derde komt

Discussion in 'Zwangerschap' started by Lilians, Sep 23, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lilians

Lilians Lid

May 16, 2014
    25
    0
    1
    NULL
    NULL
    Dat we zwanger zijn van derde kindje, aan opa en oma, hebben we vanavond verteld. Vonden wij spannend maar leuk om het te doen. Ze werden stil. Schoonmoeder niet eens naar ons kijken. De eerste wat ze zei ± Oh ik moet nog 4 jaar oppassen. Dit moet ik even laten landen`... NIet eens een knuffel, een kus, een kijk in de ogen, geen teken van blijdschap. Schoonvader zei alleen : Oh, euhm gefeliciteerd. " Geen vragen hoe gaat het, hoe ver ben je, wat leuk voor de kindjes... Ze waren trouwens ook heel blij aan het vertellen...
    Zo koud, zo onverwachts koud.. Alsof we hun toestemming moeten vragen voor een derde, zijn al onze twee kinderen last? Ze hebben nooit iets gezegd ze zijn juist heel erg hecht aan kinderen...Dit reactie kan je verwachten van iemad die niet bij je dicht staat, maar eigen ouders(hoe erg is dit voor mijn man)... Ik had dit reactie nooit kunnen bedenken van een hele naaste familie...
    Even vooropgesteld, we waren op voorbereid dat ze (eventueel) niet zouden oppassen,hebben we opties bekeken en besproken en zijn we bereid meer opvang te nemen.
    maar er is een tijd en manier om dingen te bespreken als ze de kids zo veel als last zien...
    Ik heb er geen woorden voor. Ik weet niet hoe hiermee om te gaan , wilde even afschrijven...

2. Malika1989

Malika1989 Bekend lid

Feb 19, 2014
    815
    59
    28
    Female
    Thuisblijfmoeder
    Zuid-Holland
    Wat naar meis! Ik heb pas hetzelfde meegemaakt, voelt zo ongemakkelijk aan. Van mijn familie en van de schoonfamilie. Bah. Snap ik echt niet hoe koud iemand kan reageren.

3. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

Jul 13, 2015
    2,576
    907
    113
    Wat vervelend als familie dichtbij zo reageerd! Helaas ook meegemaakt met onze 2de.
    Inmiddels zijn ze allemaal dolblij.

Misschien moet het even bezinken omdat ze het niet hadden verwacht?

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

4. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Zoals je het beschrijft heb je (meestal) hele lieve schoonouders die jullie graag helpen met het oppassen op de kleinkinderen.

Ik denk dat je ze overdonderd hebt en dat ze jullie kinderen heel graag zien, maar dat de jaren beginnen te tellen. Zou het kunnen dat je schoonmoeder heel graag de oma voor je ongeboren baby wil zijn die ze voor je oudste ook was? En dat ze eventjes niet weet waar ze de energie vandaan moet halen? En dat je schoonvader ook al een beetje op zijn tenen loopt? Misschien verheugden ze zich erop straks meer vrijheid te hebben met hun twee kleinkinderen en weten ze even niet hoe dit te combineren met een jonge baby?

Ze zullen straks vast blij zijn, laat ze even wennen aan het idee.

5. moppie1992

moppie1992 Actief lid

Jan 21, 2012
    369
    112
    43
    Female
    ik weet hoe je je voel me schoonouders waren door het dolle heen maar mijn kant van de familie niet me man heeft al 2kinderen uit eerdere relatie en ik 1, nu in verwachting van een kindje van ons samen er is wel het een en ander voor gevallen voor ik zwanger werd helaas is me moeder 2 jaar terug overleden en toen is de familie beetje uit elkaar gevallen. In me achterhoofd weet ik zeker dat me moeder dolgelukkig is alleen vind het erg jammer dat ze haar eerste kleindochter niet mee maakt, me vader heeft ondertussen een nieuwe vriendin toen we het me vader vertelde dat we zwanger waren zij hij alleen gefeliciteerd en vroeg wanneer ik uitgerekend was en nog paar kleine dingetjes maar niet erg belangrijk en er gelijk overheen praten en had toen ineens een smoes dat hij weg moest. Me man en ik keken mekaar aan toen hij weg was en hij zij nou die is er overduidelijk niet blij mee waarop mijn antwoord jij zeg het ik dacht het, vanaf die tijd eigenlijk 0,0 contact met me verjaardag stond hij wel op de stoep maar nergens naar vragen of alles goed ging of ze goed groei enzovoort. Na me verjaardag ook totaal geen contact meer gehad, het meeste zit me dwars dat hij nergens naar vraag of wat dan ook hoe het gaat enzovoort. Ik weet dat dat als me moeder er nog was alles anders gegaan zou zijn en ik weet dat zij ook wel op een roze wolk mee zweeft. We wachten nu een reactie of poging tot iets van hun af maar we zijn er eigenlijk al helemaal klaar mee lijkt wel of hij ons kindje niet accepteert, wat me man en mij heel veel pijn doet vandaar dat we wachten op iets van zijn kant. Idd wat ze zij net of ze hun toestemming nodig hebben voor wat wij willen en doen in ons leven, nou echt niet we kiezen er zelf voor.

Hoop dat bij jullie het weer wat beter gaat worden, hier verwachten we dat niet meer en als hij het probeer goed te maken moeten we ons zelf eerst paar keer goed knijpen of we niet dromen.

Sorry voor dit lange verhaal maar weer hoe je je voelt

6. NdNk

NdNk Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    2,321
    1,421
    113
    Female
    Allereerst! Gefeliciteerd! Een 3e wonder!
    Hoe mooi dat dat in je lijf mag groeien.

