Ik heb me hier ook erg aan gestoord. Overal genoeg info over bv, je hoeft geen enkele moeite te doen om daar aan te komen, maar om wat info over kv te vinden moet je behoorlijk wat moeite doen. En natuurlijk: als je dat doet, dan kun je ook echt wel alles vinden wat je wilt weten, maar wat mij irriteerde was dat het simpele feit dat je er zelf naar op zoek moet, ipv dat het je wordt aangereikt (zoals met bv het geval is), toch een 'jij doet iets slechts-sfeertje' oproept. Overigens vind ik het ook absurd dat er geen reclame gemaakt mag worden, roept bij mij altijd erg de associatie met sigaretten op. Wat mij betreft hoeft hier niets gestuurd te worden, zorg er gewoon voor dat mensen net zo makkelijk over de info over beide onderwerpen beschikken, en laat dan iedereen daarop zijn eigen keuze baseren. Betuttelend gedoe.
Info over bv is me nooit aangereikt of op de mat gegooid. Wel ongelooflijk veel mailing en andere prop. van voedingsfabrikanten. Wat Raynauds was, was spruw was, hoe ik er vanaf kwam...allemaal zelf moeten uitvinden. Zonder hulp van CB, waar ze me alleen konden vertellen dat een fles 'ook goed' is, of erger, waar ze me die flessen probeerden op te dringen.
misschien had je beter naar een ander cb kunnen gaan als je zo ontevreden bent... Hier bij het cb gaven ze goed advies in bv maar ook in fv.
Ik heb mijn zoontje ook fv gegeven en liep toen tegen hetzelfde aan als jij nu beschrijft. Dat er geen reclame gemaakt mag worden maakte me niet zoveel uit. Dat het dus ook nooit in de aanbieding is, is wel jammer maar ook niet zo'n probleem. Ik vond het wel lastig dat je actief op zoek moet naar informatie en antwoorden op je vragen en er weinig voorlichting is. Mijn ervaring is dat je het makkelijkst antwoorden op je vragen kan vinden door te bellen met een adviesservice een zuigelingenvoedingsfabrikant. Niet alleen de dure merken hebben zo'n advieslijn, ook kruitvat, etos en ah hebben die. En ervaringen lezen van andere moeders die fv geven of hebben gegeven. Het cb hier kon mij ook niet de antwoorden geven waar ik wat mee kon. De kinderarts kon mijn schuldgevoel gelukkig wegnemen door te zeggen dat ik niet schuldig of een slechte moeder hoefde te voelen. De fv in nederland is een goed alternatief voor bv en er zijn situaties waarin bv ontraadden wordt door bijv. medicatie gebruik van de moeder. Er kunnen ook andere redenen zijn waarom een moeder kiest voor fv. Hij zei: "beter een gelukkige moeder of moeder die achter haar keuze staat en fv geeft. Dan een ongelukkige moeder of die niet achter haar keuze staat die bv geeft". Je kunt alleen wat aan je eigen gevoel doen. Verandering in dat er makkelijker info gevonden kan worden over fv niet.
Nou, mij wel hoor. Stapels boekjes en folders kreeg ik mee bij de verloskundige, 'pufcursus', voorlichtingsdag in t ziekenhuis, in de gratis dozen, enzv enzv. En dat vond ik overigens hartstikke fijn, hoe meer info hoe beter. Maar toen ik besloot over te stappen op kv merkte ik pas hoe anders de zaken toen lagen. Opeens moest ik actief op zoek, om er vervolgens achter te komen dat er van overheidswege een soort ontmoedigingsbeleid geldt, alsof het om een schadelijk product gaat of iets dergelijks. Ik heb de info die ik nodig had dus echt wel kunnen vinden, maar het stuitte (en stuit!) mij tegen de borst dat er door dat reclameverbod van kv iets negatiefs wordt gemaakt.
Weet je, het maakt niet uit of je borst of kunst geeft. Zo lang het goed gaat, gast het goed. En zodra er problemen zijn of zodra je vragen hebt moet je als moeder inderdaad actief op zoek gaan. Maar echt, dat moet elke moeder, of ze nou borst of kunst geeft. Niemand legt het op een presenteerblaadje voor je neer. En juist als prille moeder heb je minder energie en dan wekt het zelf op zoek moeten gaan irritatie op. En echt, dat heeft elke moeder...de een ergert zich aan het zinnetje 'wij mogen geen info onder zes maanden geven' (en zoals ik al schreef, dat is gejokt...ik hen sterke verdenkingen dat ze het expres zo zetten) de ander ergert zich aan kv-reclame die juist als je dat niet wilt geven overal zo'n beetje lijkt op te duiken. Eigenlijk hetzelfde mechanisme als overal dikke buiken zien als zwanger worden niet lukt, of overal gebak aangeboden krijgen als je wilt lijnen. Maar echt, qua frustratie en irritatie zit je als moeder gelijk of het nou om borst of kunst gaat.