Hallo, Misschien iemand die hier antwoord op weet. Iemand die ik ken loopt hier namelijk tegen aan. Ze heeft in de sanering gezeten en alles is netjes afgehandeld, nu heeft ze op eigen initiatief nog een budget beheer. Geen schulden meer en spaart ook wat, gaat goed met geld om. Ze wilt graag een telefoon abonnement afsluiten maar heeft geen bankpas. Wel eentje van het budgetbeheer maar dat is een prepaid pas? Bij het aannemen van een telefoon met abonnement moet je 0.01 kunnen pinnen omdat ze kunnen zien dat het van een betaalrekening afgaat? Iemand hier advies in of een tip in? Ze kan ook sparen voor een losse telefoon natuurlijk met prepaid kaarten maar dat wil ze niet.
Ze heeft best kans dat ze sowieso geen abonnement kan krijgen. Een mobiele provider doet een kredietwaardigheidscheck bij Experian. Experian legt de (negatieve) betaalgeschiedenis van personen vast en hangt daar een code aan. Al is je schuld afbetaald, het blijft 8 jaar zichtbaar dat iemand een slechte betaler is geweest. De codering wordt daarop ook aangepast maar als het nog zo vers is zou het best moeilijk kunnen worden. Dat iemand bijv. spaart wordt niet naar gekeken, er wordt echt een schatting gemaakt op risico. Qua bankpas, sommige providers nemen genoegen met een kopie bankafschrift.
Bedankt voor je antwoord! Nou ze stonden van kpn aan de deur met telefoon en contract maar is weer meegenomen omdat ze die 1 cent niet kon pinnen van een vaste rekening. Terwijl daar ook haar alles in 1 pakket al jaren loopt zonder eenmaand achterstand.
Daar kun je helaas niks aan doen. Die 0,01 is verplicht. Als de bewind of wat ze nog heeft een bankpas heeft kan het daarmee, maar bij het afsluiten (en ook verlengen van het abonnement) heb je altijd een bankpas nodig op haar eigen naam. Niet altijd makkelijk wel noodzakelijk voor het bedrijf helaas.
KPN bellen en zeggen dat ze haar huidige pakket wil uitbreiden met een mobiel abonnement? Een mobiel abonnement is veel risicovoller dan zo'n pakket, omdat de kosten ineens exorbitant hoger kunnen zijn.
Dan moet je alsnog aan de deur 0.01 pinnen. De voornaamste reden dat het nodig is, is fraude. Vaak gaat het om toestellen van 800/900 en veel moeite en kosten voor de telefoonprovider als iemand fraudeert of het niet meer kan betalen. Dat willen ze, zeker de laatste jaren, graag voorkomen. Das in dit geval zuur voor je vriendin, maar helaas echt nodig. Ook die laatste vlieger gaat tegenwoordig helaas niet meer op. Met alle on demand functies komt het vaak voor dat mensen alles wat los en vast zit bestellen en het niet kunnen of willen betalen. Extra zenders en een aantal films in de week a 5 loopt aardig op . Zie helaas steeds vaker mensen in de winkel die dat overzicht niet kunnen houden (dus bij elke film denken ach die 5 is niet erg bijvoorbeeld) en vervolgens de rekeningen niet kunnen betalen.