Voor en nadelen gastouder bij kindje van bijna 3?

Discussion in 'Weer aan het werk' started by Druif78, Feb 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Tis nog vroeg, maar ik oriënteer me liefst bijtijds :)
    Ik ben er eigenlijk wel over uit dat als de tweede spruit straks geboren is dat ik dan minder ga werken. Hierdoor verandert mijn contract en kan ik geen vaste dagen meer krijgen, maar werk ik ( weer) wisselende diensten/ dagen. Dit heeft als gevolg dat we geen gebruik meer zouden kunnen maken van het KDV. Een gastouder is dan een alternatief.
    Wel zit ik nog met een schuldgevoel en twijfels, hopelijk kan ik hier eerlijke verhalen teruglezen over ervaringen van anderen met gastouders?
    - Zo vraag ik me af of mn zoontje de drukte en gezelligheid van het KDV niet zal missen? (of kan je ook in een gezin met meerdere kinderen worden geplaatst bijvoorbeeld?)
    - Stiekem ben ik bang dat mn zoontje met heel andere normen en waarden wordt opgevoed dan thuis, op KDV is het toch veel algemener/ pedagogischer?? of is dit een misverstand?
    - Ook ben ik bang dat hij de gastouder als tweede thuis zal gaan zien, en hij heeft maar 1 thuis en dat is bij ons!
    - Kan een gastouder wel voldoende uitdaging bieden voor een dan bijna 3 jarige?
    - Ik vraag me af of ik bepaalde eisen mag stellen aan een gastouder zoals geen tv kijken op de dag, 1 verantwoord tussendoortje, liefst elke dag naar buiten etc en meer van dat soort "mieperige" eisen. op het KDV weet ik gewoon dat ze zich houden aan een dagprogramma en ik vind die opgelegde structuur heel goed voor mn mannetje. Ben bang dat t bij een gastouder veel meer een laat maar waaien cultuurtje is ( want huiselijker)
    - Wat nou als de gastouder op vakantie wil of ziek is??? KDV kan altijd en is "hun" probleem als er een leidster ziek is.
    - Daarnaast heb ik een paar drama verhalen gehoord van kennisjes met vervelende verhalen over gastouders: iemand die stiekem bleek te roken, iemand die de kinderen gerust een paar uur voor de tv liet zitten etc.

Kortom... ben wel toe aan wat ervaringen!

