Goed artikel, had het al gezien op facebook. Ik zit, as we speak, een docu te kijken over de (Amerikaanse) voedingsindustrie. Fed Up, vorige week te zien bij de NPO. Ik vind het echt bizar, misdadig zelfs.
Zeker misdadig! Heb zo te doen met al die kinderen die buiten hun schuld om zo dik zijn. Vreselijk. Het is een tikkende tijdbom en al die kinderen zijn de dupe. Wat de overheid toch allemaal (niet) doet en steunt, hier in Nederland is dat ook zo. Je wordt gewoon vreselijk in de maling genomen en er wordt zo weinig gedaan om mensen gezond te houden.
Ik vind het vooral een verhaal over hoe slecht we wel niet bezig zijn, het komt erg "wijzend met het vingertje" over Volgens het verhaal is mijn man dan ongezond bezig: ontbijt : twee boterhammen en een beker melk Op de fiets naar het werk (fabriek) 15 km Tussendoor koffie of thee met suiker en een appel en als er iemand trakteert neemt ie dat ook Lunch: drie boterhammen, weer een appel, thee en een cup a soup tussendoor: weet ik niet koffie of thee denk ik. Weer op de fiets naar huis wederom 15 km. Avondeten: wisselend GAV, pasta/rijst, vis, etc. en twee mandarijnen na of een toetje 's avonds koffie 's weekends vaker een koekje oid en later op de avond een chippie of zoiets. Ik ben momenteel thuisblijfmoeder dus ik eet anders en minder. Maar snaai wel weer te veel
Ik vind het ook schrikbarend hoeveel kinderen er al behoorlijk zwaar zijn in onze omgeving waarvan mijn nichtjes en neefjes een duidelijk voorbeeld zijn.
Ja.. ze zeikt wel een beetje Al denk ik wel dat veel mensen naïef zijn.. ik werk in de horeca en hoeveel mensen zeggen: nee lieverd, vandaag geen chocomel, doe maar fristi, dat is gezond. Ik moet me dan echt inhouden om ze geen spa blauw voor te zetten Zelf ben ik er verder iets te nuchter voor. Ik ken iemand die vies is van groente en fruit, zij is al de 85 al gepasseerd en in blakende gezondheid. En mijn oude buurman, sportfanaat en een echte foodie, is veel te vroeg overleden aan kanker Natuurlijk heb je zelf veel invloed op je gezondheid, maar je kunt niet alles op voeding afschuiven. Zo worden er veel meer kinderen behandeld voor breuken vanwege slechte motoriek dan vroeger omdat ze minder spelen. Dat lijkt me ook wel iets om zorgen over te maken, en dat helpt ook enorm bij overgewicht.
Ik ben absoluut voor gezond eten..en de "slechte dingen" die zij noemt neem ik ook amper...idd als uitzondering. Maar wat is dit een vreselijk zeikerig stuk. Ben wel bevooroordeeld, want ik vond haar al vreselijk irritant. Maar goed met de algemee gedachte dat mensen denken gezond te eten terwijl dat wel meevalt daar ben ik het mee eens. Alleen het stuk over tarwe ben ik het compleet mee oneens. Ik schrik dus bv wel als ik lees in het topic: wat heb je vandaag gegeten?
Het gaat niet altijd om te dik zijn. Je man fietst elke dag een flink stuk en eet weinig suikers. Maar, zijn eetpatroon is wel eenzijdig en zo krijg je weinig voedingsstoffen binnen. Veel afwisseling en een studeer groente en gezonde vetten zorgen voor een gezonder lijf. Het gaat niet om negativiteit, ik heb het geplaatst omdat het nuttig is. Een reminder dat hopelijk zo veel mogelijk vrouwen hier weer even een extra tomaat eten. Dat we weer bewuster gaan nadenken wat we in ons mond stoppen en of we dat echt willen of het maar gewoonte is.
Ik zie in mijn omgeving steeds meer extremen. Mensen met veel te weinig kennis over voeding die inderdaad fristi associeren met fruit en dus gezond . Aan de andere kant ook de mensen, waarvan ik vind dat ze overdrijven in het gezond eten. Ik heb bijvoorbeeld twee weken geleden een vriendinnetje van mijn dochter dat hier kwam spelen fruit als tussendoortje gegeven. De moeder was achteraf boos dat ik haar dochter geen biologisch fruit had gegeven, maar in plaats daarvan gif. Ik vond het nogal overdreven. Ik ben net zoals de groene vrouw voorstander van de 80-20 regel. Weet wat je eet, maar ga ook niet panisch doen als je iets hebt gegeten wat misschien wat minder gezond is.
