Ik mis spierpijn!!

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Achterkantvandemaan, 13 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Na hoeveel weken na de bevalling (uitgaande van een vaginale bevalling zónder complicaties, dus géén keizersnede, bekkenproblemen etc.) zijn jullie weer gaan sporten?

Ik ben hardloopster maar al 9 maanden bedlegerig. Ik wil dus vrij snel beginnen met wandelen, heb 9 maanden ook niet kunnen wandelen. Maar al vrij snel wil ik ook weer opbouwen met hardlopen.

Benieuwd naar jullie tijdsbestek!

2. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Je mag na 6 weken rustig gaan sporten. Voor hardlopen wordt wel 6 maanden wachten geadviseerd. Wellicht kun je al wat eerder met een sport fysio oid overleggen of je al eerder kunt opbouwen?

3. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Oef 6 maanden zou ik ook niet kunnen wachten! Dat wordt sowieso eerder, dus een fysio is een super goed idee!

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Hmmm je bekken hebben een fikse klap gehad en zullen echt goed moeten herstellen. Te snel beginnen en je kan allerhanden issues op jezelf afroepen, waar onder incontinentie. Niet alleen voor nu maar naarmate de leeftijd vordert gaat het ook nog eens onder een vergrootglas.

Ik zou t op snelwandelen houden, dat levert minder klappen en als alles goed is en correct getrained in je bekken dan zachtjes aan weer gaan hardlopen.

5. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ja dat ben ik ook van plan inderdaad! Maar geen 6 maanden :roflmao: denk ook dat als alles zonder complicaties verloopt en je weer wat getraind bent in bewegen, je wel eerder kan opbouwen. Ik had een half jaar nog niet eerder gehoord van mensen, klinkt lang! Vriendinnen hier zijn wel veel eerder begonnen. Dus was daarom benieuwd naar wanneer dames hier gingen sporten, niet perse het advies maar wanneer ze het dus echt deden. En dan wel het intensieve sporten ja!

6. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik zou wel echt uitkijken en niet zomaar zelf wat doen. Ook al voelt het goed.. Je lichaam/bekken krijgen tijdens de bevalling ook nog een flinke dreun. Sowieso zijn ze door de hormonen natuurlijk weker dan normaal en duurt het wel even voor alles weer oké is. Blijvende schade is het ook niet waard ;)

Je kunt bijvoorbeeld ook gaan zwemmen als je meer een work out wilt dan alleen wandelen.

Sado en Achterkantvandemaan vinden dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Ik kreeg van de nacontrole 6 weken mee. Maar dat was alles behalve hardlopen. Mocht wel opbouwen maar dan vooral wandelend. Mijn bekken waren echter een puinhoop dus dat algemene advies was niet geschikt voor mij. Als je snel wilt starten, fysio (bij voorkeur bekkenfysio) inschakelen.

Je spieren hebben conditie ook na die stilstand dus jij kan al helemaal snel teveel gaan doen. Maar bekkenspieren zit niet in je trainingsprogramma en die krijgen straks een mega oplazer. Waren t je kuiten of bovenbenen dan had je de rem beter gevoeld.

Ik loop recreatief en ben op mn 3e op de atletiekbaan gestart. Het gemis is groot I know.

Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  8. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

28 jul 2020
    2.418
    2.169
    113
    Ik ben 5 weken geleden bevallen en over 2 weken start er een sportklas (soort mom in balance) onder begeleiding van een fysio speciaal voor postpartum vrouwen. Daarnaast ga ik preventief naar een bekkenbodemfysio over een paar weken.

Ik voelde me gelijk wel heel goed na de bevalling dus ik loop nu veel met de kleine al moet ik zeggen dat ik in het begin zeker wel rugpijn kreeg. Maar denk dat het wandelen wel helpt opstapje om zo weer fitter te zijn.

Ik liep voor mijn zwangerschap 2 a 3 keer per week hard (wel heel rustig hoor km of 5 op langzaam tempo) en mis het echt! Mij is ook verteld om een half jaar te wachten. Maar hoop wel echt eerder te beginnen. Daarnaast doe ik ook yoga maar dat is niet echt (intensief) sporten:)

9. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
  10. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Zwemmen, heerlijk! Alleen zo'n gedoe.. er helemaal heen, omkleden, terug... vreselijk :roflmao: daarom is hardlopen zo lekker, gewoon vanuit huis!