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Tis nog vroeg, maar ik oriënteer me liefst bijtijds :)
    Ik ben er eigenlijk wel over uit dat als de tweede spruit straks geboren is dat ik dan minder ga werken. Hierdoor verandert mijn contract en kan ik geen vaste dagen meer krijgen, maar werk ik ( weer) wisselende diensten/ dagen. Dit heeft als gevolg dat we geen gebruik meer zouden kunnen maken van het KDV. Een gastouder is dan een alternatief.
    Wel zit ik nog met een schuldgevoel en twijfels, hopelijk kan ik hier eerlijke verhalen teruglezen over ervaringen van anderen met gastouders?
    - Zo vraag ik me af of mn zoontje de drukte en gezelligheid van het KDV niet zal missen? (of kan je ook in een gezin met meerdere kinderen worden geplaatst bijvoorbeeld?) Ik weet niet of er veel gastouders zijn in de buurt maar je kunt je kindje plaatsen bij een gastouder die idd meerdere kindjes heeft of opvangt
    - Stiekem ben ik bang dat mn zoontje met heel andere normen en waarden wordt opgevoed dan thuis, op KDV is het toch veel algemener/ pedagogischer?? of is dit een misverstand? Ook Kinderdagverblijven hebben soms een andere visie of methode hoor! Ze hebben niet allemaal hetzelfde pedagogisch beleid.
    - Ook ben ik bang dat hij de gastouder als tweede thuis zal gaan zien, en hij heeft maar 1 thuis en dat is bij ons! Ik geloof nooit dat je kleine het als een 2e 'thuis' gaat zien. Thuis blijft altijd op nr 1 staan
    - Kan een gastouder wel voldoende uitdaging bieden voor een dan bijna 3 jarige? Ja, er word door het gastouderburo gecheckt van tevoren (bij onze wel iig) en als je op gesprek gaat daar, zie je het snel genoeg. Vaak kunnen gastouders speelgoed/spullen gratis lenen van het gastouderburo.
    - Ik vraag me af of ik bepaalde eisen mag stellen aan een gastouder zoals geen tv kijken op de dag, 1 verantwoord tussendoortje, liefst elke dag naar buiten etc en meer van dat soort "mieperige" eisen. op het KDV weet ik gewoon dat ze zich houden aan een dagprogramma en ik vind die opgelegde structuur heel goed voor mn mannetje. Ben bang dat t bij een gastouder veel meer een laat maar waaien cultuurtje is ( want huiselijker) Hier moet je zelf gewoon goede afspraken over maken met de gastouder (en op papier zetten).
    - Wat nou als de gastouder op vakantie wil of ziek is??? KDV kan altijd en is "hun" probleem als er een leidster ziek is. Ik meen dat álle gastouders een 'achterwacht' moeten hebben in dit soort gevallen.
    - Daarnaast heb ik een paar drama verhalen gehoord van kennisjes met vervelende verhalen over gastouders: iemand die stiekem bleek te roken, iemand die de kinderen gerust een paar uur voor de tv liet zitten etc. Als je enigszins twijfelt bij een gastouder moet je het niet doen, maar je merkt het zelf wel als je daar op gesprek thuis komt. Dan kun je zien hoe ze op andere kindjes reageert etc..

3. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Bedankt voor deze uitleg! Wist niet zo goed dat er zoveel interactie is van te voren met de gastouder. Fijn dat ik dat soort dingen dus wel kan aangeven. ook wist ik niet dat de gastouder ook speelgoed en spullen kan lenen.
    Heb je trouwens een idee hoeveel kindjes er maximaal in een gastoudergezin geplaatst mogen worden?
    Meer ervaringen zijn welkom!

4. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Zelf maak ik er 1,5 jaar gebruik van en ben er erg tevreden mee. Ik werk onregelmatig en kan Thijs ook onregelmatig brengen/halen en eventueel een keer extra voor vergadering/cursus.
    Ze gebruikt vanaf het begin het ritme zoal ik het graag wil. Ze gaat flink wandelen met ze. Het klikt enorm met de gastouder. Qua visie komen we aardig overheen. Er wordt geen tv gekeken, houten speelgoed gebruikt, geen snoep. Als er iets is, kunnen we er over praten.
    Je kindje zal het echt niet als thuis gaan zien hoor! Thuis is waar papa en mama zijn ;)!

Maar je hoort ook weleens van die horrorverhalen. Ga eens langs van te voren en kijk of het klikt.

Als ze ziek is, dan moet ik zelf voor vervanging regelen. Als ze langer ziek is, dan regelt het gastouderburo vervanging. Ook bij vakanties kan ik vervanging krijgen.

Ik dacht dat er maximaal 4 gastkinderen geplaatst mogen worden, waarvan 2 onder de 1.

5. luusje06

luusje06 Actief lid

Dec 9, 2009
    227
    0
    0
    leidster kinderopvang
    hellevoetsluis
    hihi
    tegenwoordig moeten gastouders aan een hoop eisen voldoen die ook worden gecotroleerd door de ggd.
    ik zou dus wel voor een gastouder gaan die de papieren goed op orde heeft bijvoorbeeld diploma's
    succes.

wat misschien ook een oplossing is gastouder aan huis eigenlijk makkelijk gezegt oppas aan huis. hij/zij komt dan in jou huis voor je kinderen zorgen.
    maar dit moet je zelf wel prettig vinden.

6. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Hierbij onze ervaringen

7. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Superbedankt voor het delen van deze positieve ervaring!
    Ik heb inmiddels twee gastouderbureaus benaderd!

Share This Page