HSG onderzoek

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Paddy123, 1 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paddy123

Paddy123 Niet meer actief

Hi dames.

Aankomende woensdag heb ik een hsg in de planning staan. Dit is op dag 12 van mijn cyclus. Nou vroeg ik mij af of wij wel gewoon "gezelligheid" mogen hebben de dagen voor en na het onderzoek? Of heeft dit toch geen zin?

2. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Beste Paddy123,

De HSG krijg je op de 12de dag van je cyclus, dus nog voor je eisprong hoogstwaarschijnlijk. Je kunt het samen gewoon nog gezellig maken voor de HSG en daarna natuurlijk. Wel mag je op het moment van de HSG absoluut niet zwanger zijn. Dus even goed nagegaan wanneer je je eisprong hebt, mocht die nog voor de HSG zijn dan moet het ''gezellig zijn'' wel veilig en beschermd gebeuren.
    Na de HSG kan het wel, alleen misschien nog niet als je mogelijk last hebt van enig bloedverlies.

3. Paddy123

Dankjewel! Mijn eisprong is meestal op dag 14/15 dus net voor mijn eisprong. Las op internet dat de ene absoluut niks mocht doen en de ander werd juist geadviseerd om het gezellig te maken. We doen gewoon ons ding zolang m'n eitje niet springt voor het onderzoek. Maar dat zal vast niet zo zyn.
    Bedankt voor de uitleg

4. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    We kregen geen IUI-behandeling in de cyclus van het HSG-onderzoek.
    We mochten wel zelf een poging wagen. Succes!

5. perzik

perzik Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.263
    0
    0
    Ik mocht van de arts het eerste eitje dat na de HSG kwam niet proberen te bevruchten. Moest 1 ronde wachten.
    Op het moment van de HSG mocht ik ook absoluut niet zwanger zijn.

6. Lon24

Lon24 Bekend lid

8 jan 2014
    668
    0
    16
    Wij mochten de maand van het hsg absoluut geen onveilige seks hebben. Ook na het hsg de eerste dagen geen gemeenschap. Zoals ik hier lees is dat per zkh verschillend. Misschien moet je het gewoon even vragen als je het hsg hebt gehad.

7. Paddy123

Ja misschien bel ik anders morgen de gyn wel even. Lees overal verschillende verhalen dacht misschien heb ik hier antwoord maar blijkt nog verschillend haha. Hoop wel dat het van te voren mag.. Anders vraag ik mij weer af hoe lang van te voren dit niet mag.

8. Ennovy

Ennovy Bekend lid

7 jan 2011
    591
    0
    16
    Thuiszorg en fotografie
    Friesland
    Hallo Paddy!

Dat je absoluut niet zwanger mag zijn tijdens een HSG is logisch en mij ook duidelijk verteld. Maar niet over de dagen daarna....Je bent juist na een HSG tijdelijk verhoogd vruchtbaar. Ze spuiten "de boel" door met een soort olie is mij verteld. daardoor kunnen het sperma en de eicel makkelijk bewegen. En bij mij klopte dat!! Na dik 2 jaar proberen, was ik de eerste ronde na het HSG zwanger!!!
    En er was verder niks afwijkends aan getroffen, dus denk dat het HSG even het nodige laatste zetje was :)

Succes woensdag!

Groetjes,
    Yvonne

9. Paddy123

Ja dat is mij duidelijk aangegeven dat ik niet zwanger mag zijn. Maar er is mij niks verteld over "gezelligheid" voor het onderzoek en staat ook niet in de papieren.
    Wauw wat bijzonder dat je direct zwanger was :)!! Myn gyn zei ook dat het extra gezellig gemaakt moest worden daar na, maar op internet lees je weer dat het niet mag.
    Ik weet trouwens nog niet of ik een hsg krijg op basis van water of olie, hoor ik daar pas. Misschien heeft het daar wel mee te maken :(

10. Paddy123

Hi dames. Toch nog even een vraagje.. Ik heb vrij, gister en vandaag ovulatietesten gebruikt en tot mijn verbazing is die van vandaag positief.. Zal ik mijn afspraak verzetten anders? Pff heb ik weer! Mijn ei is nooit zo vroeg en ovu testen zijn ook nooit zo vroeg positief...
    Wat zouden jullie doen??

11. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    beste paddy123, ik zal de afspraak maar niet verzetten. Of er moet kans zijn dat je tijdens de HSG net zwanger bent, omdat je het nu gezellig hebt gehad zeg maar. Doe het maar gewoon safe, misschien heb je alleen niks meer aan deze ronde.
    Ik had mijn HSG een dag na mijn eisprong, dat was wel jammer. Maar ja, soms kan het niet anders gepland worden.

12. Paddy123

Ah balen zeg. Het is niet zozeer dat ik geen kans wil laten lopen, het is meer dat ik het uiterst gezellig (onbeschermd, ongepland sinds lange tijd;)) heb gehad en dus bang ben dat er iets fout gaat..

13. Ennovy

Ennovy Bekend lid

7 jan 2011
    591
    0
    16
    Thuiszorg en fotografie
    Friesland
    Nou dan zou ik geen risico lopen en dit aangeven door even te bellen! Je wilt toch niet dat, mocht het nu toevallig raak zijn, je mega veel risico's loopt. Innesteling duurt natuurlijk nog even, maar ik weet niet precies hoe dat zit....

En ik denk dat olie of water niet uit maakt hoor! Kan me niet voorstellen waarom het met water niet zou mogen....

Ik heb een geweldige zwangerschap gehad, zonder enige complicaties en een hele gezonde dochter :)

Mag ik vragen hoe lang jullie al bezig zijn? En wat is de reden dat ze dit onderzoek bij jou gaan doen?

Groetjes,
    Yvonne

14. Paddy123

We zitten momenteel in ronde 16, dus al even.. We zijn sinds ronde 12/13 naar de arts en gyn gegaan, 2x cyclusmeting gehad maar 2x mijn ei misgelopen (was al gesprongen). HSG is deel van het OFO en na deze foto gaan ze kijken wat ze voor ons kunnen doen.

Ik wil idd geen risico lopen, ik bel zo de gyn en ga vragen wat hun denken dat de beste optie is. Die ene ronde kan er dan ook nog wel bij... Misschien stom geweest om het gezellig te maken dit weekend, maar het was zo "niet gepland" dat ik het er wel voor over heb om dan nog maar 1 maand te wachten:). Vind het alleen beetje vreemd dat mijn eisprong zo vroeg is haha, dat heb ik nog nooit gehad. Als deze gewoon op dag 14/15 zou zijn zoals die normaal is, zou er nu misschien niet eens een probleem geweest zijn. Denk ook dat ik het moeilijker maak dan dat het is haha.

Mij maakt het ook niet uit of ik het onderzoek op basis van water of olie krijg hoor, ik heb me hier ook voor opgegeven destijds. Is een onderzoek zodat vrouwen in de toekomst direct de juiste vloeistof krijgen en dus hun kansen verhogen op evt zwangerschap.

Maar ik begrijp dat je direct na HSG zwanger bent geraakt? Leuk om die verhalen te lezen:D !!

15. Roos1978

Roos1978 Fanatiek lid

14 aug 2013
    1.879
    1
    0
    Aan de kust
    Hier ook zo'n positief verhaal na HSG :) na ruim 19 cyclussen proberen een HSG gehad en direct die cyclus zwanger :D helaas is dat een missed abortion bij 12 wk geworden... Toen een maand overgeslagen vanwege de ma en daarna weer direct zwanger. Bizar he?!
    Moet wel zeggen dat t doorspuiten eerst ook niet lukte, maar na nog 2 pogingen ging de vloeistof (olie) er doorheen. Was waarsch nodig zei de gyn.

16. Paddy123

Wauw! Super voor je zeg!!! Maar hebben ze die vloeistof 2x in 1 afspraak gedaan dan? Sorry voor de domme vraag maar ben er totaal niet bekend mee.
    Ik heb net contact gehad en ze willen het toch 1 maand opschuiven. Ze denken dat als ik het woe door laat gaan het eitje bevrucht kan zijn en dus "abortus" is. Kan ik mij voorstellen denk dat ik gek word als ik daar achter kom maar aan de andere kant zal ik het dan nooit weten.. Het is dan toch nog veelste vroeg? Al zou ik het verschrikkelijk vinden na zo lang wachten...
    Ach we wachten nog een ronde kan er nog wel bij haha. Misschien door de ontspannen gezelligheid dat het raak is😉.
    Woensdag wel een echo om te kijken of ie ook echt gesprongen is, dat vind ik wel fijn van ze!
    Hopelijk mag ik volgende cyclus ook trots melden dat de hsg mij geholpen heeft hihi

