Ik loop tegen een muur!!! :(

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Saja87, 18 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ja maar, op de kleuterschool gaan ze toch nog genoeg knippen en plakken? En als jij liever leest, baal jij er toch ook van als je verplicht moet borduren? Ik zou het wel geregeld blijven aanbieden, wie weet ziet hij er ineens wat in, maar veel meer kun je niet doen.
    Laten meehelpen werkt hier ook goed. Mijn meisje van drie mag intussen meehelpen groenten snijden (met mij ernaast) en in de pan roeren (inductie). Klinkt misschien gevaarlijk, maar ze is heel precies en vindt het geweldig om die verantwoordelijkheid te krijgen.

2. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Helaas is er in Nederland veel mogelijk voor kinderen die achter lopen, maar de andere kant is erg onbelicht en vergeten. Het klinkt alsof hij gewoon meer nodig heeft dan je hem thuis kan bieden. Dus ook al doe je zo je best, hij wil meer. En jammer genoeg is die oplossing er momenteel niet. Blijven stimuleren thuis en hopen dat er gauw een plekje komt.

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja dat merk ik dus idd ook :( Ik vind het ook best moeilijk hoe ik hier mee om moet gaan hoor:) maar ook daar word je niet mee geholpen;)

Overigens knutselen we wel eens maar niet veel.
    Hij vind het echt niet leuk en stopt dan weer na 5 min en lijm raakt ie echt niet aan en verf ook niet. Zodra er daar iets op zn handen zit raakt hij compleet in paniek ( en t gekke is hij wroet wel met zn handen door het eten;) ) Dus ik ga hem niet treiteren door iets te doen wat hij niet leuk vind en stimuleer liever de dingen die hij wél leuk vind en dan pakken we het knutselen af en toe gewoon mee.

Heb net nog even naar bambino loco gekeken denk dat hij dit wel erg interessant vind en ga vd week ff bij de hema langs voor die oefen boekjes.

Had wel vd week al dingetjes gemaakt van logo's ( hij vind logo's herkennen erg leuk zoals hema etos kruidvat Appie etc etc ) Dat vond ie helemaal geweldig en roept ze dan al wijzend vol trots op.
    En dat doen we dus ook met letters van het alfabet en dan roept ie ze ook na.

4. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Gelukkig hebben wij er zelf geen last van, maar ik snap je frustratie. Er is over de hele linie gewoon te weinig voor kinderen die meer kunnen dan het gemiddelde kind. En voor hun ouders. Je doet al erg veel, meer dan je best kun je niet doen.
    Misschien is het een idee om loco en dergelijke van marktplaats te halen. Zo te horen kan het zijn dat hij erg snel door de boekjes gaat en dan wordt het een duur grapje. Ook kun je op deze manier meer proberen, ook andere lesspelletjes, en later weer verkopen. Hij zal waarschijnlijk afwisseling leuk vinden, snel uitgekeken zijn op dingen. Zo kun jij vaak iets nieuws bieden, heeft hij meer uitdaging en kost het je minder.

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja ik zat toevallig net al op MP te kijken ervoor staat een hoop op dus dat is wel leuk! En hij heeft er ook echt wat aan.

6. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Bij bibliotheek hebben ze vaak ook veel speel- leersets zoals loco, pico piccolo. Een lidmaatschap is gratis, dus misschien ook een aanrader.

7. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik weet niet wat pedagogen aanraden op dit gebied, maar ik weet wel wat ik zou doen: met hem omgaan of hij een kind is van een jaar ouder. Dus gewoon lekker beginnen met lezen en rekenen op zijn niveau, verhalen vertellen, muziek maken, en zodra het lukt spelletjes met regels doen, zoals bordspellen of andere dingen. Hij kan helpen met koken (vermijd de scherpe en hete dingen nog even), plantjes laten groeien, leren hoe dingen gemaakt worden, en voor je het weet nog veel meer.

Ook op de peuterspeelzaal zal hij wel eens tegen dingen aan lopen. Zodra hij daarheen gaat zal hij al veel meer kunnen dan andere kinderen die net binnenkomen, en misschien al zoveel als de kinderen die bijna naar groep 1 gaan. Dat hoort erbij, maar houd hem niet weg bij de dingen waar hij van kan leren. Dat frustreert alleen maar meer.

8. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad, wat anderen ook al zeiden; volg hem in zijn interesses (tellen, lezen), biedt hem dingen aan van bijvoorbeeld 3+ (zoals bambino loco, en je hebt meer van dat soort educatieve spelletjes en boekjes, zitten echt ontzettend leuke dingen tussen). Maar daag hem daarnaast ook uit op andere vlakken; oefenen met knippen en plakken bijvoorbeeld. Kan natuurlijk ook met stickerboekjes (Hema heeft leuke!), knip-spelletjes etc.
    Als er dingen zijn die hij spannend vindt, probeer daar dan ook wat mee te doen.

