achternaam vader of moeder?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door inkie, 30 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. inkie

inkie Actief lid

16 mei 2006
    118
    0
    0
    Hi,
    Ik zou graag willen weten van jullie wat de voors en tegens zijn voor het gebruik van de achternaam van de vader of moeder?
    Waarschijnlijk gaan we gewoon de achternaam van mijn vriend gebruiken maar ik vroeg me af wat jullie hebben gedaan en waarom.

Bedankt alvast!

Inkie

2. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Wij hebben de achternaam van mijn man genomen. Geen bijzondere overwegingen voor gehad, meer uit vanzelfsprekendheid. We zagen ook geen reden om het anders te gaan of willen doen.

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    wij gaan donderdag trouwen. Voor ons hoefde dat niet zo nodig. We zijn zo ook gelukkig hihihi.
    Maar we vinden het fijn als het hele gezin gewoon 1 achternaam heeft.
    Het komt mooi uit want ik HAAT mijn eigen achternaam!!
    Dus nu we trouwen neem ik de achternaam van mijn man en ons kindje krijgt dan dezelfde achternaam als ons ;)

groetjes Kiowa

4. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    wij hebben ook gekozen voor de achternaam van mijn man... gewoon omdat wij dat wel zo leuk vonden... dan is hij echt papa, mama ben ik toch wel... !! en ja voor mij was het eigenlijk een logische overweging...

5. Niet meer actief

Wij zitten nog te twijfelen....waarschijnlijk krijgt het mijn achternaam en dat heeft 2 redene"n:

1. de reputatie van zijn achternaam is niet zo goed door bepaalde familieleden en ik wil niet dat ons kind een stempel krijgt.

2. Ik ben de laatste naamdrager dus als ik anders ga heten dan is de familie er straks niet meer.

Maar eigenlijk vind ik het wel normaal dat ze de naam van de vader krijgen...maar we hebben nog alle tijd om er over na te denken!

6. noralien

noralien Fanatiek lid

7 jun 2005
    2.734
    1
    0
    Wormerveer
    Wij hebben gekozen voor de acheternaam van mijn vriend.
    Maar omdat ik het niet leuk vind om een andere achternaam te dragen dan mijn kind, willen we uiteindelijk wel een keer gaan trouwen.
    Dan hebben we gewoon allemaal dezelfde achternaam :D

7. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Hier hetzelfde lien, al is mijn achternaam veel mooier en aparter dan die van mn man, ze hebben zijn achternaam. Vond het eigenlijk vanzelfsprekend. Ik ben niet de laatste die deze naam draagt, wel 1 van de, maar ik vind dat mijn broer voor de voortzetting van de naam moet zorgen is niet mijn ding zeg maar ;)

8. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Ik vind dit een hele goede vraag!

Ik heb het idee dat bijna iedereen het normaal/vanzelfsprekend vind om het kindje de achternaam van de vader te geven, maar ik denk er ook over na.
    Ik weet eigenlijk al zeker dat m'n vriend het niet anders wil (we zijn niet getrouwd/wonen samen), maar eigenlijk zou ik het wel het liefste anders zien!
    Mijn vader was namelijk enige kind en ik was weer hun enige dochter!
    Dus hier stopt de mooie achternaam die ik heb gekregen en dat vind ik (maar ook m'n ouders ..) erg jammer.
    Toen ik zwanger was (heb recent een mk gehad) kwam ik bij m'n ouders en kwam het tersprake. Ach m'n ouders zijn zulke simpele lieve mensen die nog nooit in 33 jaar echt iets van me gevr/verwacht hebben, maar ik zal de twinkeling in m'n vaders ogen toen hij heel voorzichtig vroeg hoe het kindje van achteren zou gaan heten en toen vroegde hij er heel lief aan toe : Ik had zo gehoopt dat je zoon onze naam zou kunnen voortzetten. Hihi hij dacht ook dat het een jongentje zou gaan worden.
    Ik had niet nooit verwacht eigenlijk deze reactie, want normaliter is hij zoooo nuchter.

Ik vind mijn achternaam mooier en daarnaast wordt de naam van m'n vriend al doorgegeven, want hij heeft ook nog een broer en die heeft een zoon dus..
    Maar aan de andere kant lijkt het me voor het kindje niet leuk als op school hij/zij een andere naam heeft dan papa!?
    En mijn vriend zal er waarsch niet mee accoord gaan.

Ik vraag me af in hoeverre ik het kan bepalen.
    Als hij de vrucht erkend krijgt het dan automatisch die achternaam..of heeft dat niks met elkaar te maken??

Mirre

9. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Nee heeft niets met elkaar te maken.

