Vorig jaar heb ik m'n hele voortuin aangepakt, heel veel mooie planten en een mooi kleine boom.. Ik kreeg een tijdje geleden een brief dat ze nieuwe riolering gaan aanleggen. Vanmorgen zijn ze begonnen en precies waar ik al mijn planten heb staan moeten ze de voel uitbreken... Ze hebben nu alles eruit gehaald en dat ligt nu op de stoep, vanavond moet het klaar zijn en zullen ze m'n planten weer terug zetten. 1 plant was een heel groot geheel, dat hebben ze er nu met allemaal kleine stukken eruit gehaald Maar ik vraag me af of planten wel zolang o de stoep kunnen blijven liggen en of ze dan niet doodgaan wanneer ze weer worden teruggeplaatst... Wat denken jullie?
Bij ons waren de planten niet meer te redden maar kregen een redelijke vergoeding om alles opnieuw te bestraten en voor nieuwe planten.
Het ligt er een beetje aan. Zijn het delicate rassen? Zit er een fatsoenlijke kluit om de wortels? Zijn de wortels kapot? En de planten zelf? Als er een kluit om zit, is die nog wat vochtig?
Oh wat zul je balen . Het ligt er helemaal aan hoe ze met je planten zijn omgegaan. Of er genoeg onbeschadigde wortels zijn, of de stengels en bloemen zelf niet erg geknapt zijn etc. Op zich kunnen planten het weer doen als ze vanavond weer goed geplant worden. Dan wel even goed water geven. Misschien voor de zekerheid foto's maken en vragen of en hoe je evt. Schade kunt verhalen?
Precies, foto's maken en ze er op aanspreken. Erg kwetsbare planten kun je met hun wortels/ kluit in een plastic zak met wat water zetten of in een emmer of pot zodat ze niet verdrogen.
Ik zou ze of in een ander stuk grond zetten of in vuilniszakken met aarde. En dan wel water blijven geven. Dat kan prima.
Aangezien het nu richting de herfst gaat, is het best lastig om te beoordelen of je planten het redden of niet. Hier iets soortgelijks gehad. De plantjes waren er helemaal niet blij mee. Ik heb alles kort gesnoeid, en het leek alsof ze het het niet hadden gered. Maar voila, in de lente kwamen de meeste planten toch weer op! Dus ik zou het afwachten.
Geen handige periode om te doen. Maar als je ze met wat grond in een emmer of vuilniszak zet (zodat kluit niet uitdroogt) dan hebben ze wel een kans
contact opnemen met de opdrachtgever en daar een schadevergoeding mee regelen. Je zult de eerste niet zijn die daarom vraagt!
Had je geen brief gehad? Anders had je ze zelf kunnen uitgraven, ik zou ze evengoed in potten doen en zeker niet laten liggen, wel eerst foto's maken.
Als je je planten goed beschermt met een zak of dergelijke. Of zelfs overpot in een ander stuk aarde dan kun je zelfs planten in de winter verpotten hoor. Kans is wel dat ze volgend jaar minder bloeien. Maar gezien het nu nog lekker weer is denk ik dat ze het wel redden.
ik zou ze niet met kluit open en bloot buiten laten liggen, wel even in een pot of zak doen inderdaad. Verder ligt het er aan of de wortels niet te beschadigd zijn. Voor ze teruggepoot worden eerst even 5 minuten in een emmer water dompelen!
Bedankt voor alle reacties. M'n planten staan weer op z'n plek, weliswaar helemaal slap.. Een vergoeding krijg ik hier niet voor hebben ze gezegd. Beetje bekrompen
Slap is niet erg. Dan geef je ze water. Ik snap dat je er niet op zit te wachten maar helaas moeten bepaalde dingen soms gebeuren. Ook de woningbouw heeft er geen lol in om jou te pesten met het uithalen van je planten. Het lijkt me dat het zeer nodig was anders doen ze het niet. En het enige wat je nu dus hebt is dat ze de planten eruit hebben gehaald? Geen dingen kapot gemaakt? Niet je halve huis overhoop? Dan valt het nog enorm mee al vind je het vervelend. Hopelijk komen je plantjes gauw weer bij als je ze even goed gewaterd hebt.
Bekrompen? Je had een brief gehad toch? Je had ook eerder kunnen informeren en ze alvast uit kunnen graven...
Ach. Als je altijd al overal over mekkert, dan doe je dat nu ook Maar nu gaat ze vast niet meer reageren denk ik
bij ons is ook een keer gegraven en kregen we vantevoren een brief, maar ik had vantevoren echt geen idee waar ze zouden gaan graven hoor Dus ik begrijp TS wel! Uiteindelijk bleek dat ze een paar stenen eruit moesten halen