Fruithapje en groentehapje maken (4 maanden)

Discussie in 'Voeding' gestart door jedalin, 5 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Haa,

Ik wil verse groente en fruithapjes maken, maar weet nog niet echt wat handig is...dus eigenlijk een topic om tips te vragen!

Fruithapje:
    * Wat is een goed fruithapje om te maken? Want bijv. alleen banaan lijkt me zo klef, dus welke soorten fruit zijn goed om te mengen om een goed fruithapje te krijgen? (wel alleen fruit wat bij 4 maanden mag!)
    * Welk fruit mag nog niet met 4 maanden?? (mogen ze bijv.: Kiwi, aardbei, kers, sinaasappel, manderijn?? of is het beter daarmee te wachten en het te houden bij: appel, banaan, peer, mango, druiven?)
    * Moet er water of iets anders bij de fruithapjes gedaan worden?
    * Kun je met de staafmixer goed mixen zodat er geen stukjes in achterblijven? Of is met de blender beter/makkelijker?

* Hoe maak je een groentehapje? Eerst de groente, bijvoorbeeld bloemkool, koken tot ie gaat is, dan in de blender?
    Moet er nog iets meer bij behalve de groente zelf? Vocht o.i.d?

Hoe kun je de hapjes bewaren? wat is houdbaar in de koelkast en hoe lang, en wat in de vriezer?

Heeeel veel dank voor diegenen die tijd hebben om al mijn vragen te beantwoorden!! ;) :D

2. tulip

tulip Niet meer actief

Wat is een goed fruithapje om te maken? Want bijv. alleen banaan lijkt me zo klef, dus welke soorten fruit zijn goed om te mengen om een goed fruithapje te krijgen? (wel alleen fruit wat bij 4 maanden mag!)
    ik vond alleen banaan niet zo klef, hoor, meisje hier vond het heerlijk. Later deed ik er wat sinaasappelsap in (vers) Mengen deed ik pas toen ze 5 soorten alleen goed at, dan weet je ook waar ze tegen kunnen
    * Welk fruit mag nog niet met 4 maanden?? (mogen ze bijv.: Kiwi, aardbei, kers, sinaasappel, manderijn?? of is het beter daarmee te wachten en het te houden bij: appel, banaan, peer, mango, druiven?)aarbeien heb ik pas na 1 jaar gegeven, druif, kiwi, mandarijn met 8 maanden. Perzik en nectarine zijn ook heerlijke fruitsoorten in dit seizoen, alleen mijn meisje was toen 7 maanden, ik weet eigenlijk niet of dat ook heel allergeen is, er zijn er hier vast die dat weten.
    * Moet er water of iets anders bij de fruithapjes gedaan worden?ik deed alleen bij de appel wat water, omdat het dan makkelijk pureert.
    * Kun je met de staafmixer goed mixen zodat er geen stukjes in achterblijven? Of is met de blender beter/makkelijker?
    ik heb alleen bij de appel een staafmixer gebruikt, de rest gewoon geprakt, niks echt vloeibaar gemaakt.
    * Hoe maak je een groentehapje? Eerst de groente, bijvoorbeeld bloemkool, koken tot ie gaat is, dan in de blender?
    Moet er nog iets meer bij behalve de groente zelf? Vocht o.i.d?
    Ik deed de groenten eerst goed gaar koken, in het begin ietsjes meer dan normaal en dan met de vork prakken of een stuk in de hand geven, ik heb er eigenlijk nooit iets bijgedaan. Soms een paar druppeltjes olie voor de ontlasting.
    Hoe kun je de hapjes bewaren? wat is houdbaar in de koelkast en hoe lang, en wat in de vriezer?
    In de koelkast de volgende dag opeten en in de vriezer een maand of 2 ofzo. Ik weet het niet precies, bij mij zat het er nooit lang in.;)

3. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Oh super zeg voor je antwoorden!! Dankjewel!

Zal eens gaan opzoeken of ik iets kan vinden over wat allergeen is en niet.

