Ik weet niet of je het zo bedoeld maar "het er voor over hebben" Impliceert dat ik dat niet zou hebben?! Als je m'n post goed leest zie je dat de strafplek niet vaak gebruikt wordt.. maar idd om te leren dat gevaarlijke situaties niet komen. En ja dan"stopt " een kind met die dingen te doen, ik zie t probleem niet. Nogmaals voordat het uit verband wordt gehaald; ik geef m'n kind weinig straf maar een kind moet het zelf snappen dat het niet mag vind ik niet haalbaar. Hoe weten ze dan dat het niet mag? Ik vind er totaal niks mis mee dat mijn kids weten dat nee nee is (de jongste is nog niet zo ver) Bij mij thuis mag veel maar als ik iets echt niet wil gebeurt het niet. Hoe ik dat boor elkaar heb; ik heb het ze geleerd en verteld waarom het niet mag.
Dat denken [dachten] we allemaal met onze 1,5jarigen, gewoon omdat ze reageren op jouw corrigerende woorden en toch doorgaan. Dat betekent echter niet dat zij de essentie snapt van wat jij van haar verwacht. Op deze leeftijd is het vooral: 1. willen ontdekken; 2. merken dat ze bij jou een reactie teweeg brengt met bepaalde handelingen 3. merken dat ze dit tot 30x kan laten herhalen; 4. deze vorm van aandacht blijven uitlokken, want elke aandacht is leuk. en herhalen is gewoon een spel voor een dreumes. Begrijpen waarom zij nou niet op een tv-meubel zou mogen klimmen snapt ze nog echt niet. Dat komt later wel, en dan ga je de grenzen ook anders uitleggen. Wat ik begrepen heb is dat woordje NEE niet zo goed werkt bij baby's en kleine kinderen. Het is veel effectiever om haar te vertellen wat ze WEL moet doen, ipv nee roepen. dus: 'ga op je billen zitten' in plaats van 'niet op de bank springen'