Hallo meiden, Weet niet of ik dit bericht in de jusite categorie plaats, anders alvast sorry hiervoor Het is een wat beladen onderwerp, maar toch iets waar mijn vriend en ik het de afgelopen week regelmatig over hebben gehad. Wij zijn ongehuwd samenwonend met een samenlevingscontract en zonder testament. Heeft er iemand enig idee wat de rechten van mijn vriend zijn bij de volgende situatie? Stel ik overlijd tijdens de bevalling of vlak erna en ons kindje is bijvoorbeeld ernstig ziek. Mijn vriend heeft ons kindje wel erkend en heeft (gedeelde) ouderlijk gezag over ons zoontje van 2. Wie heeft de beslissingbevoegdheid over ons pasgeboren kindje? Mijn ouders of mijn vriend? Ik vraag dit omdat mijn relatie met mijn ouders op zich wel redelijk is, maar zij een totaal ander beeld hebben van het leven en eventueel levensbeëindiging dan wij. Ik weet dat de kans dat deze situatie zich voordoet heel klein is, maar toch. Het knaagt een beetje.... Alvast bedankt voor jullie reacties. Gr Heel
pfff, wat een moeilijke vraag... Vanwege allemaal van dit soort dinen e.d. zijn wij getrouwd, gewoon gratis op donderdagochtend in het gemeentehuis en verder niks....
Dit zou zo'n uitzonderlijke situatie wat je nu opnoemt.... maar mocht het zich voordoen DENK ik dat de rechter (als je vriend eventueel een zaak aan zou moeten spannen) ook de pasgeborene aan je vriend toewijst... Dit omdat hij ook al het gezag van je eerste zoontje heeft..... en gezien de hele situatie....
jullie kunnen trouwens sowieso beter een testament nemen...... helaas spreek ik uit ervaring..... want een samenlevingscontract regelt ook helemaal niets qua erfrecht!
Doordat je vriend het kind erkent heeft, zal hij aangewezen worden als ouder bij overlijden van de mama. Bij ziekte ligt dat mogelijk anders omdat het gezag nog niet geregeld is. Dan zou het gezag nog naar de ouders van de moeder kunnen gaan maar dat weet ik niet zeker. Het samenlevingscontract heeft voor het kind helemaal geen waarde. Bel morgen even met een rechtshulpverleningshelpdesk.
Dit is de reden waarom wij een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan. Een vriendin van mij werkt namelijk in een ziekenhuis als verloskundige en vertelde ons dat als de moeder overlijdt en de vader het kindje wel erkent heeft, hij géén recht heeft het kindje mee te nemen uit het ziekenhuis . Dat hebben alleen haar ouders. Ik wilde graag dat mijn lief dezelfde rechten én plichten zou hebben dus zijn we een geregistreerd partnerschap aangegaan.
Bedankt voor alle reacties @pinguin72 Dat is voor ons inderdaad ook nog een optie. Ik wil gewoon dat mijn vriend inderdaad met de kleine naar huis kan, als zoiets gebeurd heeft hij al genoeg aan zijn hoofd. Wij hechten er totaal geen waarde aan om te trouwen. Been there done that zeg maar Ook zitten wij allebei met eigen bedrijf en wat verervingen waardoor we niet in gemeenschap van goederen willen registreren. Om ons die rompslomp te besparen hebben we het nu op deze manier geregeld. Moet er misschien toch werk van gaan maken en het toch maar doen. In ieder geval ik weet weer even voldoende en heb weer wat te doen haha Gr Heel
Als je een afspraak maakt bij een notariskantoor, kun je jullie persoonlijke situatie voorleggen en zij kunnen je precies vertellen wat het beste is in jullie geval zodat al jullie 'wensen' zijn gedekt. Soms komen de gekste dingen voor in bepaalde omstandigheden en daar zijn dan clausules voor die dan bepaalde dingen uitsluiten of juist niet, dat wordt op je persoonlijke situatie aangepast. Het lijkt mij een fijn gevoel dat dat gedeelte goed geregeld is, want mocht er iets ernstigs gebeuren, heb je al genoeg aan je hoofd en kun je dit er niet bij hebben. Succes en we gaan er natuurlijk vanuit dat je zoiets nooit nodig zult hebben!
Het zou toch van de zotte zijn dat je als vader niks over je eigen kind te zeggen hebt! Daar kan ik me echt kwaad om maken, dat mensen hier uberhaupt over na moeten denken. Bij ons is er geen sprake van omdat we getrouwd zijn, maar ik vind dit naar discriminatie van ongetrouwde mensen rieken! Ik zou het verder echt niet weten, maar een beladen onderwerp is het zeker...
hoi, ik heb even een vraagje over gratis trouwen...wat moet je daar van te voren allemaal voor regelen welke papieren e.d ik weet alleen dat je sowieso 2 getuigen nodig heb..