Ik vind het ergens ook jammer dat mijn achternaam uitsterft (op mn broer hoeven we denk ik niet te rekenen) maar de naam is té exotisch en apart ik krijg altijd vragen over het hoe en waarom van die naam, en daar zitten straks mn kinderen mee... nee hoeft voor mij niet hoor. Laat ze maar lekker een normale naam hebben, hebben ze minder uit te leggen later.

10. Panda

Panda Fanatiek lid

6 feb 2006
    2.248
    0
    0
    Ons kindje krijgt mijn achternaam. Vooral uit praktische overwegingen omdat mijn vriend een voor Nederlanders moeilijk te begrijpen achternaam heeft en ik geen zin heb om telkens te spellen.

Ik kan me voorstellen dat sommigen het fijn vinden om als gezin dezelfde naam te hebben maar dat vind ik geen reden om de achternaam van de vader te kiezen. De vader kan immers net zo goed de naam van de moeder aannemen, dan heeft ook iedereen dezelfde naam.

11. Panda

Panda Fanatiek lid

6 feb 2006
    2.248
    0
    0
    Als je niet getrouwd bent of geen geregistreerd partnerschap hebt krijgt het kind in principe de naam van de moeder, behalve als je ervoor kiest om de naam van de vader te geven. Tijdens het erkennen moet je doorgeven voor welke achternaam je kiest. De keuze is dan dus aan jou (en de ambtenaar vraagt het ook alleen aan de moeder, dat was tenminste bij mij zo).
    Als je wel getrouwd/geregistreerd partner bent, is het andersom en krijgt het kind in principe de naam van de vader. Behalve als je ervoor kiest om de naam van de moeder te geven.

Succes met kiezen!

12. toi

toi Actief lid

12 okt 2005
    196
    0
    0
    Ik ben hier ouderwets is en wij hebben voor de achternaam van mijn vriend gekozen. Hij is de vader, en zo hoort het vinden wij, maar iedereen kan weer een andere mening hierover hebben. Mijn achternaam gaat verloren want mijn ouders hebben geen zoon voorgebracht. Ja kan er niks aan doen maar er zijn ergere dingen op de wereld. Mijn vriend heeft het kind erkend en we hopen in de toekomst nog eens te gaan trouwen en dan krijg ik ook zijn achternaam.

Groetjes toi

13. djezelf

djezelf Fanatiek lid

13 apr 2006
    2.224
    0
    0
    omg. schagen
    Ik heb er vroeger ook wel eens over nagedacht..maar ik heb gelezen dat het voor de vader extra helpt een band te krijgen met zijn kind. Dat is een van de redenen die ons heeft doen besluiten om de baby de naam van mijn vriend te laten krijgen.

gr. debby

14. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    @panda
    Dank je wel voor het ophelderende antwoord!
    Ik zal het onthouden.

Mirre

15. Floor

Floor Actief lid

21 apr 2006
    355
    0
    0
    Dat vind ik een mooie redenering!

16. Niet meer actief

Als wij niet waren gaan trouwen, zou ons kindje de naam van mijn man krijgen. En waarschijnlijk had ik ook zijn naam aangenomen. Niets lijkt mij irritanter dan vragen hoe het kan dat je kindje anders heet dan jij of je man anders heet dan jullie.

In ons gezin zijn geen zonen, maar duh, mijn achternaam komt zo vaak voor.. en veel is zelfs familie.

17. klaasje9

klaasje9 Actief lid

3 mei 2006
    468
    0
    0
    Friesland
    ja bij ons ook, wij hebben ook de naam van de vader gekozen! misschien beetje ouderwets maar is logischer vind ik zelf!!

18. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

28 jun 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    hmmz mijn zoontje krijgt mijn achternaam...
    mijn vader heeft 3 meisjes op de wereld gezet en dus geen doorzetter van de familie...
    maar jah onze achternaam is een bekende achternaam...
    er zijn er zat van...

ik wil juist dat het mijn vriend zun achternaam krijgt...
    maar jah hij wil het niet erkennen dus gaat niet door...
    hij heeft aparte en mooie achternaam....
    en ook een hele kleine familie...
    maar jah helaas pindakaas...

hij heeft me ook verteld nooit te willen trouwen..
    wat wel mijn droom is
    dus ben wel erg teleurgesteld dat het zo gaat
    ik wou ook graag zijn achternaam:(

19. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Van pappa, want die heb ik sinds een jaar ook ! ;)

Groetjes,
    Nikki F

20. Selin

Selin Fanatiek lid

15 aug 2005
    1.396
    0
    0
    Maastricht
    Heb ook sinds 1,5 jaar de naam van de papa dus de kleine krijgt die ook ;)

Deel Deze Pagina