De twijfel is weer eens toegeslagen.. Ik dacht altijd dat ik na 3 / 4 weken na de bevalling weer voorzichtig aan 't werk kon.. We hebben 'n familiebedrijf en ik zit op kantoor, wat weer bij 't huis van m'n ouders is.. Oppas voorhanden, iedeale omstandigheden en dicht bij m'n eigen huis, 5 minuutjes met de auto.. Nu las ik ergens dat je zeker 6 weken nodig hebt om weer enigzins jezelf te worden.. Ben ik te optimistisch met 3/4 weken en wat zijn jullie ervaringen? En mag 'n baby al in de auto zo jong ? Ben bang dat lopend met de kinderwgen nog wat te ver voor mij is.. Ik hoef lichamelijk niet veel te doen en kan bij m'n kind zijn wanneer ik wil, die 'n 'slaapkamertje' krijgt bij m'n ouders.. Alleen ben ik bang dat ik emotioneel er nog niet klaar voor ben, en gewoon m'n tijd moet nemen om te genieten.. wat ik mezelf dan weer niet gun.. Bedankt alvast !
Ik zou nog ff lekker thuis genieten van je kleintje. Werken kan altijd nog! Neem ff lekker de rust nu het nog kan. Ze zijn maar 1 keer klein
Ja, volgens mij ben je veel te optimistisch. Met 3 tot 4 weken leef je van de ene voeding na de volgende voeding. Tussendoor verschonen, knuffelen, zelf eens eten of lekker douchen en er zijn alweer 3 uur voorbij dus de volgende voeding is aan de beurt. Ook al is het bij je ouders en is je baby bij je, ik zou zeker 6 tot 8 weken thuis blijven.
Hoi, Hier nog iemand die in een familiebedrijf werkt, mijn man, broertje, schoonzus, vader en moeder werken er... En nog 19 andere mensen. Omdat het om zijn kleinkind ging vond m'n vader dat ik zo lang moest thuisblijven als ik nodig vond... Wat ik niet vind kunnen... Ik was vrij snel weer opgeknapt na de bevalling. Na 2 weken had ik opeens geen last meer van hechtingen en voelde ik me weer pico. Met drie weken kon ik weer makkelijk een uurtje wandelen met babietje. Voel me nu al weer best een tijdje gewoon 'de oude'. Maar dat is geloof ik wel heel snel... De laatste tijd is Lena erg rustig en het gaat allemaal lekker, dus vrijdag zijn we weer eens op werk geweest. Dus met 4 en halve week. Het is voor ons een minuut of 50 rijden naar werk. Het autorijden vond ze geen enkel probleem. Verder staat ze op het kantoor van m'n ouders, dus niemand heeft er last van. Genoeg vrijwilligers die effe met 'r willen gaan wandelen, een flesje willen geven of wat dan ook. Aan het einde van de dag merkte ik wel dat Lena behoorlijk moe begon te worden... Voor mijn ouders is het ook leuk, ze wonen anderhalf uur bij ons vandaan en vinden het superleuk dat we haar meenemen! Moet eerlijk zeggen ik vond het heerlijk om weer op werk te zijn hoor. Ga van de week nog eens twee dagen want het beviel prima! Zou zeggen, kijk gewoon hoe je je dan voelt en doe niets waar je je nog niet lekker genoeg voor voelt... Ga gewoon werken als je zin hebt maar eerder niet... Eerst idd effe lekker tijd voor jullie samen, zorgen dat je een beetje een ritme krijgt samen, je huisje op orde hebben... Maar weet dat het lastig is, zou zelf ook echt mijn 12 weken verlof niet kunnen en willen uitzitten... Maar je moet gewoon niets overhaasten, ga eerst genieten en pas werken als je er aan toe bent... En aangezien het familie is hebben ze daar toch gewoon begrip voor lijkt me?
Ik denk dat je dit pas kunt inschatten als de baby er eenmaal is. Ik heb (onverwacht) een keizersnede gehad en vond dit toch echt heel heftig. Ik ben zeker 6 weken onder de pannen geweest om zelf weer een beetje op te knappen en toen het na 13 weken tijd was om weer te werken vond ik het verschrikkelijk! Kijk maar eerst aan hoe het dadelijk met je gaat en of je goed hersteld en het geestelijk aankan om zo snel alweer te werken.
persoonlijk vind ik dat je de 10 weken die je na een bevalling krijgt, echt nodig bent om weer bij te komen. En idd kijk eerst maar eens hoe je je voelt zodra je bevallen bent. HEt is neit zomaar iets een bevalling!