Ze eten al eventjes groente/fruit hapjes uit potje en hebben al vanalles gehad en nergens last van :) dus mengen is geen probleem. (hebben banaan, peer, mango gehad en gemend: banaan, appel, peer, druif, sinaasappel) En verder sperziebonen en worteltjes.

4. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Las zojuist op een site:

"Het eerste fruit moet altijd gekookt worden, dan is het minder allergeen en goed zacht. Als u een magnetron hebt, is dat zo gebeurt. Met 1 à 2 minuutjes is het gaar genoeg om te pureren."

Is dit inderdaad zo?

Verder:

"U kunt beginnen met:

peer
    appel
    banaan
    perzik
    abrikoos
    mandarijn
    sinaasappel"

"En verder uit te breiden met:

meloen
    nectarine
    druiven
    aardbeien
    frambozen
    mango
    kiwi
    kersen"

"Mag ik ook iets door het fruithapje mengen?
    Ja, maar liever de eerste weken alleen fruit geven.
    Vanaf 4 maanden kunt u het fruit wat dikker maken met glutenvrije pap, bijvoorbeeld rijstebloem (Nutrix rijstebloem naturel of vanille). Liefst zo naturel mogelijk, zonder toevoegingen; let met vanille op dat kindjes daar allergisch op kunnen reageren!"

(bron: allergiesite/babyvoeding)

5. adi

adi Niet meer actief

Linda, die laatste tip (van rijstebloem doorheen doen) zou ik niet opvolgen, heb ik hier 1x geprobeerd, en het was echt niet te pruimen, en smaakte nergens meer naar. Gewoon puur fruit geven. Na 7mnd kun je daar evt een liga doorheen doen oid.

Met 4 maanden zou ik opletten met citrusvruchten, aardbeien, kiwi, kersen enz. Deze vruchten eigenlijk zolaat mogelijk geven in het eerste jaar.
    Die sinasappel die in het 4+ potje zit, is in zo'n kleine hoeveelheid en al zo bewerkt dat je het niet kunt vergelijken met verse sinasappel of manderijn.

O ja, ik zou vruchten niet in de blender doen, dan krijg je echt sap. Een beetje met de staafmixer bewerken of goed prakken werkt ook prima.

Groetjes!

6. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik kook het fruit nooit zorg dat ik altijd goed rijp fruit neem. Effe met de staafmixer erdoor heen en klaar

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij zijn pas met fruit begonnen toen ze 4 groentes goed aten (toen waren ze zo tegen de 8 maanden). Ze kregen overigens meteen stukken om zo te pakken. Fruitmengseltjes heb ik nooit gemaakt, ze gruwden van puree en ik vond het belangrijk dat ze de pure fruitsmaak leerden kennen. Enige dat ik 'kookte' ware appel partjes, die legde ik soms in de magnetron voor een paar seconden om ze wat zachter te maken.

Groente kregen ze (na mislukte prut-introductie) ook gewoon in stukken om zelf te pakken. Dat vonden ze allebei leuk om te doen. Geschikte begingroentes zijn: aardappel, zoete aardappel, peen, knol, courgette, broccoli, bloemkool.

Het is beter om niet met fruit te beginnen, maar om met groente te beginnen.
    Groente is minder scherp van smaak, milder (minder last van buikpijn of kramp), het is voedzamer (dus ze hebben er meteen meer aan), minder allergeen en als ze eerst aan de zoetigheid van fruit wennen zie je toch regelmatig dat ze daarna groente weigeren.

In het begin bied je drie dagen lang hetzelfde aan, zodat ze goed aan de smaak kunnen wennen, en je goed kunt kijken hoe ze er op reageren (om die reden is het ook het handigste om de eerste weken nieuwe dingen altijd in de ochtend aan te bieden, gaat het dan mis, dan heb je niet meteen een slapeloze nacht).
    De eerste tijd kun je beter geen mengseltjes maken, maar gewoon pure groente en later ook puur fruit. Je kind leert dan de smaak beter kennen, en als je kind reageert, dan is het makkelijker te achterhalen waar het aan ligt.

Wat het pureren betreft kan ik je geen tips geven. Mijn kinderen waren prutweigeraars (ze lusten nog steeds geen appelmoes of aardappelpuree), dus fijner dan geprakt heb ik nooit hoeven maken.