17. Ennovy

Ennovy Bekend lid

7 jan 2011
    591
    0
    16
    Thuiszorg en fotografie
    Friesland
    Nou zo ging het bij mij ook. Eerst naar de huisarts, sperma laten onderzoeken, niks mis mee...Toen uiteindelijk bij de gynaecoloog terecht gekomen. Daar gingen ze vragen of ik ooit ook in het ziekenhuis had gelegen enz. Daar vertelde ik dat ik op mijn 16de een geperforeerde blindedarm had gehad met een buikvliesontsteking. De gynaecoloog gaf gelijk aan dat dat heel goed de oorzaak zou kunnen zijn omdat de eileiders natuurlijk ook in dat gebied zitten. Dat was een hele shock. En nam het de huisarts ook wel kwalijk dat zij dat nooit heeft bedacht. Naar aanleiding daarvan kreeg ik een hsg, ook omdat verder alles dik in orde was bij ons tweetjes. Daar liep het wel door, alleen had links wat meer moeite en was ook erg pijnlijk. Blijkbaar heeft daar dus wel iets in de weg gezeten wat zo doorgespoeld werd. Voel ook 9 van de 10 x mijn eisprong links, dus waarschijnlijk heeft het daar niet verder gekund. De eerste ronde daarna was ik inderdaad gelijk zwanger tot mijn grote verbazing :) Weet ZEKER dat het hsg daar mee te maken heeft gehad!
    Wij gaan nu voor een tweede kindje dus ben heel benieuwd hoe het deze keer zal gaan!

Heb jij al gebeld met het ziekenhuis? Ben benieuwd wat ze gezegd hebben!

Groetjes,
    Yvonne

18. Ennovy

Ennovy Bekend lid

7 jan 2011
    591
    0
    16
    Thuiszorg en fotografie
    Friesland
    Och bij jou dus hetzelfde verhaal Roos! Bij mij dus ook links met moeite. Heeft gewoon iets gezeten. En de tweede keer dus weer gelijk zwanger! Ben heel benieuwd of het bij ons ook zo zal gaan :)

Nou goed dat ze het toch uitstellen! Je weet immers maar nooit! en zo'n ontspannen, spontane ongedwongen vrijpartij kan zo maar voor wat moois zorgen. En als dat niet zo is, kan die ene maand er inderdaad ook nog wel bij. Wat super dat je wel een echo krijg woensdag!

Hou je ons wel op de hoogte Paddy??

Groetjes,
    Yvonne

19. Paddy123

Ja houd je zeker op de hoogte! Vind het wel toevallig dat ik nu net een korte cyclus heb (overkomt mij nooit), tijdens de cyclus van de hsg haha maar wie weet hoort het zo te zijn ;). Of de ovulatietesten kloppen niet, dat zou helemaal een stunt zijn :D. Heb al zoveel rare dingen meegemaakt sta er tegenwoordig niet meer van te kijken.
    Ach we hebben het uitgesteld en ben stiekem ook wel blij. Zag er best tegen op, al hoor je geweldige verhalen er over :).

Denk je dat je nu weer een hsg zou mogen krijgen? Of krijg je dat alleen maar in het voortraject bij de gyn? Anders zou je een poging kunnen wagen;).

20. Roos1978

Roos1978 Fanatiek lid

14 aug 2013
    1.879
    1
    0
    Aan de kust
    Geen domme vraag hoor ;)
    Ze stopte een aantal keer met de hoge druk, de vloeistof zit dan al in je baarmoeder dus wel dezelfde hsg. Enjoy bij mij ging het toen eerst ook aan 1 kant op gegeven moment erdoorheen en daarna volgde de andere kant. Zelfs de gyn zei dat de kans dat ik nu zwanger zou raken zeker groter zou zijn! Is het hier ook zeker weten toen geweest.
    Ik heb op m'n 18e een ontsteking aan m'n eierstokken gehad, dus dat is bij mi waarsch de reden geweest.

Ik heb nu 5 echte pogingen erop zitten en al 2 x nergens op gelet. Heb over 2 weken een afspraak met de fert arts. Ondanks tempen en ovutesten hier nog geen posi test. Omdat ik al 35 ben hoef ik niet langer meer te proberen en ook doordat ik dus de eerste keer al in de mmm zat. Hoop natuurlijk dat het niet nodig is maar doe mij anders naar zsm een hsg!!

Hmm snap wel dat ze het verzet hebben, maar wel echt balen.... Nu dan maar druk aan de klus nog ;)

Deel Deze Pagina