Even met mijn handen in de haren,iemand tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door This is me, 8 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Oke ik moet echt even mijn ei kwijt.
    En hoop dat hier iemand is die mij tips kan geven.
    De laatste 3 weken ong. is onze zoontje ons gruwelijk aan het uitdagen,en lijkt zichzelf ook niet echt meer te kunnen vermaken.
    Normaal kon hij zich redelijk vermaken,maar de laatste tijd gooit hij enkel alleen nog maar met zijn speelgoed.
    Wij hebben altijd al hier weinig speelgoed staan omdat hij anders het overzicht zelf niet meer ziet.
    Maar inmiddels blijft er weinig nog over,omdat wij het steeds weg halen als hij na 3 waarschuwingen nog steeds gooit.
    Ook de dingen die hij normaal leuk vind,kunnen nu zijn aandacht niet vast houden.
    Zo vond hij de afgelopen tijd kleuren leuk,maar nu gooit hij meteen de potloden weg.
    Ook koken vind hij normaal onwijs leuk,maar vandaag tijdens de koekjes bakken was hij continu vervelend aan het doen
    Word er langzaam aan zo ontzettend moe van dat hij de hele dag met alles gooit en overal een strijd om maakt.
    Hij is halverwege september verandert van psz na kdc,dus daar zal het sowieso wel iets mee te maken hebben.

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.977
    113
    Vervelend! Wel herkenbaar hoor zulke fases... Tijd geleden kon mijn dochter zich ook erg slecht zelf vermaken. Ik moest overal aan meedoen en als ik dat niet deed ging ze ook uitdagen... Blaadjes van de planten trekken enzo... Tja dan reageert moeders wel..
    Ik probeer het meeste te negeren door gewoon iets anders positiefs te noemen zodat ze wordt afgeleid. En bij wat echt niet kan streng en consequent.
    Ik zou van die drie waarschuwingen gewoon één maken. Hij weet heus dat het niet mag, dus 1 x moet genoeg zijn. Anders kan hij toch nog lekker drie keer gooien zonder dat er een consequentie volgt.
    Mijn dochter heeft momenteel de rare gewoonte om na het eten haar placemat op de grond te gooien en vervolgens het tafelkleed omhoog te trekken waardoor er wel eens een beker omgaat. Daar staat nu dus geen enkele waarschuwing meer voor, ze weet dat het niet mag dus volgt er meteen een consequentie (strafplekje). Aangezien dat ook niet veel effect heeft (ze roept dan meteen 'sollieee!') is het nu dus een kwestie van eten op, direct stoel naar achter schuiven zodat ze er niet meer bij kan. Onze manier van negeren :D

Succes ermee, het gaat weer over hoor! Dochter speelt hier nu weer heel leuk zelf, bedenkt vanalles.

3. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Kan hij goed met je praten?
    Misschien eens het gesprek met hem aan gaan (niet in het hoogst van de strijd natuurlijk ;)
    Zo van

Ik vind het niet leuk dat het speelgoed kapot gaat.
    Weet je misschien hoe we dat kunnen oplossen?

Dan kunnen jullie samen brainstormen over mogelijke oplossingen. En uiteindelijk samen de beste oplossing kiezen. Omdat hij heeft mee besloten is hij wellicht gemotiveerd om zijn eigen 'taak' goed uit te voeren.

Ook kan je met hem bespreken dat je merkt dat hij het niet naar zijn zin heeft met koken en tekenen, en wat het achterliggende probleem hierbij is. Ook dan kun je samen brainstormen voor oplossingen. En de beste/leukste kiezen. Belangrijk om hem echt ook met oplossingen te laten komen.

Zo van,

Ik merk dat je het niet leuk vind om te koken. Weet je misschien hoe dat komt? En wat kunnen we doen zodat je koken wel weer leuk vind?

Nou ja, hopelijk heb je er wat aan ;)

4. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Bedankt voor jullie reactie's.

Ikkie97:
    Ga het maar eens proberen om bij het gooien van speelgoed geen 3x te waarschuwen,hopelijk heeft dat effect.
    Het nadeel bij hem is dat hij ook nergens van onder de indruk is.
    Zet ik hem in een hoek dan rent hij gewoon weg,en maakt daar een spel van.
    Zet ik hem in de gang dan gaat hij met de schoenen spelen ;)
    In zijn kamer,dan word al zijn kleding uit de kast getrokken.

Sammie1:
    Dat is hier helaas ook een beetje het probleem.
    Onze zoontje heeft een taal achterstand (vandaar dat hij nu ook na een kdc gaat)
    En echt praten zit er helaas niet in.
    Als hij bijv. boos dan vraag ik ook altijd wat er is,maar krijg dan ook geen reactie.

Deel Deze Pagina