Ja, mijn schoonmoeder was na de geboorte van onze dochter aardig opdringerig en ging ook anderen huilend opbellen als wij iets niet toestonden, dus ik herken er wel wat in. Bij de bevalling en echo's was ze niet aanwezig, ook niet om gevraagd hoor, mijn eigen moeder ook niet. Inwendige echo of uitwendige echo, het heeft er niets mee te maken, als jij haar er niet bij wilt hebben en hetzelfde geldt voor de bevalling, dan is dat jullie keuze en die heeft ze te respecteren. Die kennis zou ik even heel duidelijk maken dat je niet viavia met je schoonmoeder communiceert, als ze wat heeft, komt ze maar direct naar je toe. Ga je niet verdedigen of 3 x uitleg geven aan haar, ook niet uit medelijden meenemen naar pretecho's etc. als je daar zelf niet achter staat. Als ze nu al zo is en je niet duidelijk grenzen aangeeft, kun je je lol nog op als de baby er eenmaal is. Wij hebben samen een brief naar mijn schoonmoeder geschreven, want luisteren deed ze toch niet en het ging van kwaad naar erger. Het is wel een stuk minder geworden sindsdien. En waarom dit 'toevallig weer' over een schoonmoeder gaat, mijn eigen moeder vraagt alles netjes van tevoren, wil dingen niet naar haar hand zetten, begrijpt dat ik bijna 30 ben en geen 3 en behandelt ons ook zo.