11. Sassefras01

Sassefras01 Actief lid

23 jan 2019
    367
    481
    63
    Vrouw
    Ik snap je ;). Ik heb na de eerste bevalling precies een maand gewacht voor ik weer ging sporten. Na de tweede bevalling iets langer, maar dat kwam omdat we vanwege de lockdown niet binnen mochten sporten en buiten in de winter trok me niet zo. Overigens ben ik beide zwangerschappen tot de uitgerekende datum aardig fanatiek door blijven sporten (Crossfit) dus ik ging fit de bevallingen in en was dan ook snel na de bevallingen weer fit. Nooit last gehad van mijn bekken of blaas gelukkig. Bij Crossfit moet je regelmatig springen en hardlopen en dat ben ik meteen weer gaan doen.

nizzie86 en Achterkantvandemaan vinden dit leuk.
  12. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.180
    1.982
    113
    Ik ben na 8 weken (kerst zat er tussen) gestart met zo'n mama fit klasje onder begeleiding van een fysio. Alle spieren weer sterker maken. Bij de 6e les daar langzaam geprobeerd op de loopband. Ik denk dat dar uiteindelijk misschien ongeveer 4 of 5 maanden post partum was. Dat lukt wel hoor. Maar merkt ook echt dat ik het bij enkele minuutjes moest houden.
    En dat terwijl ik tot week 38 aan zwangerschaps fitness heb gedaan en tot week 39 heb gezwommen. En geen bekkenklachten had.
    Bevallen was echt wel een aanslag op mijn lijf. Volgens mij is de kunst om gewoon echt met hele kleine stapjes op te bouwen. En de kraamweek echt HEEEEL rustig aan te doen. Focus op herstel vh lijf. Daarna langzaam wandleen. Begin met 10 minuutjes. Je merkt heel snel wel als het niet goed voelt.
    Met week 38 stond ik nog 15 minuten op een crosstrainer. En 8 dagen na de bevallen was 10 minuten wandelen echt by far genoeg.

13. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Kijk dat hoor ik graag ;) al zijn mijn laatste 9 maanden wel wat anders dan de jouwe, zal ongetwijfeld wel negatieve effecten hebben op mijn herstel. Maar bekkenfysio oid zou mijn uitkomst kunnen zijn, preventief.

14. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Thanks!!!

15. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik zou als het even kan gaan opbouwen met begeleiding, want na 9 maanden niet eens hebben kunnen wandelen, liggen blessures echt op de loer. Ik zou het dan eerder revalideren noemen ook. Ik werd na de bevalling van mijn oudste flink ziek en kon de eerste 6 weken na de bevalling eigenlijk niks, daarna ook echt heeeel rustig mijn activiteiten weer moeten opbouwen en ook een tijdje wekelijks bij een revalidatiecentrum geweest voor wat begeleiding (geen heftige revalidatie hoor, gewoon fysiotherapie met focus op die heel rustige opbouw om overbelasting en blessures te voorkomen).

nizzie86 vindt dit leuk.
  16. Lottie987

Lottie987 Bekend lid

17 mei 2019
    559
    351
    63
    Vrouw
    Ik ben na ongeveer 10 weken weer gaan sporten in de sportschool. Wel weer langzaam opgebouwd, maar dat ging prima. Is denk ik ook afhankelijk hoe je bevalling is geweest en hoe je je fysiek voelt. Zou vooral doen wat voor jou goed voelt....

17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Vooral doen wat voor uzelf goed aanvoelt.
    Als je 9 maand stil lag , ga je toch moeten opbouwen en dat kan volgens mij prima na een vlotte bevalling.

Als uw bevalling enorm pittig was, zal je ook wel aanvoelen wat kan en wat niet.

18. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik heb al een bekkenfysio gevonden op 400 meter van mijn huis! Dat is al super fijn! Die ga ik dan na mijn bevalling meteen inschakelen om opbouw richting hardlopen te bespreken!

nizzie86 en evaleana vinden dit leuk.
  19. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Ik ben beide keren na drie weken weer rustig begonnen met krachttraining en cardio. Ik had het zó erg gemist in de laatste weken van de zwangerschap :cry: Maar ik had fysiek probleemloze zwangerschappen, ik heb nooit bekkenklachten gehad of zo. Ook mijn bevallingen verlopen altijd soepeltjes, dus ik heb geen hechtingen of verzakkingen waar ik rekening mee hoef te houden. Nu ben ik voor mijn zwangerschappen wel ook al heel fit, een beginnende sporter zou ik niet aanraden na drie weken al te beginnen, maar bij mij voelde dat goed en ik ben niet over mijn grens gegaan, dus dat is helemaal prima verlopen. Ik hoop voor je dat je snel weer lekker actief kunt zijn!

20. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Bekkenfysio is een goed idee idd. Ik had wel bekkenklachten en onder begeleiding van de fysio 8 weken na de bevalling gestart met opbouw. Dit verliep voorspoedig en na 4 maanden mocht ik beginnen met hardlopen. Overigens heb ik beide keren borstvoeding gegeven en gaf zij aan dat het herstel dan vaak wat langzamer gaat (spieren blijven weker en dus ook meer blessuregevoelig).

Deel Deze Pagina