Jullie zullen wel denken, je bent net zwanger waar hou je je al mee bezig, maar ik ben wat onzeker om weer te gaan bevallen. Ik ben er niet bang voor, heb er tenslotte al twee gehad, maar ben onzeker of ik het wel kan! Bij mijn eerste bevalling zette na 4 cm de ontsluiting niet door en omdat mijn vliezen al gebroken waren moest ik naar het ziekenhuis. Hier hebben ze me aan het infuus gelegd waardoor ik een weeën storm kreeg, ook hier heb ik me doorheen geslagen en ik moet zeggen dat ik tot de 10 cm ondanks dat dit 20 uur duurde dat ik dit goed kon hebben. Maar toen begon het, de eerste 3 keer persen waren lekker maar na anderhalf uur was ik nog niets opgeschoten. Uiteindelijk werd er een gynaecoloog bij gehaald en kwam de vacuümpomp er aan te pas. Uiteindelijk werd mijn dochter geboren die toch maar 3260 gram was. Mijn tweede bevalling was een geplande keizersnede dus die heb ik ook niet op eigen kracht gered. Ondanks dat de verloskundige tijdens de bevalling zei dat ik het hartstikke goed deed, vraag ik me toch af... Kan ik dit wel zelf? Lukt het mij om dit gewoon eens zelf te doen? Ach ja, we zullen het weer moeten afwachten. Heeft een van jullie deze onzekerheid ook wel eens?
Ik kan de angst wel een beetje voorstellen, ik hoop voor je dat het ditmaal beter gaat! Zelf ben ik zwanger van de eerste en eigenlijk het meest onzeker/bang voor het herstel!
Ik kan me je angst wel voorstellen, maakt het gewoon goed bespreekbaar met je verloskundige! Zonnebloem: ik was ook altijd bang voor het herstel. Maar dat is me zooooo ontzettend meegevallen! Echt waar! Ik ben ook nog flink ingeknipt en zelfs dat gaat heel snel. Van de hechtingen heb je even wat hinder, maar die knippen ze los en heb je nergens geen last meer van. Echt meid geen zorgen dat gaat sneller dan je nu denkt! Gewoon je lekker laten verwennen na de bevalling en in bed blijven. Ik ben 4 dagen echt in bed gebleven, dan gaat het herstel ook sneller.
Herkenbaar !! Eerste , na 24uur nog maar 3cm , vlieze gebroke , infuus met weeopwekkers , 3uur later nog maar 3cm .... heeft uiteindelijk meer dan 40 uur geduurd , ook vacuüm pomp erbij , woog maar 3115gram Tweede, na 30 uur nog maar 3cm , vlieze doorgeprikt , infuus weeopwekkers , 36uur in totaal geduurd , kleine woog 3220gram , dit keer wel zonder vacuüm pomp , niet geknipt , gescheurd oid , Ik kreeg nu te horen dat ik bij een volgende word ingeleid om meteen te kunnen doorleiden , mijn lichaam maaktkrachtige en pijnlijke weeen aan maar die doen niet wat ze moeten (ontsluiting creëren)
Het herstel valt ook wel mee hoor. Ik was bij mijn eerste bevalling geknipt maar als je gewoon rustig aan doet dan heelt dat vrij snel. Ij mijn keizersnede was het vooral lastig omdat ik al een kleine had rond lopen, maar ook hier geld voldoende rust nemen. Ik vond de emotionele rollercoaster waar je in komt heftiger dan het herstel.
Je moet er niet te veel over nadenken. Elke bevalling is weer anders.. Je kan er je niet op voorbereiden.. Op het puffen na dan. Je weet hoe het werkt. Laat het gebeuren dat het geen pretje is weten we allemaal maar je kunt het!