En verder dingen als naar een leuk museum waar hij lekker z'n gang mag gaan - veel natuurmusea zijn erg kindvriendelijk! Wij gingen vroeger ook vaak naar het museum met speciale kindertentoonstellingen, ontzettend veel van geleerd over het menselijk lichaam, dinosaurussen etc etc. En voor een kind ook gewoon heel leuk omdat het echt een uitstapje is.
    De bibliotheek hier heeft ook vaak dat soort tentoonstellingen, toegang is gratis, ideaal dus!
    Verder is de bieb sowieso erg fijn; naast boeken hebben ze ook educatieve materialen, bijvoorbeeld vaak dingen die ook op de psz worden gebruikt.

The sky is the limit he ;)

(Overigens nog een kleine side note; mijn nichtje en neefje liepen ook voor, snakten naar de psz en de basisschool voor uitdaging, maar eenmaal daar.... bleek het dus tegen te vallen. Nog steeds te weinig uitdaging. Neem dus echt het heft in eigen handen! Mijn nichtje begon zich namelijk van pure verveling aan te passen aan het niveau van haar klasgenootjes, ze begon weer krassend te tekenen (ipv echt heel herkenbaar) en stopte ineens met tellen, want op school deden ze dat allemaal niet. Ze werd ook heel lastig thuis en verdrietig, wilde niet meer naar school, want het was er voor haar gewoon vre-se-lijk saai... Zoek dus een school die goed kijkt naar wat een kind nodig heeft, wat voor kind dan ook; of het nu lekker rustig aan doet of juist haast maakt álles te willen leren. Mijn nichtje zit nu op een montessori-school en ze is nu zó op haar plek!)

9. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hij is al ingeschreven op een basisschool ( moet hier met 1 jaar anders is er nergens meer plek ) Hij staat ingeschreven bij een school met Dalton Onderwijs.

10. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    Onze oudste is ook wat sneller dan gemiddeld, maar ik denk niet dat de psz nu DE oplossing gaat zijn hoor!
    Zij gaat naar de psz, en heeft het prima naar haar zin, maar de uitdaging die ze zoekt vindt ze daar ook niet.
    Het spelen met andere kinderen is leuk, maar ik heb eens gekeken naar het aanbod van puzzels bijvoorbeeld en thuis heeft ze veel moeilijkere puzzels.
    Soms zorgt de psz juist voor meer frustratie omdat een kindje denkt dat het daar wat gaat leren en blijkt dat niet zo te zijn.

Er werd in een van de bovenste posts gezegd dat de wat snellere kindjes sociaal-emotioneel vaak wat achterlopen.
    Hmm...ben het hier niet helemaal mee eens.
    De aansluiting die er met de andere kindjes vaak niet is, komt juist door de voorsprong.
    Als mijn dochter aan een mede peuter vraagt of ze het blauwe vierkantje mag hebben waar het andere kindje mee zit te spelen, dan zal het andere kindje misschien niet weten wat ze bedoelt en haar negeren. Vaak zijn jonge peuters nog van het gewoon pakken als ze iets willen, het duwen en trekken.
    Dat is een voorbeeld van een verschil waardoor je kindje gefrustreerd kan raken. Waarom begrijpen ze mij niet?
    Sociaal - emotioneel loopt ze dan niet achter, maar voor.

Maargoed...hier gaan wij gewoon mee in wat ze leuk vindt en waar ze om vraagt.
    Ik kijk al lang niet meer naar de leeftijdsaanduiding op speelgoed. Puzzels worden hier gekocht op het aantal stukjes (zitten nu op 50 maar dat wordt al TE makkelijk).
    Het is juist ook goed om uitdaging te bieden, elke keer iets te zoeken waar ze over na moet denken. Dat voorkomt verveling en frustratie.
    Ze heeft planken vol boeken, een bord met magnetische letters en cijfers, een soort van electro, mini- loco en ga zo maar door.
    De laatste tijd zijn verkleedspellen met hele denkbeeldige kastelen en dierentuinen in de woonkamer favoriet en ik doe lekker mee :)
    Helpen in huis is ook favoriet... Verantwoording krijgen over een klusje (de was vouwen ofzo) .
    Wij praten ook gewoon tegen haar, niks geen peutertaal...Waarom? Ze begrijpt ons heel goed en wij haar, ze zou zeker gefrustreerd raken als we haar als een kleine peuter zouden behandelen.

Zolang zij vraagt om bepaalde dingen bieden wij het haar aan. Voor haar is leren een vorm van spelen en ze geniet daar enorm van.

Dus ja....de psz is niet altijd hetgeen wat de oplossing brengt. Kindjes met een voorsprong zijn soms juist niet beter af op een psz omdat ze dan geremd kunnen worden en aanpassingsgedrag kunnen gaan vertonen waardoor ze later op school 'onderpresteerders' kunnen zijn.