Ik vind dit soort reacties altijd erg bijzonder, zeker van zeer naaste familie. Er groeit nieuw leven in jouw buik. Hoezo hebben zij daar last van?!
    Daarbij, bitch als ik ben (komt door de hormonen nu misschien ;)) zou ik gelijk geen opvang meer vragen aan opa en oma. Even wennen is prima. Maar dat betekend niet dat je er gelijk een hoop bagger uit kan gooien. "Dat betekend nog 4 jaar oppassen, ik moet dit even laten bezinken"? Echt? Voor haar zat er geen oppassen meer bij hoor wat mij betreft.
    Nou ben ik sowieso al niet van families en oppassen. Ik regel het liever met de opvang. Scheelt een hoop gezeur en vervelende situaties :|

Jingle likes this.
  7. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Zeer herkenbaar helaas! Eerste twee waren 'logisch' ofzo en nu was de reactie "dat is onverwacht". Au.

8. Lilians

Lilians Lid

May 16, 2014
    25
    0
    1
    NULL
    NULL
    Wat een lieve reacties! En ook verdritige verhalen....onbegrijpelijk....
    Ik was er echt helemaal kapot van... Mijn man ook. Ik begrijp overdonderheid, maar ik begrijp niet zo negatieve reactie! Voor de meeste mensen is het ook een verrassing en de reacties zijn leuk!
    Trouwens , de tweede dag hebben mijn schoonouders excuses aangebroden en gezegd dat hun reactie niet op zijn plaats was. Dat toen mijn man onze jongste naar hun bracht om op te passen. Ik had geen zin om ze te zien.. Die zelfde avond moesten mijn man en ik weg, hij zijn werk en ik een cursus. Ik wou eerder gaan dan mijn schoonmoeder zou komen)ze ging oppassen'. Helaas niet gelukt, ze was 10 min te vroeg. De eerste wat ze zei is`Sorry, ik hoop dat je me kunt vergeven. Ik weet niet waarom ik zo heb gereageerd`Ik vroeg ik snap het niet, ben je mijn kinderen zat? Wat zit in je hoofd?Ik begrijp het niet".. Ze zei nogmaals: Sorry ik hoop dat je me kunt vergeven... " Ik vind mezelf geen slecht persoon, en we moeten verder, maar is voor mij in zekere zin heel wat veranderd nu... Helaas mijn moeder woont niet in NL en ik had haar op dat moment , toen dat gebeurde zo gemist....het verdriet scheurde mij omdat mijn kant van de familie hier niet woont...maar goed, hoe dan ook, moeten we nu verder... Onze kleinste is echt wel welkom! Mijn man is blij, kinderen zijn blij en ik met hun ook. Zal niet makkelijk zijn maar het is zoals het is...
    Hele lieve groet aan jullie <3

9. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

Dec 26, 2015
    2,195
    1,242
    113
    Gefeliciteerd met jullie zwangerschap, tja wat je schoonmoeder betreft zou ik er toch niet zo luchtig over doen. Wat je schoonmama zei komt niet zo Maar uit de lucht vallen. Ze kan wel sorry zeggen maar dat kan ook omdat ze misschien bang is dan helemaal niet meer op te mogen passen. Ze heeft het weliswaar niet echt tactisch aangepakt maar dat ze het af en toe zwaar heeft moet je als schoondochter toch wel een beetje serieus nemen.

Iemand zei het boven al, maar ik zou inderdaad samen met je partner eens gaan kijken om je schoonmama te ontlasten en de kids i.p.v. 3 x pw 1x pw te brengen. En ook al wilt Je schoonma niet, zou ik toch voet bij stuk houden.

Succes verder!

10. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,230
    113
    Jouw schoonouders waren gewoon geschrokken en overdonderd. Misschien hebben jullie nooit gesproken over meer kinderen en hadden ze dit echt niet verwacht? Daarnaast kan leeftijd (en dus minder energie) ook meespelen. En veel mensen (zelfs ouders) hebben minder met kleine en kwetsbare baby's. Het is voor grootouders ook een stuk beter te doen als ze ouder worden. En daarbij 3 is voor veel mensen best veel om de hele dag op te passen.

Trek het je niet zo aan. Ze hebben het laten bezinken, excuses aangeboden, klaar ermee!

Kijk samen nog eens goed naar het oppassen En wat haalbaar is.

11. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    1,820
    1,034
    113
    Ik denk dat het wel een teken is dat het blijkbaar toch te veel is voor je schoonouders om op te passen. Ook al zullen ze het met alle liefde doen. Waarschijnlijk kwam daar deze reactie ook vandaan, ipv dat ze oprecht blij konden zijn ( wat ze uiteraard heus wel zijn, maar misschien zagen hun alleen het "weer" 4 jaar oppassen voor ogen)

Ik weet uit ervaring dat dit een erg gevoelig dingetje is om met elkaar te bespreken.
    Ik heb hetzelfde gehad met mn eigen ouders. Ik zag dat mn ouders het oppassen erg leuk vonden, maar ik kreeg ook steeds meer het gevoel dat ze het als "last" zagen.
    Toen we besloten voor een 3e te gaan, was onze keuze dan ook om deze kleine 3 dagen naar de opvang te brengen ipv een dag naar opa en oma. Hierdoor was bij ons gelijk de lucht geklaard. Het is voor ouders/schoonouders heel moeilijk om aan te geven dat het oppassen soms teveel wordt. Probeer erachter te komen of dit echt zo is en praat daar open over. Ik heb er iig veel aan gehad. Het schuldgevoel is van 2 kanten verdwenen, zonder verwijten naar elkaar.

Share This Page