Kijkingreep, ervaringen?

Discussion in 'Zwanger worden' started by betties, Jan 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. betties

betties Fanatiek lid

Feb 24, 2011
    1,954
    168
    63
    Hallo,

Volgende stap in het onderzoekstraject. Op 7 feb moet ik een 'kijkingreep' zoals mijn gyn het noemt. Een inwendig onderzoek met een camera'tje (afkorting POK), niet onder narcose maar met zware pijnstillers. Uit echo's en HSG (rontgenfoto) blijkt niet echt iets van cystes of vleesboom, maar met camera is veel beter te zien of er van binnen iets raar doet.
    Zie er als een berg tegenop. Stel met zo voor dat het net zoiets is als HSG maar dan dus met een camera. De HSG was behoorlijk pittig, maar had ik geen pijnstillers. Dus dan zou dit wel mee moeten vallen.

Wil iemand haar ervaring delen? En is er wat uitgekomen, wat was het vervolg?

Stiekem hoop ik dat ik zaterdag aanstaande niet ongesteld wordt, zodat ik dit niet hoef te doen (maar ja hoop al bijna 2 jaar op een positieve test, grrrr). Omdat ik deze ronde ook hormonen (provera) ben gaan slikken denk ik , dat alles wat ik voel (pijnlijke borsten, af en toe misselijk) daarvan een bijwerking is, staat ook in de lijst bijwerkingen.

2. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    #2 Panter, Jan 24, 2012
    Last edited: Jan 24, 2012
    Wat je krijgt is een hysteroscopie, ik heb hem 2 weken geleden gehad.
    Ik was trouwens onder narcose aangezien ze ook een laparoscopie deden, kijken naar de buitenkant van de baarmoeder.

Dus een echte ervaring kan ik je niet vertellen, aangezien ik onder narcose was.

3. emmertje

emmertje Bekend lid

Jan 19, 2012
    660
    0
    0
    styling en ontwerp/gastouder en keihard aan de sla
    Hoi,

Ik heb er ook een gehad, met alleen een plaatselijk prikje. Het deed eigenlijk geen pijn totdat ze een paar 'hapjes' namen van de baarmoedermond, want dat moest bij mij gebeuren. Even zuchten en doorbijten en toen was het voorbij. De dagen wel rustig aangedaan, omdat het gewoon een emotioneel iets was, vond ik.
    Luister naar de artsen en adem vooral door, dat helpt namelijk heel erg. Meid, voor je het weet is het voorbij! Echt waar!
    Ik duim voor je!

4. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    ik heb 2 keer een hystroscopie gehad. De eerste met paracetamol en naproxen.. Maar daar ging iets niet goed.. ze kwam niet naar binnen.. dus uiteindelijk een prik in de bmmond en hard duwen.. Dat vond ik niet prettig.. De tweede keer was ergens anders en dat ging ook heel anders.
    Nog steeds niet plezierig om eerlijk te zijn. Maar dat is maar een heel kort moment. Alleen als de stang door je bmmond gaat voel je het. In de bm enz is er niks aan het handje..

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Vergelijkbaar met wat Nanette beschrijft.
    Ik had vooraf naproxen in moeten nemen, en bij de baarmoedermond was dat allemaal wel even pijnlijk. Niet heel enorm en als je goed ontspant, heb je er het minste last van.
    Verder viel het allemaal wel mee, af en toe nam de pijn even toe, maar op zich was het goed te doen.
    Ik had 'm vanwege een vermoeden van verklevingen, (syndroom van asherman) en daarvan werd een lichte vorm aangetroffen. Ter plekke kon de gyn die kleine verklevingen ook weghalen, er hoefde geen operatie voor te komen.

6. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

ik heb 2 weken geleden ook een hysteroscopie gehad

ik wist vantevoren niet dat ik het ging krijgen

ik kwam bij de gyn en omdat hij afwijkingen zag aan de baarmoeder met de echo wou hij een hysteroscopie doen en wou dat direct doen, dus had me er niet op kunnen voorbereiden

niks geen pijnstillers nodig hoor. ze maken een grote zak water warm in de magnetron en sluiten die aan. dan pakt de gyn een camera die ongeveer 1 cm dik is en vrij lang en schuift die in de baarmoeder. de slang waar de waterzak aan is gekoppeld gaat mee de baarmoeder in waardoor ze water in je baarmoeder pompen ( om alles goed zichtbaar te maken spoelen ze je baarmoeder als het ware ''schoon''). dat water erin pompen voel je eigelijk niet omdat het water even warm is gemaakt in de magnetron als je eigen lichaamstemperatuur. je krijgt wat krampen omdat er water in je baarmoeder word gepompt, maar meer voel je ook niet. ook van de camera voelde ik niks ( en dat terwijl mijn baarmoedermond voor 90% afgesloten was door afwijkende structuren). je kan ook mooi op het scherm meekijken en de gyn maakt er ook foto's van

toen dat onderzoek klaar was heb ik er zelfs direct na 5 minuten nog een lix exisie achteraan gehad waarbij ze met stroom afwijkingen van de baarmoedermond hebben gebrand, en vooraf 3 verdovingsspuiten in mijn baarmoedermond gezet.

alles zonder pijnstillers en dat is ook zeer goed te doen
    de gyn had het nog niet meegemaakt dat ze daar vooraf pijnstillers voor gaven en vond ik eigelijk ook niet nodig. dus als je ze wel slikt zal het helemaal mee vallen hoop ik voor je :)

7. vickske

vickske Actief lid

Aug 18, 2011
    132
    0
    0
    NULL
    zoersel
    hey meiden,

mijn gynaecoloog of me dit ook voorgesteld. Maar ze wil mij onder narcose behandelen en dan een snede maken onder de navel en in mijn 2 liezen, maar durf geen afspraak te maken, heb er ontzettend veel schrik voor en vooral voor het resultaat

8. SeaShell

Zo'n kijkoperatie heb ik ook gehad in 2009 toen ze me verdachten van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Ze maken 3 kleine sneetjes van 1 cm ongeveer en blazen met gas je buik op. Ze doen dit vaak onder algehele narcose. Nadien weinig last gehad, alleen van een druk op de buik door het gas wat erin is gepompt
    Na een dag mocht ik weer naar huis.

9. vickske

vickske Actief lid

Aug 18, 2011
    132
    0
    0
    NULL
    zoersel
    bedankt voor de reactie. Ik hoopt alleen dat het allemaal wat oplevert. Ben nu 2 maanden met utrogestan bezig, omdat ik steeds een miskraam heb omdat de innesteling niet wil lukken. We zullen de stap maar eens zetten, want het verlangen voor een kindje kan je niet zo maar opzij zetten

10. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    @daantje.. ik denk dat jij een waterecho hebt gehad. Dat is inderdaad een stuk minder pijnlijk.
    een hystroscopie is altijd met pijnstilling 9en in sommige ziekenhuizen zelfs onder narcose..)

11. SeaShell

Nee, heb echt een hystereoscopie gehad volgens de gyn

Bij een waterecho gebruiken ze namelijk een vaginaal echoapparaat en geen camera die de baarmoeder binnen gaat en waarmee er hapjes weggenomen kunnen worden en op de tv weergegeven word.
    Ze hebben ervoor gekozen water bij de hystereoscopie te gebruiken omdat mijn baarmoeder vol bloed zat en hij anders niks kon zien met de camera

En volgens de gyn werd het idd soms op de ok gedaan, maar dan zou ok 3 weken moeten wachten , maar de gyn wou het nu direct doen omdat ze dachten aan kanker en het weefsel opgestuurd moest worden naar de pathaloog anatoom. Tijd voor pijnstillers was er ook niet want moest binnen die tijd gebeuren, want 45 minuten later moest hij op de ok zijn voor een operatie

12. riv

riv Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    1,339
    0
    0
    Drenthe
    Is dit op de manier met foto's maken met dat ze een ballon in je buik opblazen?

13. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    oké.. nou dan vind ik jou een bikkel;)
    Ik heb de eerste keer namelijk echt even gejankt:cool:

Share This Page