Ik laat mijn peuter hierover meebeslissen. Wat vind jij?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door soeee, 13 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soeee

soeee Niet meer actief

Dag dames!

Ik wil jullie iets voorleggen naar aanleiding van een gesprek met iemand die zei: 'Daar heeft zij toch niks van te vinden? Dat bepaal jij toch als ouder zijnde?!'

Onze dochter is 2 jaar en 8 maanden. In augustus gaan wij drie weken op vakantie en dit wordt de derde keer dat zij vliegt. Van de eerste twee keer kan zij zich echter niets meer herinneren. Ze maakt het nu allemaal heel bewust mee en is heel enthousiast, maar vindt het ook spannend.

Ze vraagt steeds wanneer we nou naar haar oma, neefjes & nichtjes etc. gaan, dus heb ik een aftelkalender voor haar gemaakt. Nou gaf zij aan dat zij graag een Paw Patrol of Minnie koffer zou willen, ze vroeg dit gewoon netjes. Na wat rondkijken op internet concludeerde ik dat ik dat toch wel een beetje prijzig vind, want zo'n koffer kost al gauw tussen de 75 en 100 euro.

Ik heb dus besloten om gewoon een standaard, goedkopere koffer te kopen voor haar, maar ze mag wel een Minnie/Paw Patrol handbagage tas uitkiezen. Nou heb ik zelf een selectie gemaakt van drie tassen waaruit zij mag kiezen, om de keuze niet oneindig te maken.

Nou mijn vraag/vragen:
    - In hoeverre laten jullie je peuter meebeslissen over zulke dingen? Bepalen jullie als ouders zulke dingen of mag hij/zij hier ook wat over zeggen?
    - Vinden jullie het overdreven dat mijn dochter dan zelf nog wat (uit mijn beperkte aanbod) mag uitkiezen? Oftewel: heeft degene met wie ik dit gesprek had in jullie ogen gelijk?

Ik vind het gewoon leuk, samen de vakantievoorpret e.d. :D Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik ben benieuwd! :)

2. Liefste baby

Liefste baby Actief lid

3 jul 2014
    189
    7
    18
    NULL
    NULL
    Ik vind het juist goed zoals je het doet, zo zou ik het zelf ook doen denk ik. De koffer bepaal je zelf en wat kleins kan ze zelf uitkiezen. Ik vind daar echt niets mis mee en zo doen jullie het echt allemaal samen, de vakantiepret!

3. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Ik vind dat je het goed hebt aangepakt. Hier bijv een voorbeeld:
    Onze dochter mocht voor haar 3e verjaardag een fiets uitzoeken. Ik heb haar uit 3 fietsen lsten kiezen. Ze wilde heel graag de minie mouse fiets. Ik vind het leuk als ze zelf over dingen mag en kan mee beslissen. Meestal laat ik haar uit 3 dingen kiezen, alles van ong dezelfde waarde.

Een koffer van 100 euro had ik ook niet gegeven , maar indd dan een klein rugzakje voor mee te nemen van naar favoriet.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik vind die andere persoon een zeurpiet...

Kijk als je een koffer koopt van €100 omdat zij die perse wil hebben verklaar ik je voor gek haha
    Maar kinderen kunnen toch gewoon tot op zekere hoogte mee bepalen :)

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij pakken dat eigenlijk heel vaak zo aan: bij kleding, schoenen e.d. (wel een eerste selectie door ons inderdaad ;)), maar ook bij eten (nu dit of morgen), hun verjaardagstaart, kleur muren op hun kamer etc.

6. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.896
    5.152
    113
    Ik vind het juist heel leuk dat je je dochter zo mee laat kiezen. En goed aangepakt door eerst een selectie te maken (dan kan je zelf toch even letten op prijs, kwaliteit etc). Zou het zelf ook zo aangepakt hebben denk ik.

7. Koon

Koon Niet meer actief

Oh ja hoor. Hier gaat het ook vaak zo.
    Leren kiezen is iets wat ook bij het leven hoort, vind dat heel belangrijk!

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind dat je het juist goed hebt aangepakt, waarom zou zij niets te kiezen mogen hebben hierin?

Hier mogen ze ook best vaak kiezen, zaterdag bijvoorbeeld of ze aardappels wilden met of zonder schil ;)

9. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Hier een dame van bijna 2 en half en vaak laten we haar ook gewoon meebepalen hoor.
    Welke schoenen ze bijv aanwil of welk shirt en als we iets van speelgoed voor haar kopen ook, lijkt mij logisch zij moet er mee spelen.
    Ik heb zelf een enorme hekel aan "ik ben baas en jij moet doen wat ik zeg", ik begeleid mijn dochter naar het volwassen worden en voor ons werkt dat in overleg beter, dwingen werkt hier echt totaal avenrechts.

10. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Mijn dochter kiest vanaf haar tweede al welke schoenen ze die dag aandoet. En natuurlijk mag ze een eigen tas kiezen!
    Ze kiest al heel veel zelf (net 4) en andere dingen gaan in overleg (wat ze aandoet die dag) ja en sommige dingen moeten ook gewoon (mee boodschappen doe of opruimen etc) , maar ik vermijd het woord moeten liever.

11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#11 MMarianne, 13 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2016
    Ik heb best wel eens "omdat ik het zeg" gebruikt maar zou dit ook zo gedaan hebben, zoontje kiest vaak z'n kleren, schoenen en over z'n nieuwe slaapkamer heeft ie ook meebeslist....

Toch juist leuk ook dat je je vakantievoorpret kan delen :)

12. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik vind het juist leuk dat je je dochter zo mee laat beslissen! Hier hebben ze ook zelf hun handbagage trolleys uitgekozen (uit mijn selectie). Over veel dingen bepaal ik, maar dit soort dingen hebben mijn dochters ook een keuze :)

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wij zouden het doen als jij...
    Of mee nemen naar de winkel en haar laten kiezen.. Maar dan zelf wel het vetorecht natuurlijk.
    (Mama's hebben ook wensen en eisen en daar moet het dan wel aan voldoen.. Vaak ga ik dan even voorshoppen zodat ik weet wat er zoal aan keuze is)

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wat andere mensen vinden... Dat doet me dan weinig :)

Sommige dingen kan je peuter best inspraak in hebben lijkt me.
    Zolang je uiteindelijk maar niet iets koopt waar je spijt van krijgt.

Wij lieten onze dochter al zeer jong ook zelf een mening geven over bijv kleren. Als het kan.. Waarom niet?
    Ook kinderen hebben zo hun eigen voorkeur en zolang die niet botst met mijn voorkeur ben ik daar niet zo moeilijk in.

15. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik dacht bij de titel; nou komt er wat hoor! Maar de keuze die je je peuter voor houdt, vind ik een hele normale. Jij bepaald wat ze mag kiezen, en zij heeft het gevoel helemaal zelf te mogen kiezen. Super toch?

16. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik vind dat die andere persoon zeurt. Is toch hartstikke leuk dat ze mag kiezen. Dan loopt ze er vast helemaal trots mee rond. Ik laat I. ook wel eens kiezen, laatst met haar schoenen nog. Wel uit de 2 paar die ik gekozen had ;).

17. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Oh dat doe ik met heel veel dingen zo.
    Welk shirt hij aan wil s ochtends en dan kiezen uit 2 of 3. Broek kies ik dan zelf.
    Welk beleg hij op brood neemt, weer keuze uit 3.
    Welke schoenen hij aan wil, welke rugzak of broodtrommel hij wil voor school.
    Hij mag straks ook kiezen welke watertafel hij wil hebben, ook een keuze uit 2.
    Straks misschien ook welke fiets hij wil en weer de keuze uit 2.

18. soeee

soeee Niet meer actief

Bedankt allemaal, leuke reacties zeg! :D En uiteraard ook leuk om te lezen waarover jullie peuters mogen meebeslissen ;)

Sara heeft haar keuze gemaakt hoor. Het is de Paw Patrol tas geworden. Eerst zei ze de Minnie tas (al een paar dagen), maar toen zag ik haar denken en zei ze: 'Nee doe maar Paw Patrol, ik heb al Minnie tassen.' :p

Bijgevoegde bestanden:

19. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik vind het juist mooi dat peuters hun eigen wil hebben (ook al verandert dat met de dag :D ) en dat ze dat op deze manier uit kunnen proberen. Hier krijgt dochter ook veel keuzevrijheid, haar mening is even veel waard als de mijne. Er zijn natuurlijk zaken waar ik over beslis, maar dat zij dan dingen die voor haar eigen veiligheid zijn of een andere noodzaak hebben (ok ok, en soms omdat mijn behoeftes ook wel eens gehoord mogen worden).

En als ik dan zo'n gelukkig koppie zie, dan vind ik het ook helemaal prima. Maar dingen gaan 'eisen', daar ben ik allergisch voor. Daar ga ik dan niet in mee.

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.373
    10.321
    113
    Al voor zijn tweede verjaardag mocht hij soms al kiezen. Wil je lopen of op je fiets. Uk is nu net 2 en kiest al een tijdje wat hij op brood wil ( uit mijn keuzes). Kleding maakt hem (nog) niks uit.hij mag uit een kleine selectie kiezen.

Deel Deze Pagina