Maargoed, onze dochter heeft het vooralsnog heel erg naar haar zin en dat is het belangrijkst. Of ze daar nu wat leert of niet...voor haar heeftbhet nut omdat ze plezier heeft :)

Succes!

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik denk eerlijk gezegd niet dat hij dan op de psz meer uitgedaagd gaat worden..?

Mijn dochter loopt ook flink voor. Thuis kon ik gewoon met haar niveau meegaan qua uitdaging, al vroeg ze altijd wel behoorlijk veel aandacht, kon zich slecht zelf vermaken. Dus was altijd wel pittig, zeker omdat ik zelf behoorlijk ziek ben geweest die periode.

De psz was (ook voor mij!) dus wel een aangename afleiding, voor haar ook sociaal gezien, omdat ze hier in de buurt niet zo heel veel kindjes heeft om mee te spelen.
    Maar naast ander speelgoed en andere kinderen dus, werd ze op de psz niet veel uitgedaagd. Verder dan de kleuren, tot 10 tellen en dergelijke gaan ze niet, tja en dat kon ze al prima bij binnenkomst (net 2 jaar). Cognitief heeft ze daar volgens mij niets of misschien heel weinig geleerd..
    Toen ze ruim 3 was, zijn ze wel spulletjes bij de kleuters gaan halen, maar niets dat ze thuis niet ook al had/deed.

12. Storm

Storm Niet meer actief

Kan het CB jullie niet helpen met het verkrijgen van een VVE-verklaring? Die kunnen daar ook in helpen. Zo heeft onze oudste ook zijn VVE gekregen.

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Puzzels vond mijn zoontje erg leuk. Elke keer meer stukjes. Met net 3 jaar zat hij op 100 stukjes.
    Dochter pikt heel veel van de oudste op en wil alles wat hij ook doet en is dus al bezig met tellen, maakt hele zinnen enz. Zij vindt loco erg leuk om te doen.
    Verder vinden ze spelletjes ook erg leuk om te doen. Haba heeft leuke (educatieve) spellen voor peuters/kleuters.

14. bloem3

bloem3 Actief lid

17 mrt 2013
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bibliotheek, speel-o-theek, kost weinig, kun je iedere week iets anders te spelen halen.

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Boekenvoordeelwinkel heeft heel veel oefenboekjes.
    In tkenefilmthemas maar ook bijv voor lezen/tellen/puzzels...
    En heel veel stickerpuzzelboeken.

En ook de dingen stimuleren die hij minder leuk vind.
    Zeker als dat is omdat hij denkt dat het lastig is, het niet wordt zoals hij het in z'n hoofd epheeft en DUS daarom stom if lelijk is.

En ga eens een dagje naar een random museum met een leuk onderwerp.
    Er zijn genoeg musea die graag kleine kinderen over de vloer hebben :)

16. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik denk dat je hem thuis beter kunt stimuleren dan op de psz. De psz is immers "afgesteld" op het gemiddelde kindje. Kijk gewoon goed naar z'n interesses en ga daar in mee. Als hij letters zo leuk vindt dan leer je hem toch gewoon spelenderwijs een beetje lezen of schrijven? Mijn dochter van 2,2 mnd heeft dit ook en ik heb haar haar naam leren lezen en schrijven en dat vind ze helemaal leuk. Nu vind ze het reuze leuk om de letters van haar naam in boekjes te zoeken. Ook hoe je de cijfers 1 t/m 10 schrijft ben ik haar aan het leren.

Je kunt ook wat uitdagender speelgoed kopen, bijvoorbeeld moeilijkere puzzels kopen voor oudere kindjes (of nog veel leuker, samen met papier en karton een puzzel maken- zo moeilijk of makkelijk als je zelf maar wilt). Verder lekker veel liedjes zingen en uitstapjes maken, dierentuin, museum, etc. Ik denk echt dat je overschat wat een psz voor een kindje kan betekenen dat al voorloopt.

17. Saja87

Saja87 Niet meer actief

VVE krijgt hij niet omdat dat voor kindjes is die achter lopen.

Hij is nu met bambinoloco aan de slag gegaan en heb wat puzzels er bij gekocht.

Tevens zijn we met letters door gegaan heb wat dingen uitgeknipt die hij dan op mag plakken onder de juiste letter wat dan weer een zinnetje vormt en die we dan samen oplezen.

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@saja: vergeet dan geen letterstempels te kopen :)

Gewoon lekker zelf laten stempelen en dan zie je vanzelf wat er uit komt.
    En ze hebben ook een klei-set met vormpjes van alle cijfers en letters.
    Dacht van playdoh maar weet het niet zeker.

Deel Deze Pagina