Mathijs heeft vanaf zijn geboorte last van luchthappen. Al toen hij bv kreeg had hij veel last van boertjes, die hem duidelijk pijn doen. Hij jammert en klimt net zo lang totdat ze weg zijn. Pas dan kan hij weer doordrinken. Nu hij flessen krijgt, is het alleen maar meer geworden. Daar doorheen speelt dat hij waarschijnlijk kma heeft (krijgt nu Nutramigen) en dus veel pijn heeft gehad tijdens en na de voedingen. Dat gaat nu gelukkig beter, maar hij blijft een gulzige drinker met veel luchtbellen in zijn buikje. Ik denk dat hij daardoor ook zijn flessen niet goed leegdrinkt. Hij drinkt gemiddeld 100 cc bij 4,8 kilo. Nu heb ik gelezen dat logopedistes soms goede resultaten behalen bij het aanleren van een betere drinktechniek. Heeft iemand daar ervaring mee? Of heeft iemand sowieso tips van wat ik zelf kan doen om hem rustiger te laten drinken? Ik gebruik Avent flessen met speen 1 (anders gaat het helemaal te snel). Voeding indikken met Nutriton (hij kreeg eerst Omneo) heeft geen effect gehad. Tanja
Wij komen ook bij de pre-logopediste, wel voor ook wat andere dingen, maar hebben er ook zeker baat bij gehad om te kijken hoe het rondom het drinken ging. Ik wist echt van niks over flessen en spenen omdat ik een tijdlang bv heb gegeven en toen dus naar een fles. De logopediste heeft gekeken hoe hij uit de fles dronk die we aan hadden geschaft en hoe of de speen wel goed was qua maat. Ze had er goede tips over, en na haar tips opgevolgd te hebben (ze zit erbij als je dat oefent, is even wennen dat mensen je op de vingers kijken, maar dan weet je het tenminste!) ging het echt heel goed. Nu zo hetzelfde met de lepel en de beker. Bij ons wordt het vergoed, door medische reden, maar misschien kun je even navragen of dat bij jou ook zo is. En als dat niet zo is, zou ik het waarschijnlijk toch doen, nu ik gezien heb hoeveel baat je erbij kan hebben!!! Ik zou zeggen, bel er gewoon eentje op en leg je probleem uit!
Mijn zoontje drinkt ook best snel en is nu 4,5 maand oud. Om een indicatie te geven: 240 voeding + nutriton mbv 1,2,3 speen in ca 8 minuten... Komt ook door de 1,2,3 speen hoor, maar met speen 3 duurt t nog maar 10 minuten maar zit die speen steeds verstopt door de nutriton. Mijn zoontje heeft er echter geen last van dus ik ben er verder nooit voor bij een deskundige geweest. Wel had het CB wat tips: rechtop laten zitten ipv liggend voeden. Tusendoor laten boeren. Kleinst mogelijke speen en je hebt ook speciale flessen tegen lucht happen. Vlgs mij heette dat de Brownflessen (weet niet of ik het goed schrijf?). Ik heb zelf altijd van Avent gebruikt. Succes!