Hi, Ik zit heel erg te twijfelen of ik een moederfiets zal kopen of toch voor een gewone fiets zal gaan. Wij willen binnenkort voor ons eerste kindje gaan proberen, we hebben nu dus nog geen kinderen. Ik heb een nieuwe fiets nodig, en zit mij nu af te vragen of ik niet beter meteen een moederfiets kan kopen. Wat denken jullie? Aan de ene kant lijkt het mij handig meteen voor een moederfiets te gaan zodat ik niet over 1-1,5 jaar (als het zo snel mag gaan natuurlijk) een nieuwe fiets hoef te kopen. Aan de andere kant lijkt iedereen op marktplaats z'n moederfiets van de hand te doen zodra de kinderen er niet meer op hoeven, dus ik kan mij voorstellen dat er nadelen aan zo'n moederfiets zitten (te zwaar? etc.). Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden doen
Toen ik voor een nieuwe fiets ging kijken toen mijn jongste een jaar was adviseerde de fietsverkoper een gewone fiets te nemen. Aangezien wij buitenaf wonen fietsen wij over het algemeen al snel minstens 10 km (retour) en een mamafiets fietst over het algemeen wat zwaarder vanwege de positie van de trappers. Natuurlijk heeft een mamafiets ook zijn voordelen, maar ik zou zeker omdat je nog geen kinderen hebt voor een gewone fiets gaan (of misschien een transportfiets, kun je het stuur ook van vastklikken bij parkeren).
Tja het ligt er een beetje waar je je fiets zoal voor gebruikt. Fiets je dagelijks zo’n 10km enkele reis naar je werk bijv dan zul je meer profijt hebben van een hybride bijv. Daar kun je ook vaak stoeltjes op monteren. Maar die zijn ultralicht en hebben zo’n 24 versnellingen waardoor je lekker vlot vooruit komt. Het nadeel van zo’n fiets (heb er zelf zo eentje) is dat die niet perse gemaakt is om met kindjes op te fietsen, en dat maakt m niet altijd even fijn met kind erop. Omdat de fiets zo licht is. Een moederfiets is zwaar, dat hoor ik van iedereen en idd iedereen doet m weg zodra t niet meer perse nodig is. Wel zijn ze fijn stevig en stabiel met kindjes erop. Maar ik zou er niet mee 10km enkele reis mee willen fietsen door weer en wind zeg maar Fiets je nou alleen kleine stukjes van huis naar de supermarkt/naar t park dan heb je natuurlijk niet perse een lichtere fiets nodig, dan kan een moederfiets t prima doen. En dan zijn er natuurlijk nog een heleboel andere fietsopties een tourfiets zou ook kunnen, daar kan ook vaak stoeltje op gezet worden, eventueel door het stuur te vervangen door een moederstuur. Maar dan is t niet alleen speciaal een moederfiets meer een allround fiets Zou in elk geval zorgen voor een dubbele standaard wat voor fiets t ook mag worden
Met 1 kind had ik geen moederfiets, maar ik had bij de eerste nooit een voorzitje, ik vond dat echt niks. Het voelde voor mij zo onstabiel, een stoeltje aan mijn stuur. Dus de oudste ging met 10 maanden direct achterop. Maar toen kwam de tweede, en zat de eerste al achterop en was te jong voor aanhangfiets of zelf fietsen (fietskar vond ik niet zo prettig zelf). Een voorstoeltje op mijn gewone fiets vond ik écht niet fijn, weinig ruimte tussen zadel en zitje, en ik vond het stuur van mijn gewone fiets echt te wiebelig. Zeker omdat ik zo'n voorzitje dus al niks vind. Dus toen heb ik een moederfiets gekocht. Nu zit er al lang geen kind meer voorop, dochter fietst al wel een jaar of 3 zelf, en daarvoor op de aanhangfiets en de jongste sindsdien achterop, maar ik ben nog steeds dolblij met mijn moederfiets, en hij gaat echt niet weg voorlopig. Lekker stabiel, stevig, de ruimte tussen zadel en stuur blijf ik fijn vinden. Dus ik zou lekker voor een moederfiets gaan en die houden
Ik heb al 10 jaar een hele stoere gewone Batavus stadsfiets. Toen ik moeder werd 5 jaar geleden heb ik er werkelijk nooit aan gedacht om daar een andere fiets voor te kopen. Wat mij betreft nergens voor nodig. Ik fiets regelmatig met 1 kind voorop én 1 kind achterop én een fietskrat voorop met boodschappen. We zitten dat met zn 3en dicht op elkaar geplakt en het trapt zwaar maar gaat prima. Zeker als je nog geen kinderen hebt zie ik het nut er niet van in (en als je kinderen hebt dus ook niet maar da's natuurlijk heel persoonlijk
Ik heb een gazelle miss grace en daar heb je best veel ruimte voor een voorzitje. Zit je niet met je knieën tegen het zitje aan ofzo. Ik fiets vaak met 1 kind voorop en 1 achterop en dat gaat prima.
Misschien nu een goede 2e hands, en later een bakfiets? Met een bakfiets kan je ook makkelijker een baby vervoeren. En ook ideaal voor boodschappen enz. Heb je ook een auto? Of ben je afhankelijk van de fiets.