Bedankt iedereen voor de reacties ! Zo te zien ben ik wel wat te optimistisch geweest ja Ik kijk 't wel aan als ik bevallen ben.. en misschien halve dagen werken om te beginnen.. Weet nu in ieder geval dat ik niet van die 4 weken uit moet gaan.. Ze moeten het maar even zonder me doen dan !
Vergeet ook de gebroken nachten, het vele voeden, al de kraamvisite, enz. enz. niet. En GENIET want het gaat echt zooooo snel! Ik moet er nog niet aan denken om te werken.
Het is totaal afhankelijk van de situatie waarin je terecht komt na de bevalling. Hoe is je bevalling gegaan? Keizersnede? Lukt de (borst)voeding? Gebroken nachten? Rustig of druk kindje? Als alles mee zit kan je al vrij snel weer aan het werk, maar als het 'tegen zit', dan zijn die 10-12 weken zelfs nog te kort. Niets plannen dus en het af laten hangen van de situatie die komen gaat.
Is het noodzakelijk om zo snel al te gaan werken? Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat je dat zelf wilt namelijk. Je leven ondergaat een complete aardverschuiving, je hebt echt wel de tijd nodig om daar aan te wennen. Ik zat zeker de eerste maand in een soort cocon, met daarin mijn kind en mezelf. Was helemaal nog niet bezig met de 'boze' buitenwereld
ik heb nu nog tot eind juni verlof en ik moet er nog niet aan denken om weer te gaan werken. ik ben nog erg bezig om het allemaal een plekje te geven en ben lichamelijk ook nog niet terug bij hoe het was.(bi en wervels die scheef zitten) ik moet dus ff kijken hoe ik het dan allemaal ga doen mn werk is best zwaar af en toe. ik zou zeggen geniet ervan en kijk even hoe alles gaat. vergeet niet dat rust ook voor jezelf de eerste tijd erg belangrijk is. liefs doris
Je kunt natuurlijk heel stoer meteen weer aan de slag gaan zodra je daar lichamelijk toe in staat bent. Wellicht zal je omgeving je daar nog voor prijzen ook, zo snel als je alweer op de been bent. Maar je loopt wel het risico dat je achteraf merkt dat je iets gemist hebt omdat je doorgerend bent. Moeder worden is een heel ingrijpende gebeurtenis waar je best even voor stil mag staan en je tijd voor mag nemen. Ook om je kindje te leren kennen en aan elkaar te wennen. Deze periode in je leven komt nooit meer terug, je kunt het nooit meer overdoen. Wellicht trekt je werk en je familie en is het moeilijk om tijdens je rennende bestaan even te stoppen. Dat is het voordeel van het verplichte zwangerschapsverlof van werknemers. Die dwingt je om even een pas op de plaats te maken en te 'aarden' in de nieuwe situatie, te onthaasten. Je mag jezelf best die tijd met je kindje gunnen, hoor! Het werk loopt niet weg. Misschien is het makkelijker om van tevoren duidelijk aan te kondigen dat je gewoon als iedereen minstens 10 of 12 weken de tijd gaat nemen na je bevalling. Als je nu roept dat je na een week of 3-4 weer aan het werk gaat verwacht iedereen dat straks ook van je en zal dat druk opleveren om ook zo snel weer aan het werk te gaan. Je kunt beter van tevoren roepen dat je minstens 12 weken verlof gaat nemen en dan als je het eerder al zat bent eerder beginnen dan omgekeerd!
Ik heb een eigen bedrijf en toch ook gewoon 16 weken verlof genomen (net als mijn compagnon, die ook twee keer een kind heeft gekregen sinds wij samenwerken). Ik ben vier weken van tevoren gestopt en mijn dochter kwam een week te laat, dus ik ben na 11 weken weer gaan werken. Toen was ik er ook echt wel weer aan toe. Maar 8 a 9 weken zou ik zeker pakken, als je de kans hebt!