Ik kreeg vandaag een raar appje....

Discussie in 'De lounge' gestart door Zxcvb, 27 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dus ergens zijn deze oplichters niet geheel harteloos.

Zeebra en Gootje1988 vinden dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

Ik ben blij dat mijn ouders en oma mij gelijk bellen bij twijfel anders hadden die al een paar keer flink de boot in gegaan. Dat zijn dus van die mensen waar jij iets van vind. En dat jij daar een vooroordeel over hebt, DAAR vind ik dan weer wat van en dat is niet uit te drukken met deze emotiocon :| alleen.

iMum, Ysabella, Spectre en 10 anderen vinden dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

En hoe en waar word daar dagelijks voor gewaarschuwd? Want verder dan op fora en social media zie ik die waarschuwingen niet hoor. Jij wel?

Ysabella, Zxcvb, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik kreeg ook zo eens een telefoontje, iets mis met mijn windows. Nu woon ik in uk dus gesprek vond plaats in het engels. Ik bleef er dus in meegaan dat er inderdaad iets was met mijn keukenramen. En ja dat sluiten niet ging en of ze dan nu eindelijk iemand gingen sturen om het probleem op te lossen. Maar ik moest dit en dat doen en hier klikken, maar dat kan ik niet, geen idee hoe een raam eruit te nemen en er zit niks waar ik kan klikken en met wat moet ik klikken. Ze moesten echt iemand sturen want wat moet ik installeren, ik heb dat niet in huis... Hij heeft gefrustreerd opgehangen.

Dat doe ik trouwens niet vaak, vind het meestal zonde van mijn tijd en hang gewoon gelijk op.
    Vandaag dan weer 2 keer gebeld. Amazon om me te bedanken om mijn account te hernieuwen en dat er bijna £80 van mijn rekening zou afgeschreven worden. Dit was een bandje dus gewoon opgehangen.

Heel knap dat ze op onze landlijn bellen want bij mijn amazon account is enkel mijn mobiel nummer ingesteld.

Ansel, esklessebes, NiVa0230 en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. GossipGirlxoxo

Ja die ken ik, hoop gewoon ooit weer eens benaderd te worden om die ook te kunnen toepassen!!

6. GossipGirlxoxo

Toevallig heb ik gisteren een oplichtersbende ontdekt en gemeld bij de politie. Wij, en uiteindelijk bleek de hele wijk, kregen gisteren een brief in de brievenbus (zonder postzegel of stempel dus zelf gelopen) van een nep bedrijf dat ze vanaf volgende week gaan inventariseren of er onderhoud moet gaan worden gepleegt aan de kozijnen en hang en sluitwerk aan de achterzijde van de woningen en of iedereen volgende week de hele week de achterpoorten open wil laten en de achterdeuren niet op slot wil doen. Dit klopte op meerdere punten totaal niet. 1. Het was slecht geschreven, spelfouten en rare zinsopbouw. 2. Briefpapier bedrijf kwam niet professioneel over. 3. Er stond in dat het in overleg was met de woningbouw. Nu zou dat kunnen maar een deel van de wijk is koophuis (voormalig huur gekocht van de woningbouw) en het onderhoud is voor de kopers zelf en gaat nooit mee in het algeheel onderhoud van de woningbouw. Als de woningbouw op de hoogte was dan hadden deze woningen geen brief ontvangen. 4. Laat het nou net zijn dat ons bedrijf met de woningbouw een contract heeft voor al het onderhoud aan de woningen in onze wijk dus dat het zeer vreemd was dat een ander bedrijf dit onderzoek uit ging voeren en niet wij.
    Na al die punten samen heb ik dus gisteren in de Facebook groep van onze wijk een foto van de brief geplaatst met de vraag of nog meer mensen die brief hebben gekregen en aan de reacties te zien bleek dat iedereen te zijn. Ik heb toen contact gehad met de woningbouw eerst het algemene nummer en daarna nog onze zakelijke opdrachtgever en beide wisten niets van onderhoud aan de achterzijde. Zowel ik als de woningbouw hebben melding gedaan bij de politie van poging tot oplichting. We hebben de vraag gekregen niet te bellen en net alsof te doen alsof we niet weten dat we opgelicht worden en de politie zal volgende week extra vaak surveilleren in de wijk. Hopelijk pakken we/ze deze oplichters op heterdaad!

Lies1611, LizMe, Zeebra en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Oh dat zou gaaf zijn als die op heterdaad worden betrapt.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Wat hebben jullie veel ervaring met dit soort oplichters. Wat doe ik 'fout' ik heb echt nog nooit zo'n mailtje, telefoontje op appje gehad.

Soturi, soovi, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Als ik die kijk vindt ik t zoooo jammer dat ik geen hacker ben geworden...

esklessebes en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. Sophie221

Sophie221 Bekend lid

11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Vorig jaar kreeg ik een sms van de belastingdienst. Met een bedrag wat we nog moesten terug betalen. We hebben best wat gedoe gehad met de BD, buiten onze schuld om, en ik kreeg het van die sms zo warm dat ik het echt even geloofde. Maar gelukkig rustig nagedacht. Eerst gegoogled hoe de bd dan contact opneemt (want was sms niet gewend) en bleek inderdaad scam te zijn.

ik ben hoogopgeleid en echt niet dom maar sommige situaties geven direct een panieksignaal waardoor mensen niet meer rustig kunnen denken. En overhaaste beslissingen maken. Ik check dit ook vaak bij ouders en schoonouders en blijf ze bewust voorbeelden vertellen.

NiVa0230, Zeebra, Gewooniemand en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Nee hoor, ik heb alleen een hekel aan dat soort figuren. Haal met liefde alles uit de kast om ze lekker bezig te houden en geen bal te bereiken.

