Ik maak me zorgen, ben 36 weken zwanger....

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Esprit, 7 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esprit

Esprit Fanatiek lid

5 jun 2007
    1.141
    0
    0
    Groepsleidster op internaat voor moeilijk opvoedba
    IJsselmuiden
    Hallo,

Allereerst bedankt dat jullie zoveel tijd nemen voor alle zorgenmakertjes....

Ik heb een paar vragen....

Ik ben nu 36 weken zwanger. Afgelopen vrijdag heb ik een groeiecho gehad, mn kindje zou nu volgens de berekeningen 2500gram zijn....Precies gemiddeld zij ze....
    Waar ik me nu zorgen om maak is dat mn kindje de afgelopen maanden constant flink voor lag op groei, vaak rond de 2 weken....
    Hoe kan het dan dat t nu opeens op het gemiddelde zit? OP een paar sites staat dat een kindje met 36weken 2900 gram weegt, dat zou betekenen dat ons kindje 400 gram achter ligt? ? ?

Mn volgende vraag is dat ik en hoe ik er bij kom weet ik niet....maar ik maak me zorgen om mn placenta....bij elke echo wil ik weten hoe het met de placenta zit...(nou lag deze bij de 20weken-echo niet goed en heb daar toen veel over gelezen) Nu ligt de placenta wel goed gelukkig....maar maak me nu zorgen of de placenta nog wel goed is....ik heb gelezen dat een placenta kan verkalken en ook los kan laten....Kunnen ze dat goed zien op een echo? Dat een placenta nog goed functioneert? En zou ik het zelf gaan merken als het goed zit met de placenta?
    Ik heb wel genoeg vruchtwater...betekent dat dan automatisch dat de placenta het noig goed doet?

Pfff, nu ik terug lees denk ik tjee meid doe is ff kalm aan, maar ja....blijf er mee zitten....

T liefst wil ik nu bevallen, nu weet ik dat het nog goed zit.....

Ik hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen....

Groetjes Vera

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Vera,

als je zwanger bent, mag je ongerust zijn hoor, hoort bij het moeder worden! Als je je kindje goed voelt bewegen is dit een teken dat het kindje het nog goed naar zijn zin heeft. Immers als je energie hebt, beweeg je lekker. Dat is eigenlijk het belangrijkste waar jij op moet letten. Het wordt aan het einde vaak wle een beetje minder en minder hard, maar ook schuiven is bewegen. Je moet je kindje ongeveer 10 keer per dag voelen. Dat mag ook een aantal keer achter elkaar zijn voor de telling. Maar als je het gevoel hebt dat het ineens een stuk minder is, moet je altijd even bellen. En wat ook belangrijk is is om op bloedverlies te letten. Een klein beetje mag gerust, maar als het richting een menstruatie gaat, moet je altijd even bellen. Op deze 2 manieren kun je zelf in de gaten houden of je placenta nog goed functioneerd. Blijft natuurlijk een gevoel, maar wel heel belangrijk. Op een echo kun je zien of er bloed achter de placenta zit, dit kan geen goed teken zijn. Zolang er niets over is gezegd, niets aan de hand. Je kindje moet wel blijven groeien. Teken van nog voldoende werking van de placenta. Op het laatst leveren veel placenta een beetje in, maar dat mag ook. 2500 gram is inderdaad een klein beetje kleiner dan gemiddeld, maar nog wel goed hoor! en ook een echo kan er wat onsjes naast zitten. Wellicht dat je buik anders voelt dan wat de echo aangeeft, dus vraag vlg keer je vk/gyn nog eens om goed aan je buik te voelen.
    Kortom, voor nu geen aanwijziging dat er iets niet goed zit. Wellicht krijg je nog eens een echo voor de groei. Verder is je kindje niet té klein en je placenta ligt niet voor de uitgang oid. Lees niet teveel op internet bv, je leest toch alleen maar de dingen die je niet wil lezen! Heb je een vraag en ben je ongerust, bel je vk of gyn.

Groetjes Brigitte

3. Esprit

Esprit Fanatiek lid

5 jun 2007
    1.141
    0
    0
    Groepsleidster op internaat voor moeilijk opvoedba
    IJsselmuiden
    Heel erg bedankt voor je antwoord, dit stelt zeker een stuk geruster!

Wat ik me nog wel afvraag is hoe het kan dat mn kindje van voorliggen op groei opeens een beetje onder gemiddeld ligt? Komt dat doordat ik niet genoeg rust?

Deel Deze Pagina