Mijn dochter eet vanaf het begin al supergoed. Maarrr....nu niet meer. Gaat alleen om het avondeten. Of ze wil zelf eten en dat lukt dan niet en dan wordt ze kwaad op haar bord/bakje. Met een hoop geschreeuw/gehuil tot gevolg en geen hap naar binnen. Of ik zet de tv aan (woezel en pip of de wawa's) en mevrouw laat zich keurig bedienen. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Persoonlijk zou ik daar ook niet aan wennen. Is een eigen lepel en zelf een lepel niet een idee. Kun je helpen.
Tis een rottige fase, het zelf leren eten. Maar hoe sneller je het haar zelf laat doen (met alle troep die erbij hoort) hoe sneller ze het leert en ze weer eet. Ik zou zeker niet de tv aan doen, als je haar dat aanwent is het hek van de dam. Lepel geven, haar laten lepelen en zelf tussendoor hapjes naar binnen werken. Zij heeft het gevoel dat ze zelf eet en ze krijgt wel genoeg binnen. Sommige ouders geven ook het advies om een speeltje te geven ter afleiding maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.
Ik zou hier echt niet aan beginnen! Dan maar een tijdje wat minder eten, hebben enorm veel kinderen rond deze leeftijd. Leg desnoods haar eten zo op tafel, zonder bordje en laat haar met handen eten. Totdat ze weer de rust vindt om met bord en vorkje te eten. Als ze drama gaat maken, eten even weghalen, en daarna weer rustig aanbieden. Als ze niet meer wil, dan niet. Ik vind dit de manier om het kind door die lastige fase heen te leiden. Allerlei trucjes uithalen werkt meestal ook maar even, of je krijgt nog een groter probleem (kind dat alleen vóór de tv eet).