Mja dat waren mn ouwe dagen, toen ik ook nog gamede en mn linuxserver en netwerkconfiguratie bedoeld waren om ellendelingen van mn locale gameserver te houden maar wel hun gegevens te loggen. De voordeur was dus redelijk simpel, de tussendeur net en kluis maar wel een ruimte ala big brother, kwam je aan de kluisdeur, afgezien t kattenluikje wat mocht (gameserverport) dan werd er "gefilmd". Wij hadden in ons team ook hackers zitten. Dus degene die bij een server van ons probeerde in te breken, kreeg een digitaal bezoekje...vriendelijk doch dringend verzoek om te stoppen met die grappen.

Die figuren maken genoeg levens kapot (verhaal van vrouwtje met rabobank rekening dat ook alle gekoppelde rekeningen incl die van de kinderen geplunderd waren?).

Internetzaken doe ik met een aparte rekening die niet rood kán staan en waar ik maar x bedrag op heb staan en niet zoals de rabobank andere rekeningen gekoppeld zijn (wat ik heel raar vind ook). Prepaid creditcard systeem is ook veilger (dat cadeaukaart idee).

Betaal je wel gebruikerskosten enzo voor maar beperkt wel de ellende tot leergeld niveau van 50-100 euro.

En het wordt echt onderschat HOE geraffineerd men kan zijn. Sommige zijn allicht open deuren dat je denkt "hoe kon je nou zo dom zijn!?!" maar ze gaan echt heeeeeel ver qua geloofwaardigheid.

Of andere stommiteiten: bij een camping of hotel een open wifi hotspot aanmaken met aardig bereik die lijkt met die locatie te maken te hebben. Heel wat gebruikers die daar intrappen en mee connecten. Maar je hebt geen idee wat er achter zit, wie of met welke intentie. Kan best zo'n zelfde big brother setup zijn als wat ik had maar dan met wat rottere intenties.

"configpatch moet bijgewerkt worden"...wie gaat er op install drukken? (als je t uberhaupt als waarschuwing nog krijgt) oh, t was eigenlijk een keystroke logger...whoops.

Het vervelende is: leg dat maar uit aan een atechnicus, een kind of een oudere. Het is nogal veel zeg maar.

Mijn moeder DURFT niet te internetbankieren, ze overziet t gewoon niet meer en is ook zeker geen computer of smartphone held.

Ik kan dr ook geen ongelijk geven maar het wordt dr wel redelijk onmogelijk gemaakt, bankzaken regelt u digitaal...banken zijn hier in de twee dorpen verdwenen, de eerst volgende locatie is 15km verderop met een waardeloze OV verbinding.

Je zou maar op leeftijd zijn en niet meer auto mogen rijden. Ze hadden hier allemaal achtelijk grote panden. Terwijl je met een "bankencollectief" pand (1 hoofdkluis, ieder een eigen subkluis, gecertificeerd netwerk en ieder via vpn, inpandige geldautomaat) je ook prima uit de voeten kan. Leidt je iemand op voor alle basisdingen van aangesloten banken (pas verloren, overschrijvingskaarten, vragen etc) met heel beperkt toegang en "aanbiedt rechten" (dus geen direct wijzigen) en voor bank specifiek en inhoudelijk, kan je op maandag bij iemand van de ING terecht, dinsdag de ABN, woensdag de RABO etc.

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Oh dit zie ik helemaal voor me, en dan tot het gaatje gaan: 'Schat? Schat!? Waarom reageer je niet meer? Ben je wel in orde? Zeg iets tegen me!!! Schaaaat?'

In allemaal verschillende appjes :roflmao: Het 'hysterische moeder' bombardement.

Ik vind het bijna jammer dat ik nog nooit zo'n appje heb gekregen :oops:

Zeebra, Gewooniemand, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.023
    14.679
    113
    Vrouw
    Dit was ook mijn eerste appje hoor.

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ja echt hè? Ik iets van 10 jaar geleden gemaild door een Nigeriaanse prins maar verder nooit wat. En ook nooit Jehova's aan de deur. Ik heb een heel saai leven :cry:

NiVa0230, Gewooniemand, Sado en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Als Jehova's de sensatie zijn, dan heeft die lockdown wel heel veel impact gehad. Kreeg ze hier ook niet. Bij mn oude huis wel. Bij ouders van mn ex zag ik ze begin van de straat al. Dus hoppa ff mn jurk aangegooid (gothic) had de avond ervoor een voorstelling gespeeld. En in full gear opengedaan. Mn toemalige vriend stond met een master of puppets vest in de keuken...

Nee lekker huishouden...van god los onomkeerbaar...Nooooit meer gezien.

Narcisje en esklessebes vinden dit leuk.
  16. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Jehova's dan weer meer dan me lief is. Mijn vorige huis stond in dezelfde straat als waar de Jehova's hun koninkrijkszaal hadden. Dus die had ik toen minimaal 1x per jaar aan de deur.

17. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Ik heb alleen 2 sms’jes gehad dat m’n bankpas bijna verlopen is en ik een nieuw kon aanvragen via de link. 2x van de bank waar ik niet bij zit :roflmao:.
    En 2 weken geleden van de belastingdienst,
    alsof die sms’en, die gaan niet afwijken van de blauwe enveloppen gok ik.

18. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dat had mijn stiefmoeder dus hè..

Die kreeg een appje van dr ‘dochter’

die stuurde ook terug. Ik heb geen kinderen, fijne dag.

wel ons stief kinderen. Maar niet van dr zelf.

19. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Kan alsnog :D lijkt me ook wel vet!

20. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Nou eigenlijk zijn ze er niet ingetrapt. Ze twijfelde tenslotte en hebben niet zomaar klakkeloos geld overgemaakt of gegeven.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina