Ik moet aan de Prednison na 5 miskramen. Ervaringen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Betty Barclay, 27 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    #1 Betty Barclay, 27 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mrt 2012
    Hallo meiden,

Ik ben afgelopen vrijdag in Dusseldorf geweest omdat ik het afgelopen jaar 5 miskramen heb gehad. In Nederland zeggen ze na al die tijd nog steeds doodleuk: blijven oefenen, komt vast wel een keer goed en die houding was ik zat. 5x is geen toeval meer in mijn ogen.

Nu is de arts er van overtuigd dat ik een immuunprobleem heb (blijkt ook uit de bloedonderzoeken) en daarom wil hij dat ik de komende cyclussen naast een hoge dosis vitamine D en extra Omega 3 aan de Prednison ga. 5 mg per dag, te beginnen vanaf cyclusdag 10.
    Prednison geeft je weerstand een zetje omlaag en dat is misschien net het zetje dat mijn lichaam nodig heeft om het vruchtje er niet uit te gooien.

Jullie begrijpen: ik heb het er graag voor over, maar ik vind het wel eng! Ik zoek daarom dames die dit ook hebben gebruikt.
    Hoe zijn jullie ervaringen? Hadden jullie last van bijwerkingen? Bleven jullie zwanger met de Prednison?

Ik hoor het graag! (ook negatieve verhalen zijn welkom. Ik kan wel tegen een stootje na alles wat ik het afgelopen jaar heb meegemaakt...)

Liefs Betty Barclay

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hi Betty,

Ik heb succesvol Prednis(ol)on gebruikt. Niet na miskramen, maar na IVF-falen. Er nestelde zich simpelweg niets in bij mij zonder Prednison. Nu heb ik een gezonde dochter... De eerst volgende IVF poging met Prednison was raak.

Ik heb geen plofkop gekregen van dit middel. Wel werd ik wat dikker, maar dat is logisch als je zwanger bent.
    Ik heb het middel tot 25 weken gebruikt (ben af gaan bouwen met 20 weken). Helaas leek mijn immuunsysteem toen weer op te laaien en is het even verrekte spannend geweest. Daarom wil Pfeiffer bij een eventuele volgende zwangerschap alles nog beter monitoren en wellicht toch nog langer Prednison laten gebruiken.

Als je nog vragen hebt, stel ze vooral!

Prednison is niet zo vreselijk eng (in lage doseringen). Men vind het voornamelijk eng vanwege het onbekende of omdat men ervaringen kent van mensen die zgn stootkuren moeten nemen. Dat zijn kuren waarbij men hele hoge doseringen moeten slikken. Ik slikte 10 MG per dag (en moet dat bij een volgende poging ook weer doen). Het enige 'kwaaltje' wat ik had was dat ik onwijs veel dorst kreeg. Ik heb toen mijn suiker laten checken omdat het met elkaar verband zou kunnen hebben (prednison en suikerziekteproblemen en dus dorst hebben) maar mijn suiker was in orde.

Bereid je voor op mensen die je gaan vertellen dat 'ut leeeeeevensssss gevaaaaaaaaaaarlijk is'. Heb maling aan hen en vertrouw op Pfeiffer.
    Ik hoop dat hij jou hetzelfde geschenk zal opleveren als dat het mij heeft gebracht.

3. Noekie

Noekie Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.322
    0
    0
    Gelderland
    Ik heb geen ervaringen met Prednison maar wel eens van gehoord dat het gebruikt kan worden bij miskramen. In deze lage dosering is het niet schadelijk voor het vruchtje maar het moet inderdaad wel goed in de gaten gehouden worden.
    (ik ben apothekersassistent, heb het even opgezocht in mijn boeken)

Is je schildklier ook gecontroleerd? Meestal werkt die dan ook te traag.

Heel veel succes toegewenst!

Gr Noekie

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Pfeiffer controleert uiteraard de schildklier functie. Dat lab heeft bij mij ook veel ontdekt. Maar ik snap niet waarom je schrijft dat de schildklier 'dan ook meestal te traag werkt'. Uiteraard is het zo dat een schildklier die te traag werkt MK-verwekkend kan werken, maar het is niet standaard zo dat meiden met herhaalde miskramen (of IVF-falen) schildkliershit hebben. Er kan zóveel aan de hand zijn.

Hoge doseringen zijn trouwens ook niet perse schadelijk voor beebjes.
    Er is wel een kans(je) dat je vliezen voortijdig breken. Het is om die reden dan ook 'kiezen tussen twee kwaden': kies je ervoor om de kans op afstoten te voorkomen dus langer met prednison door te gaan, of kies je er voor om de kans op gebroken vliezen te verkleinen met als gevolg dat je lichaam je kindje afstoot? Om die reden is Pfeiffer de laatste tijd strikter in je bloed vaker te laten checken om eventuele infecties snel op te sporen en weer uit te roeien.

