Glucose aan de hoge kant.

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MamaBibi, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaBibi

MamaBibi Actief lid

18 apr 2011
    300
    0
    16
    Werk als begeleider met jongeren met LVG en ernsti
    Overijssel
    Dag dames,

Vanwege mijn maagverkleining krijg ik minstens 3x (elk trimester) een bloedonderzoek. Nu kwam er uit de eerste bloedtest dat mijn ijzer te laag was (ah! vandaar die extreme vermoeidheid) en mijn glucose aan de hoge kant. Max was 6.1 en ik had 6.4. Vanmorgen nuchter geprikt dus nu wachten op wat de uitslag daar van is.

Ik ben nog maar 9 weken zwanger dus van zwangerschapsdiabetes spreek je dan nog niet. Maar wat houdt het dan in. En waar moet ik rekening mee houden?

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Nuchter hoger is dan 7,0 mmol/liter. Nuchter betekent dat u in de acht uur voor het prikken niets gegeten of gedronken hebt, behalve water of thee zonder suiker. Niet-nuchter hoger is dan 7,8 mmol/liter. Niet-nuchter betekent dat u twee uur voor het prikken nog hebt gegeten.
    stukje tekst komt van de site van het umcutrecht..
    vind 6.4 dus eigenlijk niet hoog..
    mijn suiker was laatst 8.4 wat op zich volgens mij ook niet erg veel te hoog is maar doorgestuurd naar gyn en moet gaan prikken om een curve bij te houden.

3. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Wat een foute informatie wordt hier gegeven!
    De waardes die jij doorgeeft zijn voor diabetes,dat is geen zwangerschapsdiabetes.
    Nuchter moet onder de 5.3 zijn En niet nuchter onder de 6.8.
    Dus bij jou is het Veel te hoog,en dat kan heel gevaarlijk zijn.

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Wat Pipo zegt!

En als je met 9w de diagnose krijgt is het ook zwangerschapsdiabetes, alleen gaan ze er dan vanuit dat je al een onontdekt insuline probleem had voor je zwanger werd.

Ik heb met 12w de diagnose gekregen (2e meting OGTT 8.2, nuchter goed) en heb vanaf dat moment 7x per dag mijn suikerwaardes geprikt: 's ochtends (nuchter), na ontbijt, voor lunch, na lunch, voor diner, na diner, voor het slapen. Vanaf een week of 26 werden mijn waardes te hoog en moest ik snelwerkende insuline gaan gebruiken.

Ik vond het best een belasting, want je kunt dus niet meer 'onbevangen' iets in je mond stoppen. Bij alles moet je je afvragen wat het met je bloedsuiker doet. Ik zag er ongelooflijk tegen op, maar insuline spuiten bleek een verademing! Ik kon eindelijk wat doen als mn waarde te hoog was. Dus geen stress meer, maar veel meer ontspannen eten. Immers: als mn waarde te hoog werd, dan corrigeerde ik gewoon. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik erg milde zwdiab had, want ik heb eigenlijk nooit meer dan 6 of 7 eenheden hoeven bijspuiten en dat is erg weinig heb ik begrepen.

5. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    hmm.. raar dat mijn vk me bij de eerste ogtt vertelde dat mijn waardes na het drankje 7.8 waren en dat dat net over het randje was.
    neem toch aan dat zij er wel verstand van heeft.
    en ook raar dat ik dan nog geen giga baby in mijn buik heb met zulke gevaarlijk hoge waardes en dat de gyn me rustig nog een week laat lopen voor ik bij de diabetesverpleegkundige terecht kan..

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Bij de OGTT is 7.8 idd net over het randje, maar jij schreef 8.4 en dat is dus duidelijk te hoog. Als je thuis curves prikt krijg je andere richtwaardes, namelijk wat Pipo noemt. Bij een 8.4 moest ik 1 a 2 eh novorapid spuiten om hem te doen zakken.

7. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ja de 2e x was ie hoger vandaar dat ik nu doorgegeven ben aan de gynaecoloog..
    De tekst die ik erbij gezet had zijn de waardes die overal op Internet het zelfde zijn tijdens zwangerschap.
    Vandaar dat ik 6.4 dus ook niet heel hoog vind aangezien er overal staat dat het pas vanaf 7 te hoog word bij diabetes zwanger of niet.

8. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Er klopt echt niks van wat je zegt.Ik zou informatie in gaan winnen en een andere gyn zoeken.

9. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    O ja,en een vk heeft hier inderdaad geen verstand van!

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik denk echt dat je online leest bij diabetes en niet zwangerschapsdiabetes. Daar zijn de referentiewaarden toch echt nuchter <5.3 en anderhalf/twee uur na de maaltijd <6.8.

Hier (http://www.eerstelijnsprotocollen.nl/dynmedia/9fef67a3df9d884c7d0dcf7ed3f5d176) houden ze tussen de 4-7 aan.
    Hier (http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000081_Diabetes_en_Zwangerschap.pdf) tussen de 3-7.
    En hierin (http://www.dvn.nl/files/site/DVN%20Zorgwijzer%20Zwangerschap.pdf) staan de eerder genoemde 5.3 en 6.8 als streefwaarden.

7 nuchter is echt véél te hoog. En ik zou er niet lichtzinnig over denken. De complicaties en risico's zijn serieus. Niet alleen een 'groot kind', maar ook afwijkingen/aandoeningen en schades. Om maar te zwijgen over overlijden.

11. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik lees even mee.
    Mijn niet nuchtere glucose was ook te hoog, 9.5 ( half uur na m'n ontbijt, havermout met blauwe bessen en amandel, zonder suiker toegevoegd!!) Maar nuchter zat ik op de 4.2. Helaas is er afgelopen week glucose in m'n urine gevonden en moet ik as maandag voor een tolerantie test :(.
    Ik eet bijna geen dingen met toegevoegde suiker en weinig snelle koolhydraten dus ben bang dat een dieet voor mij niet gaat werken.

Ik schrik wel van jullie berichten dat het kindje er zelfs van kan overlijden. Ik heb dit nergens gelezen, maar ben als de dood dat er iets mis gaat deze zwangerschap na onze eerdere vroeggeboorte.. Zit nu dus zeer onrustig en vol stress achter m'n laptop.
    Iemand die me wat moed in kan praten..?

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Het was niet mijn bedoeling om je te stressen, sorry. Ik denk dat je niet bang moet zijn om aan de insuline te gaan. Dan kun je namelijk iets doen aan te hoge waardes en dat maakte mij (ook zeer bezorgd tijdens zwangerschap) een stuk relaxter.

Edit: ik lees nog eens goed, maar half uur na maaltijd is geen reeele meting. Anderhalf uur na de eerste hap was mijn 'opdracht' van de diabetesvpl. Maar anderen ook wel twee uur. Dan zou je 7 of lager moeten hebben.

13. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Geeft niet, mijn stress level zit sowieso snel hoog momenteel ;). Het is nu de periode waarin het de vorige keer mis ging, en dat is zwaar.
    Insuline ben ik op zich niet bang voor, maar het is wel weer iets wat al bij de stapel komt. Deze zwangerschap is al volledig medisch en spannend genoeg zonder extra complicaties.

O dat zou mooi zijn als ik te snel ben geweest! Ik had van het zh geen verdere instructies gekregen, was algemeen lab plus de combinatietest, dus heb gewoon op een moment geprikt dat het mij goed uit kwam.
    Maandag krijg ik zekerheid, hopelijk is er dan niks aan de hand.

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Je zat zeker te vroeg. En ik hoop voor je dat het meevalt.

Ik kan me voorstellen dat je nu in een hele spannende fase komt, gezien je eerste kindje. Heel veel sterkte!

Deel Deze Pagina