avondvoeding drama

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door angelea, 23 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angelea

angelea Actief lid

20 dec 2007
    228
    0
    0
    Flevoland
    Hallo,

Mijn dochter is 4,5 weken oud en krijgt volledige borstvoeding.
    Ze krijgt haar voeding op aanvraag, ze komt om de 4 à 4,5 uur d.w.z. 5 voedingen per dag. Zit er iets langer tussen komen we soms maar op 4 voedingen. Als ik kolf kom ik op ong. 150 cc.
    Is dit genoeg?

Tevens is de laatste avondvoeding behoorlijk lastig. Ze heeft hier meer honger dan ik haar kan geven aan de borst. En ze doet hier dan ook 1,5 uur over. Dat is met aanleggen, boeren, verschonen, aanleggen, boeren, aanleggen. Vervolgens heeft ze genoeg, maar blijft ze krijsen en krijgen we haar niet in slaap. Dit duurt vaak ook nog een uur.

Dit is slopend en we zitten er over te denken om deze voeding op flesvoeding over te gaan, waarbij ze misschien wat eerder verzadigd kan raken en toch voldoende voeding krijgt?

Graag jullie idee hierover??

alvast bedankt.

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,
    Je dochter doet het blijkbaar goed op dat geringe aantal voedingen, want haar gewicht is goed.
    Toch is ze 's avonds duidelijk niet tevreden.
    Misschien kun je haar in de avond uren wat regelmatiger voeden? Bijvoorbeeld vanaf einde middag om de 1 1/2 à 2 uur? Het is heel gebruikelijk dat baby's soms lange pauzes pakken en dan ook weer een aantal voedingen vlak achter elkaar (clustervoeden genoemd)
    Misschien kun je dat eens uitproberen.
    Verder is het zo dat de voeding in de loop van de dag wel wat terugloopt bij veel vrouwen. Dat lijkt me bij jou zeer waarschijnlijk omdat jij maar zo weinig voedingsmomenten hebt op de dag. Het lijkt me dat terugloop van de productie dan op de loer ligt.
    Vaker voeden 's avonds (of kolven) kan je productie weer verhogen.
    Als je de avondvoeding gaat vervangen door kunstvoeding zal je productie waarschijnlijk heel snel over de hele dag onvoldoende worden.
    Wat je wel kunt doen is aanleggen, bijvoeden met kunstvoeding zodat je dochter tevreden is en dan daarna nog 1 of 2 keer extra kolven ter stimulatie.
    Succes
    Linda

Deel Deze Pagina