Ik kreeg vandaag een raar appje....

Discussie in 'De lounge' gestart door Zxcvb, 27 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik heb wel eens de nodige smsjes gekregen met betaalverzoeken of laatst een email dat iemand informatie zocht van mijn website en ik wilde kijken dmv een link die ze meestuurde of de informatie die ze vonden klopten.
    Ik negeer dat soort dingen meestal gewoon. En naar mijn mening wordt er genoeg voor gewaarschuwd. Niet alleen op social media maar ook vaak zat op tv/radio.
    Daarnaast is het een beetje logisch nadenken. Als je een brief binnen krijgt met een "vergeten" betaling controleer je toch eerst je administratie of bel je even.
    Als iemand een sms of iets stuurt met een verzoek tot geld dan bel je die persoon toch even om het te controleren. Zoveel dingen waar je gewoon even over moet nadenken of controleren dan is er niets aan de hand.

bozoe vindt dit leuk.
  2. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Nou, bij twijfel bellen ze jou dus die trappen er niet in. Dus dan slaat mijn mening toch niet op hun?:o:

3. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Die mensen waar jij zo veel van vind zijn over het algemeen gewoon slecht geïnformeerd (om wat voor reden dan ook) of misschien gewoon een beetje naïef (wat geen schande is). Beide dingen hebben vrijwel niets met hun intelligentie te maken dus "dom" zou ik ze persoonlijk niet willen noemen.

Gewooniemand, cosdy, soovi en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    We kunnen met zijn allen blijven vallen over mijn standpunt en mijn posts blijven quoten maar mijn mening zal hierover niet veranderen.

Dat anderen die mening niet delen vind ik prima. Ik denk dat alles er nu wel over is geschreven:)

Bailey07 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.189
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit dus, Degene die zo de mond vol heeft over mensen die in haar ogen zo ontzettend dom zijn heeft wat dat aangaat ook geen enkele empathie of mensenkennis en is dus zelf enorm dom.
    Mijn schoonouders zijn er pas ook bijna ingetrapt door een mail van de Rabobank dat ze via de link een nieuwe bankpas moesten aanvragen. Mijn schoonmoeder ( 78 jaar) was al bezig om alles in te vullen totdat mijn schoonvader ( 81 jaar) ineens opmerkte ( hij heeft niks met al dat internet) dat die dit toch een rare gang van zaken vond en heeft de Rabobank gebeld en die vertelden dat dit niet bij hun vandaan kwam en dat ze niks moesten invullen en de mail moesten verwijderen.
    Dit is nu goed afgelopen maar het had ook hele nare gevolgen kunnen hebben en zijn mijn schoonouders dom?
    Ik denk dat ze meer wijsheid en levenservaring in hun pink hebben dan degene die zo nodig mensen moet wegzetten als dom, naief etc etc

Gewooniemand, Maev, GossipGirlxoxo en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.189
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Misschien eens verder kijken dan je neus lang is. Daar wordt de wereld een stuk beter van.

Gewooniemand en suus1983 vinden dit leuk.
  7. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Lezen is erg lastig voor je merk ik.
    Ik heb het namelijk over de specifieke vorm van oplichting waarbij er een appje komt van een "bekende" met een nieuw nummer en waarbij mensen dus zonder verder (telefonisch) contact gewoon even een betaalverzoek van een hoog bedrag voldoen omdat hun dochter/oom/tante/whatever daar via een appje om vraagt.

8. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Oh begrijp me niet verkeerd, als het neerkijken op andere mensen jou beter laat voelen over jezelf dan blijf dat gerust doen hoor. Het is jouw mening (vooroordeel is natuurlijk wel de juiste benaming hiervoor maar toe maar) en van jou alleen. Daarom zei ik: ik persoonlijk zou ze niet dom willen noemen.

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Probleem is, dat leer je dus niet zo makkelijk. Je moet er echt helemaal in onderduiken want de standaard deurtjes enzo kan een 12 jarige hacker ook. Je moet daar heel wat tredes verder in zijn dan de middenmoot zeg maar om dat soort figuren in complete shock te brengen. Alleen tegenhacken werkt ook, maar ze in shock brengen dat is heel ander niveau. :)

Bonuspunten als je de smart deurbel af kan laten gaan en bij domotica (smart home) de rolgordijnen en lampen een eigen leven kan laten leiden. Compleet hunted house van maken...remote.

Extra bonuspunten als je t dan op de lokale tijd midden in de nacht doet. Dat elke correlatie met contact naar jou compleet uit geheugen is.

Oh...lijkt me zo fantastisch...

Volgens mij ben ik inderdaad echt evil. :roflmao:

Gewooniemand, Maev en jessy77 vinden dit leuk.
  10. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.803
    4.583
    113
    Wil niet vervelenf zijn maar de trucs worden ook steeds geloofwaardiger. Hier jarenlamg gewerkt bij een software/hardware klantenservice voor computers/laptops/et maar heb toch echt wel eens aan mijn man (manager it) moeten vragen hoe ze dit precies voor elkaar kregen. Dat ze zogenaamd vanuit de ABN AMRO bank mailden maar het echte emailadres dan anders is..

