Ik krijg een kijkoperatie voor Endometriose.

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 18 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Bij mij zagen ze ook niks op de echo's.
    Maar heb toch flink verklevingen en endohaarden.

2. MamalovesJ

MamalovesJ Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    hier ook kijkoperatie gehad,
    maar dan voor mijn galblaas.
    sterkte! en ik hoop dat je snel beter voelt na de operatie!

3. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.790
    1.142
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een kijkoperatie gehad. Alle onderzoeken die waren goed bij mij, maar bleek tijdens de kijkoperatie wel endo gevonden!

Wat ze overigens niet weg konden halen, omdat het tegen mijn blaas aan zit. Het risico was te groot, op een gaatje in mijn blaas.

Operatie zelf is me meegevallen. Alleen best veel last gehad van het gas na de operatie. De eerste dagen lekker plat liggen, voel je het niet ;)

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Maar zouden jullie in mijn geval dan voor een 2nd opinion gaan of sowieso laten opereren?

5. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Even een vraagje: hebben jullie allemaal erge buikpijn tijdens de menstruatie? Want dat heb ik dus totaal niet. Mijn enige symptoom is dat ik rugpijn heb tijdens de menstruatie, maar niks in de buik.

6. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ik had niet echt pijn in mijn buik, meer in rug en benen. Het is voor iedereen anders. Ik zou me voor de zekerheid dus wel laten opereren.

7. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik voel dus helemaal niks in mijn buik. Pijn zit puur in mijn onderrug, op 1 specifieke plaats. Het is de ene maand ook erger dan de andere. Maar als ik de pijn moet omschrijven lijken ze toch op rugweeen, maar dan net een graadje erger, dat je op het pijnlijkste moment echt niet weet wat je moet doen.

Zou dan endometriose kunnen zijn? Want ik lees bij de symptomen dat de meeste vrouwen WEL buikpijn hebben.

8. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Wat voor soort antwoorden zoek je nou eigenlijk?
    Want je bent al bij een arts geweest, die ziet aanwijzingen voor endometriose adhv je klachten enz. en wil je daarom opereren...
    Je twijfelt dus nu aan de arts volgens mij?

Lijkt me dat je 3 dingen kan doen: second opinion (als je twijfels hebt aan de noodzaak van opereren), wel (als je zelf ook denkt dat de arts goed zit) of niet laten opereren (en dan maar aanmodderen)...

Die keuze kan alleen jij maken, overleg desnoods met je huisarts, hier op zp ga je geen antwoorden vinden denk ik... ;)

9. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja ik weet het gewoon niet goed. Aan de ene kant heb ik wel vertrouwen in deze gynaecoloog, want hij heeft mijn klachten goed aangehoord en me helemaal onderzocht. En hij kwam zelf met het idee van de kijkoperatie.

Aan de andere kant, nu ik er veel over lees, vind ik maar een paar symptomen terug uit de hele lijst met klachten waar vrouwen met endometriose aan lijden.

10. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Vergeet niet, het internet is geen arts... ;)
    Ik heb (naast geen cyclus) geen enkel symptoom van pcos (dwz geen overgewicht, overbeharing ed.) en toch heb ik het...

Als je zo erg twijfelt zou ik evt. naar een andere arts gaan voor die second opinion en anders doorzetten en er 'gewoon' voor gaan, je wilt duidelijkheid en van je klachten af zijn, en zeker als ik een van je eerste posts lees waar je zegt dat ze arts wil weten wat dat vreemde stukje weefsel is, zou ik niet twijfelen...
    Een arts laat je echt niet zomaar zonder aanwijzingen opereren, daarvoor kost het de zorgverzekeraar en klant teveel geld en het zou artsen in een slecht daglicht stellen...

Wat zegt je man hierover?

11. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Mijn man vind het ook wel heel wat. Hij zegt niet dat het allemaal onzin is, hij leeft juist heel erg mee. Maar hij denkt ook dat ziekenhuizen ook een bepaalde winst moeten maken en dan misschien iets te makkelijk zo'n kijkoperatie adviseren..

Tja ik denk alleen aan mijn eigen gezondheid.

12. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Maar krijg jij rust in je hoofd als je zegt: Ik doe het niet want IK denk dat het niet zo is?
    En wat dan als het vreemde stukje weefsel over een jaar gaat woekeren en bijv. je baarmoeder eruit moet of het is overgegaan in onrustig weefsel, kan je dat voor jezelf en tegenover je kinderen verantwoorden?
    (ik probeer nu even advocaat van de duivel te spelen hoor ;), ik vind dat je er een beetje licht over denkt en de arts niet helemaal serieus neemt...)

Het nadeel van endometriose is dat het idd vaak alleen maar zichtbaar (en behandelbaar) is via een kijkoperatie, dus er je hebt weinig andere keus als je dit echt uit wilt sluiten...

Overigens is een afspraak voor een second opinion zo gemaakt en als het goed is wordt dat ook volledig vergoed (dus waarom niet?), een paar maanden afstellen kan minder kwaad dan nu beslissen om helemaal niks te doen en dan achteraf te zeggen 'had ik maar'...

13. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik denk dat ik er maar gewoon helemaal voor moet gaan.

Soms denk ik dat ik me aanstel ofzo en dat het dan onzin is om straks tijdens het herstel anderen op te laten passen op de kids omdat ik dat nog niet kan.

14. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Niet denken dat je je aanstelt, waarom zou dat zo zijn?
    Ik ben afgelopen maandag aan mijn borst geopereerd, was een vrij korte maar pittige ingreep, onder volledige narcose, mijn zoontje heeft tm gisteren bij mijn ouders gebivakkeerd omdat ik de zorg nog niet zelf kon doen en mijn man gewoon moest werken...
    De nasleep van een narcose is best heftig en daarbij dan ook nog de pijn en in mijn geval wondverzorging... ;)
    Dus ik zou alles gewoon goed regelen van tevoren en als het niet nodig blijkt te zijn kan je altijd nog zeggen dat het niet hoeft, dat is makkelijker dan op het laatste moment hulptroepen inroepen...

Sterkte en succes met keuzes maken... ;)

15. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Hey Minni,

Helaas kan niemand voor jou hier de keuze maken of je nu wel of niet een kijkoperatie moet laten uitvoeren. Zoals ik eerder al zei, als je echt te veel twijfelt dan kun je (lijkt mij) het beste voor een second opinion gaan. Het kan nooit kwaad om meer informatie in te winnen.

Anderzijds vind ik het wel goed van je gyn dat hij zo adequaat optreedt en dus meteen voor een kijkoperatie wil gaan. Als blijkt dat je geen endo hebt is het alleen maar goed dat dat uitgesloten is. Als uit de operatie blijkt dat je wél endo hebt kan de arts ook meteen zien hoe erg het is en wat de beste behandelmethode is.

Zoals iemand anders hier ook al schreef is het makkelijker om van tevoren voorbereidingen te treffen rondom de operatie en je herstel, ipv dat je 'te laat' nog allerlei hulptroepen in moet schakelen. Onderschat endometriose aub niet, het is een vervelende rotziekte en als je het wel blijkt te hebben en er niets aan doet kan het allemaal nog veel erger worden en ben je verder van huis.

16. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja jullie hebben ook gelijk! Ik ga me ook laten opereren en heb waarschijnlijk wel genoeg hulptroepen. Mijn gyn zei dat ik waarschijnlijk na 2 dagen wel weer op de been ben.... of dat zo is weet ik niet. De folder die ik mee kreeg gaf andere informatie.

Vraag me af of het vaak voorkomt dat er uiteindelijk geen endo wordt geconstateerd. Waar zou de pijn dan vandaan komen?

Enne, ik wil me er natuurlijk niet te druk om maken vooraf, het is immers bij iedereen anders. Maar hadden jullie ook veel last van je schouder na de operatie, door het gas? Hopelijk krijg je wel goede pijnstillers mee?

17. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik merkte dat mijn spieren in de onderrug zich weer raar aanspannen af en toe en net had ik tijdens het plassen ineens een lichte bloeding. Raar toch? Ben net ongesteld geweest vorige week.

Zou dit ook met endometriose te maken kunnen hebben? Het is heel gevoelig nu allemaal.

Stiekem toch ook best bang dat ik iets anders engs heb.

18. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hoi, ondertussen is het 5 dagen geleden dat ik de operatie heb gehad en ze hebben dus wel endometriose gevonden. Ik heb over weken een afspraak met de gyn om alles te bespreken.

Welke behandeling zijn jullie gestart en zijn jullie ook bekend met het endometriose dieet?

Waar ik van baal is dat ik nu ieder moment weer ongesteld kan worden. Ik ben zo bang dat ik deze keer extra pijn ga krijgen omdat alles nog zo gevoelig is. Iemand nog tips om de pijn te verzachten?

19. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hallo allemaal, het is alweer even geleden dat ik hier geschreven heb. Mijn eerste menstruatie na de kijkoperatie viel me mee gelukkig. Wel pijn gehad, maar niet meer dan normaal. Morgen krijg ik nog een mri scan om te kijken wat er in mijn onderrug zit, daar heb ik namelijk altijd pijn. Ben heel benieuwd naar de uitslag. Ik weet inmiddels al wel dat ik endometriose heb, maar niet hoe erg het is en wat de gynaecoloog voor behandeling wil doen.

Welke behandeling hebben jullie gedaan en hoe is dit bevallen? Heb je nog erg pijn?

Ik vraag me trouwens ook af hoe erg endometriose nou precies is. Wij hebben geen wens meer voor een derde kindje. Als ik de gevolgen van endo op internet opzoek, kom ik eigenlijk alleen maar op vruchtbaarheidsproblemen. Maar hoe serieus is deze ziekte verder eigenlijk? Moet ik nog rekening houden met andere dingen?

20. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Mijn zus heeft er een hele hoge bloeddruk door en heeft ze darmkanker gekregen. Zij heeft overigens nog geen kinderen en wil ze wel heel graag. De kanker is nu helemaal weg, maar het risico is nog steeds erg groot vanwege de verklevingen.

Deel Deze Pagina