Geen idee of het vaak voorkomt, maar bij haar wel en dat scheen te komen doordat de darm vastgegroeid was aan de baarmoeder. Ik snapte niet echt veel van het verhaal.
Minny, ik krijg nu 2 maanden Lucrin en daarna weer een operatie om endometriose te verwijderen. Bij mij zit mijn darm ook verkleefd, zodanig dat een stuk darm eruit moet. Het ligt aan je klachten wat je met de diagnose wil/kan/moet doen. Ik wil graag kinderen, maar als ik dat niet.zou willen zou ik toch voor deze behandeling gaan om de klachten te verminderen. Nu hen ik veel pijn en problemen met de stoelgang. Je kunt met he gynaecoloog overleggen welke opties er zijn, wat je wilt en wat wel/niet nodig is.
Wat een enge dingen allemaal! Als je googled op endo kom je dit helemaal niet tegen. Dan zeggen ze dat het een goedaardige aandoening is....
Is het ook, je kunt er alleen heel veel last van krijgen. Vroege diagnose en dus behandeling scheelt veel ellende.
Aan endometriose zelf kun je ook niet doodgaan. Maar wanneer je er langere tijd niets aan doet 'kun' je allerlei extra klachten krijgen. Zo komen verklevingen dus heel vaak voor. Ook stukken darm die daardoor weggehaald moeten worden. Ik ken meiden die daardoor een stoma kregen. Sommige hadden dit tijdelijk, anderen voor altijd. Ook andere organen kunnen aangetast zijn zoals je nieren, je blaas, je lever en bij enkele gevallen je middenrif. Het is echt helemaal afhankelijk van hoe erg je het hebt en dat is jouw arts nu voor je aan het uitzoeken. Alleen maar goed dat dat gebeurt lijkt me.
Ik kan ook alleen nog maar hier aan denken. Probeer echt te ontspannen, maar ben nu zo bang dat ik ernstige endo heb. De gyn kon het namelijk echt voelen tijdens inwendig onderzoek. Nog twee weken wachten.