragen. Hiervoor dien je wel aan een aantal voorwaarden te voldoen. - Je moet voldoen aan de wekeneis. Dit houdt in dat je in de laatste 36 weken voordat je werkloos wordt in minstens 26 weken moet hebben gewerkt. - Je ontvangt een uitkering voor het aantal uren dat je werkloos bent. Voor deze uren moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Actuele informatie over een WW-uitkering vind je hier. Ik wens je veel succes bij het vinden van een baan. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de informatie Yvonne. Overigens, een WW-uitkering zal geen probleem zijn, ik werk al 14 jaar onafgebroken. Helaas nu voor het eerst dus zonder werk