Gaat dit wel goed?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by zwangerworden, Mar 23, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zwangerworden

zwangerworden Bekend lid

Jul 29, 2008
    502
    0
    0
    Hallo,

Allereerst super dat jullie de tijd willen nemen mijn vraag te beantwoorden..

Mijn prachtige dochter is nu 3 maanden, en alles gaat voorspoedig. Ze heeft vanaf het eerste ogenblik (gelijk na geboorte) uit mijn borst gedronken en doet dit nog steeds. Ik heb een hele goede kraamhulp gehad en nooit kloven of andere vervelende problemen.

Maar nu: In eerste instantie zou ik eerder weer aan het werk daarom was ik begonnen met af en toe wat kolven en oefenen met de fles Toen ik eenmaal had besloten wat langer thuis te blijven ben ik daarmee gestopt en vond het allemaal wel prima. Mijn dochter vond de avent fles niks en omdat ik zelf ook wel weer eens weg wou ben ik wel op zoek gegaan naar een andere fles. We hebben nu de tommy tippee en die werkt prima. Alleen nu wil het kolven niet meer lukken.

Ik kolf s morgens anderhalf uur na de voeding 50 cc uit beide borsten.
    Dan nog een keer s middags 50 cc (hoop ik) en dan voeg ik die twee porties samen met de ochtend kolf van de dag erna om een voeding te geven....
    Op zich werkt dit voor nu prima, maar ik zie mijn werkdatum dichterbij komen en ik wil gewoon echt wat vooraad hebben. Ik werk namelijk in het onderwijs en ga wo do vrij werken. Vanaf mei tot de zomervakantie zijn dit 28 dagen. Als ik dit goed met bv kan overbruggen kan ik haar tijdens de zomervakantie ook nog bv geven (makkelijk en natuurlijk super om het vol te houden tot 6 maanden!!!)

Maar goed afgelopen weekend een regel weekend gehad.(had ik hier bij een ander topic gelezen) Heb dan wel eens het idee dat ik zoveel kolf (niet veel maar te dicht op een voeding) dat zij niet meer genoeg krijgt. Ook krijg ik mijn borsten niet leeg gekolfd en kan ik vaak met mijn handen nog wel doorkolven. Het spuit alleen alle kanten op dus das moeilijk mikken in een bakje..... Heb inmiddels ook al drie verschillende kolven geleend.

Wat ook erg vreemd is als ik een hele voeding 120cc laat geven en zelf kolf op dat moment komt er ook niet meer dan 50/60cc uit.....

Ik kolf me helemaal het ram bam en ben het ook eigenlijk zat. Kan haar beter gewoon meenemen dan hoef ik ook niet een hele dag te "sparen"voor die ene voeding.....Alleen strakjes tijdens het werk lukt dit natuurlijk niet.

Ik kolf de 50 cc trouwens in 10 min. Moet soms mijn borst wel drie keer opnieuw verleggen om goed in het borstschild te liggen. Kijk vaak foto's tijdens het kolven.

Heb nu een fleibel borstschild besteld om eens te kijken of dat scheelt?!!

Kortom, wat een verhaal, misschien jullie nog tips?????

Alvast bedankt

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Hoi,

Sommige vrouwen hebben wat meer problemen met het kolven. De melk die in de borst zit komt er wel uit als de baby zuigt, maar niet met een kolfapparaat.
    Wat kun je doen:
    1. Vraag aan je huisarts een recept voor oxytocine-spray. Het kan maken dat je wat makkelijker een toeschietreflex krijgt en je melk wat beter stroomt.
    2. Accepteer dat kolven bij jou nu eenmaal niet zo makkelijk gaat. Als er straks een tekort aan moedermelk is krijgt je baby gewoon wat kunstvoeding bij
    3. De dagen dat je werkt produceer je dan wat minder dan de dagen dat je thuis bent. Geeft op zich niets, je baby wat vaker aanleggen als je wel thuis bent is vaak voldoende.
    4. Leg de lat niet al te hoog want, zoals je zelf zegt; al dat kolven maakt je niet blij en levert bovendien te weinig op.
    5. Troost je, je bent niet de enige met dit probleem, komt best veel voor.

groetjes
    Linda

Share This Page