Ik zou er sowieso niet vanuit gaan dat je over 1-1,5 jaar met een kindje gaat fietsen. Zwanger worden staat een jaar voor ( meestal gelukkig wat minder lang) en dan moet je kindje zelfstandig kunnen gaan zitten en langer kunnen zitten voor je kunt gaan fietsen gemiddeld met 7-8 maanden. Ik zou dus voor nu voor een gewone fiets gaan evt een tweede handse en dan later kijken of een moederfiets wel nodig is. Een stoeltje kan op bijna iedere gewone fiets
Een moederfiets hoeft niet persee maar wat wel handig is om op te letten, is dat je het stuur vast kunt zetten. Dat is echt heel fijn als je je eventuele kleintje in het zitje voorop doet. Dan draait je stuur niet steeds weg. En dan ook geen normale standaard maar eentje waardoor je fiets goed recht blijft staan. (Geeeen idee hoe dat heet) Ik heb nu wel een moederfiets van Cortina en vind'm heerlijk fietsen. Ook lange stukken... Ik denk dat ik er ook na de kinderen voorlopig nog wel op fiets.
Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik hoef inderdaad niet met de fiets naar m'n werk, het is echt voor de stukjes naar de supermarkt. Goed om te weten dat een moederfiets voor de kleine stukjes in principe wel kan (maar uiteraard niet noodzakelijk is). Ik ga er nog even nadenken, maar heel fijn om jullie reacties te lezen!
Ik vind een moederfiets echt zonde van het geld voor de korte tijd dat het 'nodig' is. Mijn omafiets deed het prima. Nu van vriend een transportfiets met dubbele standaard en stuurslot gekregen. Dat is wel fijn. Van mij had het niet gehoeven, maar aangezien hij ook gebruik maakt van mijn fiets met Dafne naar school brengen, vond ie het tijd voor een nieuwe, haha. Die omafiets was al 20 jaar oud en rammelde inmiddels wel aan alle kanten.
Geen moederfiets genomen wel een transport fiets. Dat heeft de zelfde eigenschappen zoaps dubbele standarr, stuurslot. Een stuk goedkoperin ieder geval. En zitjes kunnen er goed op.
Ik heb nooit een moderfiets gehad. En ik heb het nooit gemist. Aan een gewone fiets kun je ook fietsstoeltjes monteren. Wat de meerwaarde is van een moederfiets, is mij een raadsel. De meeste moeders in mijn omgeving hebben trouwens een gewone fiets. En die enkeling die wel een moederfiets had, klaagde er voornamelijk over (te zwaar, fietst niet lekker). Er bestaan trouwens ook geen vaderfietsen hè. Die mannen laten zich niks wijsmaken. Wij hadden een voorstoel en een achterstoel en allebei de bijbehorende adapters aan onze fiets, zodat we beide de stoeltjes konden gebruiken. Ik had trouwens wel een dubbele standaard, mijn man had dat zelfs niet. Stuurslot... geen idee waarvoor? Zodra er een kind in het voorzitje zat, moest ik het stuur gewoon vast houden. Maar ik vind dat je sowieso niet weg moet lopen bij je fiets als je kindje in de stoel zit. Dus dat deed ik toch al niet.
Ik heb wel een moederfiets gehad, maar dan een lichte variant. Ik vond het brede stuur heel fijn, lekker ruim, ook toen ik zwanger was van de tweede, paste er toen ook prima op.
Ik vind mijn moeder fiets ideaal. Fiets er met twee kindjes op. Maar ook vaak zonder kinderen. Vind hem helemaal niet zwaar fietsen. Hij is heel stevig en stabiel. Ook ideaal als ik de kinderen er in help dat hij gewoon stevig blijft staan. Hij was ook niet perse heel veel duurder dan een normale fiets. Heb hem via fietsenplan gekocht
Ik mis mijn moederfiets nog iedere dag. Hij was gestolen net na de verzekerde periode en ik heb daarna een ‘gewone’ fiets terug gekocht, zonder stuurslot en dubbel standaard. Heel mooie fiets, maar minder stabiel. Als deze baby geboren is en in een stoeltje voorop mag, ga ik denk ik voor een marktplaats moederfiets. Vooral als mijn zoontje ook nog achterop gaat. De optie nu een fiets met een dubbel standaard en stuurslot aanschaffen vind ik een goede tussenoplossing.
Hier dezelfde ervaring, nog steeds happy met de moederfiets. Ik heb deze kado gekregen toen de middelste was geboren, en die is ondertussen 9... Fiets gaat nog steeds als een tierelier
Ik zat ooit met hetzelfde dilemma. Godzijdank koos ik toen toch voor een gewone transportfiets. Godzijdank? Ja, ik bleek later na jarenlang proberen zo onvruchtbaar als de pest. Uiteindelijk ben ik na heel veel medische ingrepen en vele jaren later toch moeder geworden. Maar ik kan je wel vertellen dat het rompertje en het schattige besteksetje dat ik op voorhand gekocht had jarenlang niet kon aanzien. Ik dacht er continue aan. Maar helemaal drama als ik op zolder aan het opruimen was. Dan brak mijn hart in duizenden stukjes op de momenten dat die spulletjes door mijn handen gingen. Zou ooit het rompertje gevuld worden door een mollig babylijfje? Zou ooit een klein schattig kindje het lepeltje onhandig proberen vast te houden? Ongewilde kinderloosheid is zwaar. Loeizwaar. En in mijn optiek 1 van de ergste dingen dat een mens kan overkomen. Ik hoop voor jou niet dat jij zo’n drama moet doorstaan als waar ik in heb gezeten maar ik zou je door mijn ervaring toch willen afraden om al zo’n fiets te kopen. Je wilt niet elke keer in janken uitbarsten als je aan je fiets denkt, laat staan als je op je fiets stapt. Als het nl niet lukt om zwanger te worden is dat al pijnlijk genoeg zonder dat je nog extra geconfronteerd gaat worden met dingen die je gekocht hebt ‘voor het geval dat...’