Ik vind, dat als je gewoon een normaal, gezond bmi hebt, dit echt gezever en gezeik is. Ik ben van mening dat je niets uit moet willen sluiten en dat alles kan, met mate. Maar als je gewichtsproblemen hebt dan is het niet meer dan logisch dat je bepaalde dingen moet minderen om af te kunnen vallen.
Mijn opa is 87 en mijn oma 82 en zijn mega gezond en doen het al jaren op een oer-Hollands-dieet en de schijf van vijf. Ik denk dat het allemaal wel mee valt.
Zijn die opgegroeid met de bestrijdingsmiddelen in voedsel, bewerkt voedsel, suikers, frisdrank, straling, meuk in cosmetica en crèmes? Daarbij bewoog men vroeger ook veel meer dan tegenwoordig. Ik snap nooit zo goed waarom de vergelijking gemaakt wordt? De gezondheid van heel veel Nederlands gaat hard achteruit. Waarom je kop in het zand steken? Vergelijk een winkel uit 1950 eens met de Lidl.
Die heb ik vorige week ook gezien, en ga hem vandaag nogmaals kijken. Vond het echt interessant én triest. Dat meisje dat maar denkt dat ze gezond eet...
Voeding gaat niet alleen over gewicht maar over je hele gezondheid. Mensen met een prima bmi kunnen toch een tekort hebben aan bepaalde voedingsstoffen; daar hoef je ook geen ernstige klachten van te hebben, maar zo'n sluimerend tekort is op de lange termijn gewoon echt ongezond.
Mijn oma van 85 eet echt niet zoals de gemiddelde Nederlander. Ze eet aardappels/groente en een stukje vlees (niet zo'n bizarre lap!). Ze eet volkoren brood van de bakker. Fruit van de markt. Bij de thee een eenvoudig biscuitje. Geen frisdranken, geen extreem bewerkte producten, geen fast food, geen 'pakjes & zakjes'. Dat scheelt écht enorm!
Ik vind het jammer dat er zoveel 'voedingsdeskundigen' zijn. Dit is geen diëtist of een wetenschapper. Stelt weinig voor deze opleiding. Inderdaad de biologisch eten gekte terwijl diverse wetenschappers, was er laatst nog eentje in het nieuws (even zijn naam vergeten)Dat biologisch eten gewoon niet gezonder is, E nummers helemaal geen ramp zijn. Biologisch eten is een eenome Yuppen hype. Net zoals natuurlijke huidverzorging, is ook helemaal niet beter. Er zijn zoveel giftige natuurlijke planten. Maar ik dwaal af. Mensen moeten geloven wat ze willen. Ik denk dat je prima zit als je de nieuwe schrijf van 5 volgt en normaal met voeding omgaat. Voor kinderen is het gewoon eten, laat het geen obsessie worden.
Dit valt nog wel mee. Maar jemig, als je in termen van eiwitten, koolhydraten, vetten, vezels en vitamines gaat denken... Dan is de lol er wel vanaf hoor! Net zo met een 80-20 weegschaaltje. Waar hoort een banaan eigenlijk? Bij de 80 of de 20? 😂 Eten hoort lekker te zijn. En natuurlijk is het verstandig bewust te eten; dus dat je erbij bent als je eet en niet gedachteloos naar je scherm staart. En natuurlijk kan je beter zelf koken dan afhaal of pakjes. En meer groenten en fruit is geen slecht advies. Maar echt? Ik kreeg laatst kritiek op een appel. Biologisch nota bene (sorry, geen yup, maar ik geloof wel dat het gezonder is. En lekkerder.) Een appel is namelijk fruit, fruit heeft suikers en koolhydraten en dus is een appel net zo slecht als snoep. Nou, schiet mij maar lek... Die heeft het niet helemaal begrepen. Kennissen van mij hebben zo'n vage voedingscursus gevolgd en plaatsen wel eens "recepten" op FB. Geen drol aan. Gehakt, broccoli en dan precies 17 macaroni-boogjes. Alles afgewogen en gemeten. Maar leuk? "Lekker!" schrijven ze er nog bij, maar volgens mij meer om zichzelf moed in te spreken. Nee sorry, geef mij maar eens de zoveel tijd een heerlijke risotto met saffraan en pompoen en wijn en kaas. Het zal me aan mijn derrière hangen wat daar de macro's van zijn en of ik het nog wel mag volgens mijn voedingsplanner. Wat minder voedingsadvies en wat meer bewegen lijkt me voor veel mensen verstandiger.