Ze zijn zoooooo sneaky en het lijkt soms zo echt en snap echt wel dat mensen met minder technische kennis of jongeren of ouderen hierin trappen.

Heb mijn ouders opgedragen bij élke vreemde mail te bellen en dat doen ze gelukkig ook (dat mijn vader nu voor onderhand álle mails belt is wel wat overdreven :eek::roflmao:).

Gewooniemand en Syane vinden dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Hier de mazzel dat ze iemand hebben km te bellen. Hoeveel oude mensjes zijn eenzaam en hebben niemand om even te vragen of het klopt?

Gewooniemand, jessy77, suus1983 en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.803
    4.583
    113
    Jij zou een prima partner in crime zijn voor mijn man. Ons hele huis is onderhand te bedienen met mn iPhone, zijn beste vriend heet Homey en er komt niemand onze oprit op zonder dat dat op 2 plaatsen is vastgelegd door camera’s! :thumup:

jessy77, Vero0504 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Lijkt me heerlijk, maar ik wil t dan zelfbouwen maar mn man ziet me aankomen...niet NOG een hobby! Maar super handig die camera's politie lokaal maakt er graag gebruik van. Hier kwamen er ook een paar vage figuren door de straat en een aantal deuren gingen inderdaad gewoon open. (kwamen niet bij ons) Waren toch mooi opgepakt. Zogenaamd GGD aan huis...zucht.

Beinvloedbare goedgelovige mensen hebben beter gewoon een sticker op de deur tegen colportage en aanverwanten (geloofsovertuiging, goede doelen etc). Scheelt ook weer energiecontracten die ineens spontaan omgezet zijn met alle shit van dien. En naar een goed doel kan je zelf wel overmaken.

Rond de vakantie maar weer een rondje lopen en gelijktijdig controleren op stokjes tegen deuren enzo. De inbrekers bij mn buurvrouw zijn opgepakt (2 jaar geleden ingebroken) dat huis is nu volledig beveiligd. Maar de civiele zaak loopt nog altijd. Narigheid...

Gewooniemand en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik kreeg laatst trouwens een sms’je van DHL, met mijn naam erin ook, dat er een pakket was afgegeven bij een pick-up-point en via een link kon ik dan kijken waar dat was. Ik had echt bíjna geklikt, want het leek zoooo echt! Maar ik heb eerder berichten van DHL gekregen en die zagen er anders uit, met een andere afzender, daardoor had ik door dat het niet klopte. Maar als ik even niet goed had opgelet, had ik zo op die link gedrukt. Geen idee waar die link naartoe ging, dus wie weer was ik dan alsnog afgehaakt, maar toch - ik snap het wel dat mensen in die trucjes vallen.

Als iemand doet alsof ze iemands zoon/dochter zijn, geloofwaardig overkomen qua taalgebruik bv, dan snap ik ook wel dat sommige mensen daar in trappen - het is gewoon heel gehaaid allemaal. Het slachtoffer de schuld geven a la ‘tja, heeeel dom van je!!’ is wat mij betreft de omgekeerde wereld - diegene die die berichtjes stuurt is de foute.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.834
    113
    Het is nooit de schuld van een slachtoffer. Gaat hier ook op.

Gewooniemand, Syane, Beausecret en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.825
    18.545
    113
    Vrouw
    Ligt echt aan de persoon / leeftijd. Mijn schoonmoeder is 72 en heeft een paar jaar terug hersenletsel opgelopen bij een ongeluk. Ze kan dingen gewoon nog zelfstandig doen en zelfstandig wonen etc. Maar met zulke dingen zou ze echt niet nadenken.

Vero0504 en Anouk2005 vinden dit leuk.
  17. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.825
    18.545
    113
    Vrouw
    o_O

suus1983 vindt dit leuk.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.834
    113
    Zijn ook echt niet alleen oude mensen hoor. Het bedrijf waar mijn man werkt is ook gehacked en ik geloof dat maar 10% van de bedrijven goed beveiligd is daartegen (zij nu wel als het goed is, want heeft een mooi bedrag gekost:eek:).

Vero0504 vindt dit leuk.
  19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.189
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat mij het meest stoort is dat jij deze mensen als dom bestempelt.
    Ik vind dat nogal ver gaan. Je kent die mensen geeneens. Misschien zouden mijn schoonouders er ook wel intrappen als ze een appje krijgen in naam van hun zoon of ze misschien 1000 euro willen overmaken omdat de auto kapot is en hij moet afrekenen en hij zijn portemonnee ergens heeft laten liggen en dat maakt ze nog steeds niet dom of weet ik veel wat allemaal.

Gewooniemand, Syane, Zxcvb en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Mijn ouders zouden zonder te twijfelen overmaken is het niet zo dat ik ze op het hart heb gedrukt dat ik of broer altijd bellen en dat oplichters whatsappen. We hebben de afspraak dat ze bij alles waar ze over twijfelen bellen. En soms bellen ze best vaak en is het best irritant maar liever 10x te vaak irritant dan 1x te weinig en geld weg.

Gewooniemand, NiVa0230, Bellybell en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina