Maar als ze een bepaald onderdeel niet doet is echt niet meteen een groot probleem. Als ze maar niet op de helft achterloopt bijv. Maar voor je eigen gemoedsrust bel de ka vandaag en maak een afspraak zsm want denk dat je alleen maar slechter gaat slapen
Je kan ook de Intergrale vroeghulp bellen. Die hebben een multidisciplinair team die gespecialiseerd zijn in achterstanden en/of stoornissen. Zij kunnen je denk ik heel gericht vertellen hoe wat en waar... als zij ook zorgen hebben na je verhaal grijpen ze gelijk in en zo niet dan nemen ze misschien jouw ongerustheid voor iig een deel weg
@poa Die van ons is bijna 18mnd en doet ook nog niks qua aanwijzen, praat amper, kletst op haar manier als ze dr bui aan heeft, waar is mama etc vergeet t maar hoor, maar owee als ze dr drinkbeker wil of nog een stukkie wafel behoort te krijgen dan kan ze prima wijzen en duidelijk maken wat ze wil. Dag dag zwaaien gaat met moeite wanneer zij t wil en anders niet. Verder een enorme mier wat details betreft, stapelen boeit dr niet, kan ze wel met iets wat zij leuk vindt maar wat in elkaar past is of hoe iets in elkaar zit kan ze rustig een kwartiertje of half uurtje mee bezig zijn. Bewegende blaadjes in de wind, bellenblaas of sneeuwvlokjes machtig boeiend. Muziek reageert ze heel erg op ook qua stemming. Kan ontzettend vrolijk zijn maar zet een klassiek stuk in mineur op en ze begint na een paar tonen te huilen. Met andere kindjes en naar bijna iedereen ontzettend vriendelijk en vrolijk, kijkt wel even de kat uit de boom maar al snel mag je niet meer weg door de voordeur (nieuwe bui, achterdeur mag wel maar voordeur...nou!!!) Ookal zijn t red flags, zij is gewoon zo vanaf geboorte. Ik was vroeger ook zo en moest overal met mn neus bovenop staan en wilde weten hoe dingen werkte. Kan ook beter klussen dan mn man, dus helemaal representatief zal ik ook niet wezen maar mede daardoor maak ik me echt ab-so-luut geen zorgen om dr. Haar interesses liggen gewoon anders en als ze aan t puzzelen is met iets wat ze nog niet snapt kijkt ze je nog boos aan ook zo van 'je stoort me!'. Een danoontje met een lepel zelfstandig wegwerken gaat trouwens nu ook in een keer goed, t wordt wel een bende op t eind want er valt nog wel eens wat maar verder niet te klagen. Ze begon zelf trouwens, legde een rozijntje op dr lepel en wist die in dr mond te krijgen na wat testjes wat er gebeurde als je die lepel optilde. Ze is vermoedelijk gewoon wat technischer dan gebruikelijk, maar ik kan me er echt niet druk om maken. De rest komt vanzelf wel, als ze maar plezier heeft in t ontdekken en het zelf doen. Voorlopig gaat ze razend hard ineens de laatste twee weken dus wie weet wat er nog gaat komen.
Aaaah klinkt echt als een super leuk meisje ^_^ Hier gaat het wijzen nog niet echt, wijst ons wel in het gezicht (ogen, oren enz) en al mijn moedervlekken lol maar nu in boeken pakt hij mijn vinger en wijst dan met mijn vinger een plaatje aan zodat ik het woord zeg.. en dit is geloof ik weer niet zo goed -___- Met dingen die hij wilt rijkt hij, kijkt hij, springt, word vocaal, zegt soms iets wat op het woord lijkt maar wijzen ho maar... Qua doe-als-of spelletjes speelt hij soms kiekeboe met zijn speelgoed en geeft hij “eten” aan ons hondje terwijl hij niets in zijn handje heeft lol
Moaaaah, tis een dondersteen eerste klas en zodra t peuterpuberen gaat beginnen wordt t afzien met dr. Tis een schat maar tis ook echt alle zeilen bij soms vanwege dr temperament. Ik zou me niet zo druk maken om t wijzen. Sommige kinderen doen t extreem, anderen weer juist niet en als je kleine oo de huidige manier toch ook zn informatie /dingen naar behoefte krijgt is t toch ook goed. Ik vind m wel goed verzonnen in elk geval. Het is uitbreiding van kennis naar verzoek en bewust van de omgeving en aandacht voor een onderwerp en vervolgens de wens kenbaar maken dat jij het voorzegt. Sommige kinderen slaan kruipen over, dan kunnen ze t wijzen toch ook net zo goed overslaan.