Kiwi is erg allergeen en scherp. Dat mag pas vanaf een jaar.

Een heel handig introductieschema vind je hier (daar staan ook allerlei wat minder bekende groente- en fruitsoorten op)
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden

In verband met de darmrijping (mijn dochter was randprematuur) ben ik overigens niet voor 6 maanden ermee begonnen).

8. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    @ Dirksmama: Ik geef al enige tijd groente en fruit dus de tips over hoe te beginnen heb ik niet zoveel aan ;).
    Maar toch bedankt hoor :D hihi.
    En ook voor je verdere tips!

@ Adi: oh oke, niet in de blender dus :). Dankje!

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.070
    3.862
    113
    Qua fruit begon ik met peer, daarna appel. Soms banaan, maar daar bleken ze beiden compleet verstopt van te raken, dus dat heb ik lang niet meer gegeven.
    Wat er niet op gaat, eet ik gewoon zelf op, ik bewaar het niet tot de volgende dag ofzo.
    Groente stoom ik, eerst deed ik het door de blender of staafmixer en in de loop van de tijd liet ik er steeds meer structuur in. Ben begonnen met worteltjes, daarna broccoli, beetje bloemkool etc.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, is de leeftijd in je banner dan hun gecorrigeerde leeftijd?

11. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Nee, zijn eerder begonnen met geven..week of 2 geleden.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    OK, maar als je 2 weken geleden begonnen bent dan zit je nog midden in de beginfase. Na 2 weken hadden ze hier net hun 2e groente geproefd.

13. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb trouwens nooit fruit gekookt hoor. Gewoon goed rijp. Als je het fruithapje wat dikker wil maken, dan zou ik ook geen rijstebloem gebruiken, een stukje liga 1e stap smaakt echt wel beter.:D

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, dat ben ik dan helemaal niet met je eens! Ik vind Liga ZOOOOOOO smerig, die lucht alleen al, en als je het door het fruithapje doet gaat je hele kind er naar ruiken, kun je je kind niet eens meer knuffelen zonder over je nek te gaan.

Rijstebloem of een geprakte aardappel is qua smaak stukken neutraler. Je kind leert dan de smaak van fruit waarderen, niet de smaak van liga.

15. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Hmm dan zullen we wel al 3 weken bezig zijn.
    In ieder geval, ze hebben van zowel de groentes als fruit die ze gehad hebben geen last.
    Maar goed, verder even genoeg hierover, wil eigenlijk alleen tips over het klaarmaken enzo!
    Over welke soorten wel en niet mogen vanaf het begin weet ik ondertussen! :)

16. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Die mag toch pas vanaf een maand of 6 erbij.. lijkt me met 4 maanden nogal vroeg?? Liga?

Maar ik weet ondertussen dat het goed moet lukken om bijv. appel, peer en banaan te mengen en te prakken, en dat dat prima te eten is zonder iets bij te doen, dus daar ga ik van de week maar eens mee beginnen.
    Wil nl. het liefste gewoon niets erbij doen zodat je alleen fruit hebt.

17. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Je hebt Liga eerste stap en die is speciaal voor vanaf 4 maanden om te verkruimelen door groente en fruit.

18. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    @ gwen: oh, wel al voor 4 maanden? Wist ik niet ..
    Oke.. nou, ik zal het in ieder geval eerst gewoon bij fruit houden :)

19. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Geef jij al fruit en groenten eigenlijk? Of vanaf vandaag?! Zie dat ze 4 maanden is vandaag, had ik nog niet gezien joh!
    Proficiat!! :D

20. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    @ Lindavnr: Nee, nog niet. Ben wel druk aan het lezen/kijken (vandaar dat ik wist van de liga), maar heb de indruk dat ze er nog niet aan toe is.
    Liga eerste stap

Kenmerken

* Vanaf 4 maanden
    * Speciaal ontwikkeld om te verkruimelen door de eerste fruit- of groentehapjes

Er staan hier een hoop leuke ideeën om mee te beginnen of om af te wisselen/verder te gaan.

Thanks!!

Deel Deze Pagina