Op www.nierstichting.nl kun je een gratis niercheck aanvragen, om te controleren hoe jou nieren erbij staan. Erg belangrijk vind ik!
Heb dat gister aan gevraagd. Meteen voor mijn man ook. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren. Ze zeiden ongeweer 2 weken
Ik heb m toevallig net aangevraagd. Ik kan me voorstellen dat het even duurt, want de reclame campagne op tv is zaterdag gestart en maandag waren er al 150.000 aanvragen gedaan kwam op het nieuws.
Dan zal dat vast wel in de bijsluiter staan die je er bij geleverd krijgt. Dan moeten we gewoon even wachten met testen
Hah wat een gedoe zo'n test. Net als met de hartstichting gingen ze in supermarkten cholesterol testen. Ook zo'n onzin, cholesterol moet je nuchter prikken. Wie gaat er nuchter te boodschappen ?? Ik snap het nut er niet van.
Ik ga de laatste tijd vaak boodschappen doen als ik 'nuchter' ben hoor... tis wel 's avonds, maar dan heb ik mega-honger... das ook nuchter in mijn ogen.. haha.. alleen slecht voor mijn knip (honger doet alleen maar lekkers kopen helaas!) Het nut van deze niercheck is het optijd opsporen van nierfalen... (je hebt namelijk GEEN klachten als je nieren (beginnend) niet goed meer werken) en er zal heus wel een gebruiksaanwijzing bijzitten waarin staat WANNEER je die test het beste kunt doen (nuchter, volle maag, 4 uur na een glas water... whatever) voor een goed resultaat... Ik vind het geen onzin hoor!
Nou als jij nuchter bent 's avonds dan moet je dus de hele dag niet hebben gegeten en gedronken. Ik heb altijd ewitten in mijn urine, komt wrs doordat er iets afscheiding in de urine zit als het getest wordt. Ik vind het onzin. Als je denkt dat je wat hebt ga dan gewoon naar de huisarts, die heeft veel betere test.
Dat is dus het geval bij nierfalen... je MERKT niet dat er iets mis is met je nieren... dus dan ga je ook niet naar de HA...
Tja je kan ook chlamydia hebben zonder dat je het merkt en zo nog wel tig ziektes. Moet je je dan overal maar op testen ? Nou ja jullie moeten weten wat jullie doen, voor mij hoeft het niet.
Dat is volgens mij nou juist het punt. Veel mensen gaan niet uit zichzelf naar de huisarts om wat voor reden dan ook. En beter dat ze een test in een supermarkt doen, dan helemaal niets. Misschien hebben ze geen klachten en wordt er op deze manier toch wat opgespoord, waardoor extra leed voorkomen kan worden etc. Maar dat moet ieder idd voor zichzelf weten!
Als mensen de ernst van nierziekten niet serieus nemen, hoeven ze ook niet te testen, is inderdaad je eigen keuze. Maar als ik er bijvoorbeeld met die test op tijd bij kan zijn, is de keus voor mij snel gemaakt. Als ik die test niet doe en over 5 jaar ik met vage klachtjes naar de HA ga en blijkt dat ik al 6 jaar een nierziekte heb en dus een aantal keer per week een aantal uur aan een dialyse-apparaat moet liggen, dan sla ik mezelf wel voor mijn kop dat ik die test niet gedaan heb. Maar dat is mijn persoonlijke mening.