Ik "erger" me al een tijdje aan de tegenstellingen tussen de verschillende mama groepen. Er is een topic over thuismama's waarin gezegd wordt dat het een luxe en voorrecht is om thuis te kunnen blijven. Tsja ik vind het meer een luxe dat ik wel kan werken. Ging "vroeger" toch heel anders. De toon waarop het gezegd wordt staat me echt niet aan, alsof thuismamas zich moeten verdedigen. Zo ook voor mama's die vrij veel werken. 4, 5 of meer dagen is al snel te veel en ook dan moet je je verdedigen. Zo ook mama's die flesvoeding geven. Ik heb dan wel een poging tot bv gedaan, dus voel die verdedigingsdrang niet zo, maar ik zie wel dat de opmerkingen over en weer gaan. Dan zijn er nog mama's die "niet kunnen wachten" tot 6 maanden met bijvoeden, ook die mama's moeten blijkbaar constant uitleggen waarom ze dat doen en moeten ook steeds maar aanhoren dat het echt beter is om te wachten. Waarom doen we dit elkaar aan als mama's? Kunnen we er niet gewoon vanuit gaan dat iedere mama het beste voor heeft met zijn of haar kinderen? Moeten we altijd maar blijven smijten met "wat volgens die en die het beste is". Waarom gaan we er niet van uit dat een moeder zelf weet wat het beste is?
Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd. Dit is een site die bezocht wordt door heel veel vrouwen met een eigen karakter en persoonlijkheid. Een site waar iedereen haar meningen en ervaringen met anderen deelt. En gelukkig hoeven we het niet allemaal met elkaar eens te zijn want anders raak je snel uitgeluld. En de toon waarop het gezegd wordt, tja, dat is het lastigste van dit alles, je beeld kan niet spreken en het zou best eens zo kunnen zijn dat je het anders opvat dan dat het eigenlijk bedoeld is? Maar das mijn mening hierover Liefs Jessy
Tja zoveel mensen zoveel meningen. Ik vind zelf dat discussie moet kunnen, maar het moet wel netjes en respectvol blijven. Ik vind soms ook dat sommige topics soms ook zo zijn opgesteld om juist reacties uit te lokken. Zo van even de boel flink opjutten ofzo. Ah ja iedereen moet lekker haar ding doen, ik ga ervan uit dat iedere ouder zijn beslissingen neemt met het beste voor zijn kind in gedachten.
Ik heb die ergernis ook een beetje. Jammer dat er vaak zo oordelend wordt geantwoord ipv echt antwoord te geven op de vraag die wordt gestelt! Zie het vooral vaak bij voeding.
Ik heb me er een tijdje aan geergerd, in het hele begin...ik ben echt een flessenvoedingmama....ik gebruik medicijnen. Wat betreft thuisblijven, ik ben thuis omdat ik 100% ben afgekeurd, ik heb zelf een moeder die altijd aan het werk was, ze zei dat ze een betere moeder kon zijn als ze werkte dan wanneer te thuis zou blijven, nou ik kan je zeggen dat een altijd werkende moeder helemaal niet leuk is. Ik heb gewacht tot 6 maanden met gewoon brood, potjes etc etc dit omdat ik het beter vond. Er zal altijd discussie blijven bestaan rond deze onderwerpen, we zijn nu eenmaal allemaal verschillend.
Het gaat me er niet om dat dingen niet ter discussie gesteld mogen worden, het gaat me erom dat je het per definitie eigenlijk niet goed kunt doen. Je krijgt nooit een antwoord, "goh wat doe jij het goed, ik doe....." Er wordt vaak gesteld dat de manier van de andere beter is. Moet zeggen dat ik dat bij de zwangerschap topics zeker niet had hoor! Hoewel discussies over roken en voeding hoog opliepen, en dan ook denk ik; laat diegene toch als zij het zo wil doen!
Tja zoveel mensen, zoveel meningen, en soms loopt dat hier in het kippenhok aardig hoog op! Ik denk dat je er niet te zwaar aan moet tillen. Iedereen heeft zijn eigen manier en zijn eigen keuzes die zij naar eigen inzicht maakt. Dat wil niet zeggen dat je het ermee eens moet zijn of geen discussies aan mag gaan. Iedereen mag zijn mening ventileren (tenzij er wordt gescholden oid). Ik trek bij sommige keuzes ook wel eens flink mijn wenkbrauwen op, maar ja, het is niet mijn leven en niet mijn kind dus ik doe het anders In sommige topics heb je eerder kans op "discussies" dan andere, dat ligt aan de gevoeligheid van het onderwerp. Maar zoals Jessy zegt is het heel moeilijk vanaf een scherm te zien hoe iemand iets zegt. Je mist toch de non-verbale communicatie. Daardoor kan iets heel anders overkomen dan is bedoeld. Ik denk dat die persoon waar jij op doelt het echt niet zo kwaad bedoeld.
Tja iedereen zijn eigen mening zou niet best wezen als iedereen het zelfde zou denken..dan word het leven ook een beetje saai he
Ja, ik denk dat je er niet te zwaar aan moet trekken. Ieder heeft een mening over die zaken (die bij sommige heel gevoelig blijken te liggen), en vind dat zijn/haar mening, de goede mening. Maar er zijn natuurlijk genoeg andere meningen die ook prima zijn. Als jij het volgens jou manier doet, zullen er altijd mensen zijn die vinden dat het anders moet. Hier zijn ze nu toch al 6 maanden, en steeds moet ik weer vertellen waarom ze nog steeds geen hapjes krijgen. Dat verdedigen, dat is volgens mij gewoon mens eigen. Ik schiet ook altijd in de *verdedigingsmodus* als het gaat over niet gepland zwanger raken. Moet er dan altijd uitgebreid bijvertellen dat ze daardoor niet minder welkom zijn! Tja, stom, maar dat gaat gewoon automatisch! Gewoon gebruiken wat voor jou van toepassing is, waar je je in kan vinden, en de rest terzijde schuiven.