Waarom zou je niets regelen? Stel dat er iets met 1 van jullie 2 gebeurd. Mag de ander, en jullie 2 kinderen, dan wel in dit huis blijven wonen? En er valt ineens een inkomen weg, maar je hebt geen recht op een weduwen of wezenpensioen of overleidensrisicoverzekering o.i.d. Dus al mag je hier al mag blijven wonen, kun je dat straks dan nog wel veroorloven? En als het goed gaat met het bedrijf erf je dus ook niets van de ander. Je maakt geen aanspraak op opgebouwde pensioenrechten van de ander. En heb je wel zorgverlof als de ander ziek wordt? En het ergste inderdaad, als jou iets overkomt gaan de kinderen waarschijnlijk naar jouw ouders. Waarom zou je het niet regelen? Heeft meer nadelen dan voordelen om niets te doen. Het simpelst is te trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Doe je dat gewoon zonder poespas. Een vriendin van mij is al een tijd getrouwd, maar vrijwel niemand die dat weet (zelfs de wederzijdse ouders niet). En dan weet je zeker dat alles goed geregeld is. In de huwelijkse voorwaarden regel je zaken rondom jullie bedrijven en erfenisjes e.d. Samenlevingscontract kan ook, maar daar moet je nog wat meer over nadenken, dan is niet automatisch alles geregeld en moet je meer keuzes maken. En van oorsprong is een huwelijk niet iets romantisch, maar een zakelijke overeenkomst om dit soort dingen te regelen. Tot in de 19e eeuw trouwden gewone mensen pas bij zwangerschap. Eerder had het geen zin. En wist je tenminste dat het met de vruchtbaarheid wel goed zat. Bij rijken was een huwelijk nog meer een zakelijke overeenkomst, daar kwam soms überhaupt geen liefde aan te pas. Daar hadden ze minnaressen voor. Anna Pauwloma, de tsarendochter die met onze koning Willem was getrouwd, liet zich begraven in haar trouwjurk omdat ze vond dat dat de ergste gebeurtenis uit haar leven was geweest...
- Uittreksel uit het geboorteregister van jullie beiden - Minimaal (2 of 4?) weken van tevoren in ondertrouw (= formulier invullen op het gemeentehuis). Blijft 1 jaar geldig. - Bij ondertrouw moet je ook getuigen opgeven. Van hen heb je een kopietje van het legitimatiebewijs nodig plus jullie eigen legitimatie - Afspraak maken voor huwelijk op gemeentehuis Dat is het. Je hebt geen ringen nodig, hoeft op de dag zelf niets mee te nemen, zelfs de pen krijg je van het gemeentehuis (bij ons tenminste). Als je huwelijkse voorwaarden wilt moet je dat bij de notaris laten regelen.
Als je allebei in dezelfde gemeente woont (staat ingeschreven) hoeft een uittreksel van het geboorteregister niet. Als allebei jullie getuigen ook in dezelfde gemeente wonen (staan ingeschreven) heb je ook daar geen kopie van legitimatiebewijs voor nodig. Dit omdat iedereen dan al bij de gemeente geregistreerd staat en ze alle gegevens zo op kunnen vragen. Maar een belletje aan de gemeente en je weet het precies. Als je een afspraak maakt voor ondertrouw, zullen ze je dit sowieso uitleggen.
Zeg agatha, lerares??? interessant verhaal vind ik wat je verteld Wij zijn heel bewust getrouwd voordat onze eerste koter kwam, wij zijn beide hopeloze administrateurs dus het erkennen van etc... daar hadden wij allebei zoiets van... kan alleen maar fout gaan. Dus ik ben maar in de bolle buik getrouwd (zag er nog goed uit ook nog). Oh ja, om nog even op het topic terug te komen, wij waren daarvoor geregistreerd samenwonend en hadden tevens een testament met daarin een clausule dat eventuele kinderen bij overlijden van 1 van ons in eerste instantie naar de partner gaat..... daarna mogen de ouders het uitvechten... Wij hebben nog steeds geen voogden benoemd/gevraagd omdat we er gewoon niet uitkomen wie er in onze ogen het beste onze koters kan opvoeden..... das het volgende leuke vraagstuk wat je nog tegen kan komen ....
Wij zijn hier samenwonend met samenlevingscontract en testament. Mocht mij gebeuren wat er in voorbeeld genoemd word dan gaat de kleine gewoon met mijn vriend mee naar huis. Als ik er niet meer ben is hij de persoon waar de kindjes naartoe gaan, waarom weghalen bij de vader ?? Het zijn net zo goed zijn kinderen. Mocht het nou zo gebeuren dat we er beide niet meer zijn dan gaan mijn kindjes naar me schoonouders toe en als die aangeven dat ze dat niet meer aankunnen ivm leeftijd (je weet maar nooit hoe oud ze mocht zoiets gebeuren) dan is het me schoonzusje die de voogdij over onze kindjes krijg. Maar papa staat op nr 1 en daarna ouders of eventueel broers/zussen.
Hallo Pinguin72 Ik heb juist gelezen dat alleen het huwelijk een verschil maakt met betrekking op de kinderen. Met een geregistreerd partnerschap is jouw partner wettelijk gezien niet meteen de vader en zal hij het kind alsnog moeten erkennen. Ik zou het toch even navragen als ik jou was, anders is het misschien nog niet zo geregeld zoals jij nu denkt dat het is. Groetjes Joyce
Dit is weer iets typisch Nederlands... het verschilt per gemeente wat de status van geregistreerd partnerschap is. Het is zeker een goed idee om even na te vragen hoe het bij jou precies zit.
Hier had ik ook over nagedacht. Ik had alle formulieren voor het ouderlijk gezag al klaarliggen, alleen de geboortedatum van Lisa en moest er nog op. Na de bevalling hebben we het meteen opgestuurd. Ik had het trouwens wel op internet opgezocht en daar stond (geen idee meer welke bron) dat de vader in principe via de rechter het ouderlijk gezag zal krijgen.