Inmiddels zijn er al een aantal Prednison beebjes van dames op dit forum of op het Freya forum geboren.

Wist je trouwens dat Prednison ook een leuke bijkomstigheid heeft? Naast dat het de kans op een geslaagde zwangerschap vergroot? Áls je zwanger word is de kans op misselijkheid minder groot ;) Prednison remt de misselijkheid ;)

5. maaike80

maaike80 Niet meer actief

Betty, jeetje wat een heftig verhaal zeg, wat hebben jij en je man een afschuwlijk jaar achter de rug. Ik wil je alleen even een dikke knuffel sturen vanaf hier en hoop echt voor jou en je man dat jullie snel een wondertje in jullie armen mogen sluiten. Als ik de reacties van de andere meiden hoor, kan dat helemaal goed komen met prednison, ik hoop het echt voor je.

liefs

6. Betty Barclay

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Hoi dames,

Bedankt voor jullie lieve reacties!

@Noekie: voor zover ik weet is er niks mis met mijn schildklier. Zal het nog eens dubbelchecken bij de arts of dat zou kunnen.

@Maaike: Bedankt voor je knuffel! En tja, het klinkt inderdaad afschuwelijk, maar als je het ondergaat is het toch anders... Als iemand mij van te voren had verteld dat ik dit allemaal aan zou kunnen dan had ik hem hard uitgelachen, maar als de kaarten dan zo komen te liggen dan deal je er maar gewoon mee!
    Ik heb ontdekt dat een mens meer aankan dan ie in eerste instantie denkt en ik blijf positief :)

@Maartje: wat heerlijk om een positieve ervaring te lezen!
    En wat fantastisch dat je inmiddels moeder bent geworden.
    Het sterkt mij dat als jij zelfs geen last had van bijwerkingen bij 10 mg het bij 5mg hoogst waarschijnlijk zeker wel goed gaat!
    Het is stom; je wil zo graag moeder worden, maar de gedachte aan dat ik (zonder zwangerschap) helemaal opblaas en zo'n plofkop krijg is toch ook niet prettig... Heel dubbel allemaal die gedachten!

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    :)

Snap die gevoelens helemaal.
    Als het goed is heb je een uitdraai van je bloeduitslagen van pfeiffer gehad. Kun je je TSH, FT4 en T3 Hier posten? Dan kijk ik ff boor je mee wbt je schildklier

8. Betty Barclay

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Meid, ik heb die 5 a-4tjes doorgescrolld en ik kom alle 3 die termen nergens tegen! ;)
    Nou gebruikt hij geen afkortingen maar uitgeschreven namen, dus misschien zit het hem daar in, (en weet ik de uitgeschreven termen niet) maar ik kan het in ieder geval niet terugvinden!
    Prikt hij daar standaard op? Of misschien alleen als je niet zwanger wordt.

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Vrijwel standaard.

Tsh (iets met thyroid)
    Freies t3 en Freies t4.
    Of free ipv Freies.
    Schildklier is schildruse in duits, weet niet of jij de uitslagen in engels of duits hebt gekregen.

10. Betty Barclay

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Hmm,
    Ik heb maar gewoon de lijst even erbij gepakt... :)

IgE
    Tumor-nekrose Faktor alpha
    Interleukin-6
    Interleukin-2
    Interleukin-10
    Leukozyten
    Erythrozyten
    Hämoglobin
    Hamotokrit
    MCV
    MCH
    MCHC
    Thrombozyten
    Neutrophile
    Lymphozyten
    Eosinophile
    Basophile
    Monozyten
    CD8 + CD11 ah
    akuter aktivierungsmarker
    chron aktivierungsmarker
    regulatorische T zellen
    ImmunglobulinG
    IgG1
    IgG2
    IgG3
    IgG4
    Immunglobulin M
    Immunglobulin A
    Ferritin
    Transferrin rezeptor
    25 vitamin D3
    Leukozyten (absolut)
    Lymphozyten (absolut)
    Granulozyten
    Monozyten
    T-lymphozyten
    T-helfer
    zytotex T zellen
    Nat Killerzellen

Dit zijn ze! Zie je er iets tussen?

11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Nope... Bizar, Pfeiffer is ff minder grundlich geweest. Laat het nog ff via je ha prikken. Tsh, ft4 en t3. Bedenk gewoon een smoes en zeg dat dd dat vraagt :p

Laat je waarde Hier ff weten en ga niet akkoord met.alleen de uitspraak dat het 'prima' is

12. Betty Barclay

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik vond een oude bloeduitslag van oktober en daar staan TSH en vrije T4 wel op...

TSH: 2.51
    Vrije T4: 13.6

Het zegt mij niks, maar jou waarschijnlijk wel... :cool:

Deel Deze Pagina