Er stond trouwens laatst een artikel hierover in het blad Kinderen. Helaas heb ik het tijdschrift al weggegeven dus ik kan het er niet meer bijpakken.
Mijn vraag hierin is dan: Wat heb je aan n forum als je er niet je mening op kwijt kunt over zaken en niet andermans mening op kan lezen? Van ouds her is het woord "forum" al voor een plek om te discusieren gebruikt. Ik heb niet eens zo in de gaten dat er "groepjes" mensen zijn. Je hebt mensen die doen het zus je hebt mensen die doen het zo en je hebt mensen die doen het weer heel anders. En als je af en toe hoort of leest hoe en waarom dan kan je of je mening bij stellen of denken...nah dat vind ik toch niks. Daar is het hier toch voor? Dat groepje van thuis blijf mama's was volgens mij meer omdat de thuisblijf mama's dun bezaait zijn tegenwoordig. Vroeger ging je bij je buurf die ook thuis was een koppie doen maar die zijn 9 vd 10 x nu werken. Dus nou moet je je buurf ietsie verder zoeken. Dan is dat via zo'n forum makkelijker zoeken. En verschillende ervaringen (zoals zwanger na een miskraam) zijn ook makkelijker te bespreken met mensen die dat ook mee gemaakt hebben. Maar als je dat niet hebt en je zegt iets in die draad dan word vast je hoofd er niet af gebeten denk ik Het is nou eenmaal zo dat mensen met dezelfde meningen soms makkelijker met elkaar omgaan. En als jij je mening zegt en n ander is n andere mening toe bedaan dan hoeft er toch nog niemand van mening te veranderen? Zoveel mensen zoveel meningen. En waarschijnlijk is voor alle standpunten wel wat te zeggen. Nou, daar is dan dus een forum voor!
joh, ik ben een tienermama, thuisblijf mama, studerende mama, flesmama,,, ook 4 weekjes BVmama geweest.. ik ben een lievemama... ik maak me daar echt niet zo druk om... Ik doe het gewoon op MIJN mama manier,...
Ik stoor me er niet aan. Iedereen is anders en ik heb totaal niet het gevoel dat er 2 groepen mama's zijn ofzo.. Dan kun je ook wel in hokjes gaan delen in cultuur, geloof, leeftijd, waar je woont enz enz... Ik zie het al voor me.. De Belgische mama's vs de Hollandse Gelukkig zijn wij allemaal anders met een andere mening en mogen die geven. Als je er aan stoort dat een ander een andere mening heeft dan jij, of anders in het leven staat, dan kun je de onderwerpen ook mijden. Ik ben het ook niet overal mee eens, maar dat wil niet zeggen dat anderen met een andere mening er niet samen over mogen praten.
Zonder meningen zou er weinig forum overblijven. Het is inderdaad zo dat mensen elkaar hier de les lezen, maar dat gebeurt in real life net zo goed. Iedereen vind zijn eigen manier van opvoeden het beste en alles wat dan bij een ander anders gaat is dan al gauw niet goed. Maar ik denk dat mensen dit alleen doen om hun eigen manier van opvoeden als de beste te presenteren, en niet om anderen te kwetsen.
Ik heb dat artikel in kinderen ook gelezen. Ik kon me daar wel in vinden. Het gaat me er ook niet om DAT we allemaal andere keuzes maken, tuurlijk dat is juist heel normaal. Het gaat me om de manier waarop. Thuismama;s praten vaak over werkende mama's die hun eigen kinderen niet zien opgroeien en werkende mama's dan weer over thuismama's die alleen flesjes geven en hapjes prakken. Dat van beiden niet fair. Het gaat me ook niet hoe IK me daarin voel. Ik heb best vaak het idee dat niet iedereen zijn best doet om "aardig" te doen, maar blijkbaar sta ik daar een beetje in mn uppie in
Guppie, ik denk dat je daarin niet alleen staat, alleen op dit moment voel ik het niet zo. Als ik me gekwetst/aangevallen voel in de keuzes die ik voor Louise maak, dan heb ik hetzelfde. Alleen op dit moment voel ik me niet zo dus dan kun je denk ik bepaalde reacties/opmerkingen beter relativeren. Even een dikke knuffel voor jou! {{{{ hug }}}}
Ik ben blij dat er fora's bestaan. heerlijk discusieren met elkaar. En inderdaad "gelukkig" heeft niet iedereen dezelfde mening en denkwijze, saaie wereld zou het anders zijn. Maar...ergens begrijp ik guppie wel. Ik vind ook dat er op het forum een paar leden zijn, die vaak hele extreme uitspraken doen. En andere ook een gevoel kunnen geven een "slechte" mama te zijn. Dit heeft in mijn ogen niks meer te maken met verschillende meningen, maar met het afkraken van andere, en soms zelf jezelf super perfect te vinden. Ik negeer het, maar erger me er wel degelijk aan. En het houd mij soms tegen om op bepaalde topicen te reageren. Is niet erg hoor, vermaak me sowiezo wel prima hier! Mijn probleem denk ik dan! kus miek
ja dat gevoel heb ik ook wel een beetje. Misschien moet ik maar proberen me er overheen te zetten. Ik heb een gezond kindje dus wat loop ik nou te klagen eigenlijk